Moeilijk in slaap komen

Moeilijk in slaap komen

Leestijd: 4 minuten

We komen allemaal wel een keer moeilijk in slaap; de ene dag moeilijker dan de andere. Het is behoorlijk vervelend, want u wilt snel en diep slapen om zo de volgende dag opgeladen wakker te worden. 

Ook voor uw kind kan het soms moeilijk zijn om in slaap te komen. Dit heeft misschien andere oorzaken dan bij u. Wat zijn deze redenen van moeilijk in slaap komen precies en belangrijker nog: hoe komen we sneller in slaap? Wij van Slaapt hebben het uitgezocht. Lees snel verder. 

Moeilijk in slaap komen kind

Slaapproblemen bij kinderen ontstaan vaak wanneer ze peuter zijn. Ze krijgen een eigen wil en laat slapen nu net iets zijn wat je ook niet voor hen kunt doen of hen in kunt sturen. Dit krijgen ze in de gaten en ze gaan er mee experimenteren. Het is moeilijk om een peuter in slaap te krijgen.

Ook oudere kinderen kunnen problemen hebben met in slaap komen. We hebben mogelijke oorzaken van moeilijk in slaap komen bij kinderen hieronder neergezet:

Moeilijk in slaap komen
moeilijk in slaap komen kind

Slapeloosheid bij een kind als gevolg van slechte slaapgewoonten 

Zorg voor een duidelijk en consequent slaapritme voor uw kind, anders kan het lichaam nooit wennen aan bepaalde tijden. Stopt u uw kind vaak op verschillende tijden in bed? Dan is de kans groot dat uw kind wakker blijft liggen op vroege slaaptijden. Hij/zij is dan namelijk nog niet moe. 

Slapeloosheid bij een kind als gevolg van stress en angst 

Een kind kan zich ongemakkelijk of somber als gevolg van familiale problemen, verlatingsangst of de kindertijd angsten (monster onder het bed). Dit type slapeloosheid kan plots opspelen bij uw kind ten gevolge van persoonlijke, familiale of sociale factoren. In deze situatie toont uw kind zijn of haar angst door niet te gaan slapen. 

Hier hoort ook angst voor nachtmerries bij. Het belangrijkste is dat u er met uw kind over praat, zodat hij of zij een plekje kan geven aan die angst.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

moeilijk in slaap komen

Moeilijk in slaap komen tips

Heeft u moeite met in slaap komen? Wij van Slaapt hebben enkele tips voor u op een rij gezet om ‘s avonds beter te slapen. Let er wel op dat deze tips ook al voor overdag zijn en vanaf dat moment ook opgevolgd moeten worden. Als u overdag al begint, valt u ‘s avonds sneller in slaap. Deze tips gelden ook voor uw kind.

  • Zorg voor voldoende ontspanning overdag. Het is belangrijk om uw brein overdag ook wat ontspanning te geven in plaats van steeds geprikkeld te worden. Als uw brein overdag alleen maar geprikkeld wordt en overuren moet draaien voor gevaarherkenning of stressgerelateerde situaties, zal hij dit ‘s avonds nog blijven doen. 
  • Ga uit bed als u wakker ligt. Blijf niet uren piekeren als u wakker ligt, maar ga uit bed en doe iets anders voor gedurende 10 minuten tijd. Ga niet op uw telefoon of kijk geen tv. Blauw licht zorgt ervoor dat de hersenen weer actief worden en u nog langer wakker blijft. 
  • Zorg voor een koele en geventileerde slaapkamer. Een koele en geventileerde kamer helpt om uw lichaamstemperatuur naar beneden te helpen. Dit bevordert het slaapproces. 
  • Neem een warme douche. Neem minimaal één uur voor het slapen een warme douche. Dit maakt u moeier en zo valt u makkelijker in slaap. 
  • Piekeren in bed? Schrijf het op. Schrijf uw gedachten van u af. Dit maakt ruimte in uw hoofd en zorgt ervoor dat u rustiger wordt. Zo valt u sneller in slaap. Bij uw kind kunt u er over praten. 
  • Vermijd minimaal een uur voordat u gaat slapen blauw licht. We hebben het bovenstaand ook al een keer benoemd. Vermijd dus het blauwe licht van uw computer, laptop, tv, tablet of smartphone. Dit zorgt er voor dat de hersenen sneller op de ‘uit-knop’ gaan. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen bij moeilijk in slaap komen. Het kan zowel door u als door uw kind gebruikt worden om rustig en ontspannen te worden en sneller in slaap te komen en tevens dieper te slapen. 

Hoe werkt dit precies? Een verzwaringsdeken heeft meer gewicht dan een deken normaliter heeft. Dit gewicht drukt zachtjes op uw zenuwstelsel. Hierdoor ontspant het zenuwstelsel en is het tevens minder gevoelig voor prikkels van buitenaf. U, of uw kind, raakt ontspannen en kan minder snel geprikkeld worden door factoren van buitenaf. Denk hierbij aan geluiden, snurken of woelende en draaiende mensen naast u. 

De score van ons artikel
[Total: 15 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *