Slaapangst

Slaapangst

Als u klaarwakker in bed ligt ’s nachts, terwijl u probeert te slapen of als u wakker bent geworden en niet meer verder kan slapen dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Een van de oorzaken kan zijn dat u zich zorgen maakt over het slechte slapen. U denkt na over de moeizame dag die voor u ligt als u niet snel in slaap valt. U heeft last van slaapangst en kan niet in slaap vallen. Het is een vicieuze cirkel die ontstaat.

U wilt slapen, maar dit lukt niet omdat u zich zorgen maakt over te weinig slaap en dat leidt er uiteindelijk weer toe dat u niet in slaap kunt komen. Het is een vorm van slapeloosheid, die erg vervelend is. Hier leest u de oorzaken, symptomen en manieren om het aan te pakken.

Slaapangst betekenis

Slaapangst, ofwel psychofysiologische insomnie is een vorm van slapeloosheid, veroorzaakt door overmatige bezorgdheid over het slapen. Uiteindelijk is de angst om onvoldoende te kunnen slapen zo groot dat u ook daadwerkelijk niet meer kunt slapen. Het is mogelijk dat u hier ineens last van krijgt, maar het is ook mogelijk dat deze slaapangst langzaamaan ontstaat.

Uw eigen slaapkamer associeert u op den duur met slapeloosheid, waardoor de angst al ontstaat als u richting bed gaat. Daarnaast is het voor mensen met slaapangst ook vaak niet mogelijk om een dutje te doen, omdat ook hier de angst bestaat dat ze niet in slaap kunnen komen en door de angst ook daadwerkelijk niet kunnen slapen.

slaapangst
oorzaken slaapangst

Oorzaken slaapangst

Slaapangst komt puur voort uit het feit dat u bang bent om te weinig te slapen. Iedereen kent het wel dat het een keer gebeurt dat u een drukke of belangrijke dag heeft en daardoor moeite heeft met slapen. U kijkt op de klok en telt de uren af dat u nog kunt slapen. Toch komt het ook voor dat dit regelmatig gebeurt. Bij slaapangst bent u altijd bang om slecht te slapen, waardoor u te gespannen bent om in slaap te komen.

Het gaat hier dus om een vicieuze cirkel en het is belangrijk om deze aan te pakken om slapeloosheid te voorkomen. Slaapangst komt voor bij 1 tot 2 procent van de bevolking. Bij 10 tot 15 procent van de mensen met slapeloosheid, gaat het om slaapangst. Dit komt het vaakst voor onder vrouwen en niet bij kinderen.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Slaapangst symptomen

Als u last heeft van slapeloosheid dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Slapeloosheid hoeft dus niet per se met slaapangst te maken hebben. Toch zijn er een aantal kenmerken waaruit u kan opmaken of uw slapeloosheid voortkomt uit slaapangst. Zo zijn mensen met slaapangst overmatig bezorgd over hun slaap en de gevolgen van niet in slaap komen en hebben ze problemen om in slaap te vallen. Als hun bedtijd nadert dan stijgt de spanning.

Daarnaast is slapeloosheid geen gevolg van een andere slaapstoornis, neurologische ziekten, psychische ziekten, drugsgebruik, bijwerkingen van medicijnen of een slechte slaaphygiëne. Verder zijn mensen met slaapangst overdag heel vermoeid en hebben ze een slecht concentratievermogen en hebben ze moeite om dingen te herinneren. Ook zijn ze prikkelbaar en humeurig.

Slapeloosheid

Slaapangst is dus een vorm van slapeloosheid en slapeloosheid is weer een vorm van een slaapstoornis. Bij slapeloosheid slaapt u slecht en vermindert uw functionering overdag. Mensen slapen gemiddeld 8 uur, waarbij tussen de 5 en 10 uur telt als normale slaap. Daarnaast duurt het mensen gemiddeld 15 minuten om in slaap te vallen en worden ze ongeveer 3 keer per nacht wakker om vervolgens weer in slaap te vallen.  Als u last heeft van slapeloosheid dan slaapt u minder, wordt u vaker wakker of duurt het langer voor u in slaap valt. Dit zijn de 3 vormen van slapeloosheid waar u mee te maken kan krijgen.

Het is ook mogelijk dat alle vormen tegelijk plaatsvinden. In dat geval lukt het u slecht om in slaap te vallen, wordt u vervolgens vaak wakker en is het moeilijk om weer in slaap te komen en bent u heel vroeg wakker. Slapeloosheid is chronisch wanneer u deze klachten 3 of meer nachten per week ervaart en als het langer dan 3 maanden duurt.

slaapangst en slapeloosheid

Gevolgen slapeloosheid

Voldoende nachtrust is erg belangrijk voor uw gezondheid. Als u last heeft van slapeloosheid dan kan dit vervelende gevolgen met zich meebrengen. Zo krijgt u onder meer last van vermoeidheid en heeft u problemen om u te concentreren en dingen te herinneren.

Daarnaast is het mogelijk dat u lusteloos en prikkelbaar wordt en een suf gevoel krijgt. Als slapeloosheid lang duurt dan worden de klachten erger. Zo kan het depressies en hartproblemen veroorzaken en is het mogelijk dat u misbruik maakt van alcohol, cafeïne of slaapmiddelen om ’s nachts in slaap te vallen en overdag wakker te blijven.

Slapeloosheid tegengaan

Het beste kunt u uw afspraken door laten gaan en niet annuleren. Als u de plannen annuleert dan geeft u uw slapeloosheid onbewust macht. Als u uw afspraken laat doorgaan dan worden angsten kleiner. Ochtenden zijn voor veel mensen niet favoriet, omdat er veel gedaan moet worden in een relatief kort tijdsbestek.

Bereid de ochtend daarom ’s avonds al voor, zodat u rustiger in bed ligt. Denk hierbij aan het uitzoeken van uw kleren, het inpakken van uw tas of het voorbereiden van uw ontbijt. Door de voorbereidingen heeft u tijd over en die kunt u vullen met leuke dingen.

Denk bijvoorbeeld aan het lezen van een boek of de krant of een kleine ochtendwandeling. Zo haalt u de scherpe randjes van de ochtend af en merkt u ook dat u ’s avonds minder opkijkt tegen de ochtend. Verder hebben veel mensen de angst om door hun wekker heen te slapen. Dit kunt u voorkomen door meerdere wekkers te zetten, zodat u zeker weet dat er niets fout kan gaan. Ook kunt u het beste uw wekker verstoppen, zodat u ’s nachts de tijd niet in de gaten kan houden en ontspannen kan liggen.

Juiste slaaphygiëne

Om goed te slapen heeft u ook een goede slaaphygiëne nodig. Hier kunt u onder meer voor zorgen door op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Als u wil uitslapen dan kunt u het beste hooguit 1 slaapcyclus van 1,5 uur meer slapen. Zorg daarnaast voor voldoende beweging overdag, waarbij u kunt fietsen, sporten of wandelen. Verder is het goed om ’s avonds cafeïne, nicotine en alcohol te vermijden en ook geen zware maaltijden of zoetigheid te eten.

Vermijd ook beeldschermen van bijvoorbeeld een televisie of smartphone voor u naar bed gaat. Een donkere, koele en rustige slaapkamer is ook goed om beter te kunnen slapen. Net als een goed matras of een verzwaringsdeken. Creëer een vast slaapritueel, zoals een avondwandeling voor het slapen gaan om uw lichaam en geest voor te bereiden op het slapen.

Comment (1)

  • Grada Reply

    interessant artikel. Gr, Grada

    12 oktober 2020 at 17:47

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *