Wat moet u doen als u niet kunt slapen?

Wat moet u doen als u niet kunt slapen?

Leestijd: 5 minuten

Niet kunnen slapen is erg vervelend. U wilt namelijk de dag opgewekt en uitgerust beginnen en niet chagrijnig, gapend en zonder concentratie. Veel mensen kampen met niet kunnen slapen en liggen vaak uren wakker voordat ze de slaap vatten. Ze slapen hierdoor bijvoorbeeld niet genoeg of krijgen in chronische gevallen van slaaptekort zelfs gezondheidsproblemen hierdoor. Dat wilt natuurlijk niemand. Maar hoe komt het nu eigenlijk dat u niet kunt slapen ‘s avonds en belangrijker: wat moet u doen als u niet kunt slapen?

Niet kunnen slapen oorzaken

Wanneer u ‘s avonds wakker ligt, soms wel uren, denkt u misschien veel na over andere dingen. Of bent u geïrriteerd dat u niet kan slapen of misschien wel wakker gehouden door allerlei geluiden. Hoe dan ook, deze factoren helpen niet echt mee uw nachtrust te bevorderen. 

Er zijn verschillende oorzaken waardoor u niet kunt slapen ‘s nachts. Dit kunnen externe factoren zijn, zoals geluiden of een woelende partner naast u. Ook kan dit te maken hebben met uw leefgewoonten. Denk hierbij aan te veel koffie of suiker (‘s avonds) eten of drinken. Ook veel blauw licht van uw laptop, smartphone of tablet helpt niet de nachtrust te bevorderen. 

Veel stress helpt ook niet om te kunnen slapen. Veel mensen die gestresst zijn, piekeren er ‘s avonds op los. Ze denken na over alles wat er gebeurd is of nog moet gebeuren. Dit houdt u urenlang wakker. 

Wat moet u doen als u niet kan slapen

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Wat moet u doen als u niet kan slapen

Niet kunnen slapen door angst

Een hele andere reden dat u niet kunt slapen, is omdat u juist bang bent dat u niet kunt slapen ‘s avonds. Dit noemen we slaapangst en is een veelvoorkomend, maar nog vrij onbekend fenomeen. Veel mensen zijn moe ‘s avonds, maar hebben het vaker meegemaakt dat ze desondanks toch niet konden slapen. De angst dat het nog een keer gebeurt, is groot en juist deze angst houdt hen wakker. Het is een heuse vicieuze cirkel, die vooral bij veel mensen met een burn-out of depressie voorkomt.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Wat moet u doen als uw kind niet kan slapen

Bijna 1 op de 3 kinderen heeft last van slaapproblemen. Het heeft niet alleen impact voor uw kind als hij of zij slecht slaapt, maar voor het hele gezin. Een goede nachtrust is belangrijk voor uw kind, om zich goed te ontwikkelen. Uw kind groeit waarschijnlijk nog hard en moet nog veel leren. Voor deze cognitieve ontwikkelingen heeft hij/zij veel slaap nodig. 

Het kan verschillende redenen hebben dat uw kind niet kan slapen. Denk aan lichamelijke oorzaken zoals allergieën, darmproblemen of andere fysieke problemen. 

Een andere reden kan het hebben van angsten zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kinderlijke angsten, zoals een monster onder zijn of haar bed. Ook kunnen familiale problemen zorgen voor angsten tijdens het slapen. Denk aan gescheiden of ruziënde ouders of andere problemen in de familie. Dit kan zorgen voor een minder goede nachtrust. 

Ook ligt het aan uw reactie op het kind als het ‘s nachts wakker wordt. Natuurlijk is dit erg leeftijdsgebonden, maar kan het wel degelijk invloed hebben op het slaappatroon van uw kind. Mocht u uw kind nu vaak een speen aanbieden als het wakker wordt ‘s avonds of oppakken, kan dit een soort gewenning worden. Hierdoor slaapt uw kind wellicht minder goed door. 

wat als u niet kan slapen oorzaken

Tips als u niet kan slapen

We hebben een aantal tips verzameld om te doen als u niet kan slapen. Let er ook vooral op dat u bovenstaande oorzaken van niet kunnen slapen in uw achterhoofd houdt. U kunt misschien beter slapen als u naar de oorzaken kijkt en deze aanpakt. Deze tips zijn voor in de tussentijd en kunt u gebruiken als u niet kunt slapen. Wellicht helpen deze tips u om sneller in slaap te komen op zo’n ‘’plafond-starende-avond’’. 

Niet kunnen slapen oorzaken

  • Blijf niet uren naar het plafond staren in de hoop dat u dan wel in slaap valt. Stap uit bed en ga 20 minuten even wat anders doen. Niet al te veel activiteit en zeker geen blauw licht (van uw smartphone of tv). Vaak wordt u moe van even iets anders doen. 
  • Leidt uw gedachten af. Denk aan iets positiefs of probeer aan niets te denken. 
  • Verstop de wekker. Dan wordt u minder afgeleid door de tijd. Wellicht wordt u daar rustiger van en kunt u sneller slapen
  • Verlaag de temperatuur. Zet bijvoorbeeld de verwarming uit of doe het raam op een kiertje. Dit helpt om sneller te slapen. 
  • Geen afleiding. Zorg dat uw slaapkamer stil en donker is. Dit bevordert de slaap. 
  • Focus u op uw ademhaling. Zorg voor een rustige en ontspannen houding. Adem diep in en uit en denk hierbij aan niks anders. Een diepe ademhaling zit hem in de onderbuik. Zorg dus dat uw navel op en neer gaat en dat u dit niet al te snel doet. 
  • Homeopatische slaapmiddelen. Denk hierbij aan melatonine of ‘slaapkruiden’ gebruiken als thee
wat als u niet kunt slapen

De verzwaringsdeken

Een andere effectieve oplossing om sneller in slaap te komen is het gebruiken van een verzwaringsdeken. Deze deken drukt met zijn extra gewicht op uw zenuwstelsel, waardoor deze ontspant. Het zorgt ervoor dat u rustiger wordt en minder geprikkeld wordt door externe factoren zoals geluiden of een woelende partner naast u. U slaapt sneller en tevens dieper. Ook hoeft u geen rare rituelen meer te volgen of speciale medicijnen hiervoor te slikken. 

De score van ons artikel
[Total: 2 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *