Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Leestijd: 4 minuten

Kent u het gevoel dat u erg moe bent, maar toch niet kan slapen wanneer u in bed ligt. U ligt urenlang wakker, terwijl u wel een moe gevoel heeft. Dit kan erg frustrerend zijn en bevordert de slaapkwaliteit niet.

Een slechte slaapkwaliteit kan ervoor zorgen dat u minder energie en minder concentratie heeft en tevens meer prikkelbaar bent overdag. U bent minder positief en kunt u minder inleven in andere mensen om u heen. 

Maar hoe komt het dat we soms erg moe kunnen zijn, maar toch niet in slaap vallen of diep slapen? Wij van Slaapt zochten het uit. Lees het hier. 

Heel moe maar niet kunnen slapen

Om te beginnen zijn er verschillende soorten vermoeidheid. Niet elke soort vermoeidheid hoeft te betekenen dat uw lichaam en geest klaar is om te gaan slapen. Vermoeidheid kan ook komen door uitputting van lichaam of geest. Denk bijvoorbeeld aan een lange werkdag. Na zo’n lange werkdag, heeft uw lichaam en geest genoeg gehad van het werk, maar kan het nog wel andere dingen doen en daar energie voor opwekken. Denk bijvoorbeeld aan sporten na werk of activiteiten met het gezin. Natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat u er altijd zin in heeft, maar uw lichaam kan wel de energie hier voor opwekken. 😉

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Overdag moe ‘s avonds niet kunnen slapen

Er zijn dus verschillende soorten vermoeidheid. U kunt vermoeid zijn van een specifieke taak of gebeurtenis of u kunt fysiek uitgeput zijn. Er zijn verschillende oorzaken van vermoeidheid, betreffende de geest. 

De lat te hoog leggen

U hebt veel rollen in uw privéleven en misschien ook wel op uw werk. Al deze rollen wilt u perfect vervullen. Met minder neemt u geen genoegen, ook al gaat dit ten koste van uzelf. 

Te veel op uw bord nemen

U hebt het vaak niet eens door totdat u klachten krijgt. Inventariseer eens wat er nu allemaal op uw bord ligt. Zowel zakelijk als privé. Doordat u continu moet presteren komt u niet tot rust. Wanneer u te veel aan uw hoofd heeft, ervaart u stress en krijg uw slaapproblemen. Wees ’s nachts niet bezig met to-do lijstjes of piekeren.

Te weinig uitdaging 

Heeft u te weinig te doen op uw werk: werkt u onder uw niveau of vind u uw werk zinloos? Dan heeft u te weinig uitdaging en ook dit veroorzaakt stress.

Geen grenzen aangeven

Nee zeggen kan soms lastig zijn, maar is cruciaal voor uzelf en het behoud van uw energie. Soms is die laatste ‘ja’ te veel en bouwt dit nog meer stress en vermoeidheid op. 

Moeite met delegeren

Soms is het lastig om taken uit handen te geven, omdat u bang bent dat het niet volgens uw richtlijnen verloopt. U houdt graag de controle over de zaken. Hierdoor kan wrijving ontstaan bij degene waar u uw taken aan hebt uitbesteed en dit veroorzaakt stress en vermoeidheid. 

Dit zijn verschillende soorten vermoeidheid die kunnen ontstaan. Deze soorten vermoeidheid betekenen alleen niet dat u direct kunt slapen. Ze houden u in sommige gevallen juist wakker! 

Niet kunnen slapen als je vroeg op moet

Niets is meer frustrerend als wakker blijven, terwijl u ‘s ochtends vroeg op moet. Lang wakker blijven kan bijvoorbeeld komen door stress, spanning of slechte leefgewoonten. 

Een veel voorkomende oorzaak van niet kunnen slapen, juist als u zo vroeg op moet de volgende dag, is slaapangst. De angst dat u niet kan slapen en niet goed slaapt zorgt er voor dat u ook daadwerkelijk niet kunt slapen. Spanningen om vroeg op te moeten staan of überhaupt een wekker te moeten zetten, zorgen ervoor dat u niet goed kunt slapen. 

We hebben een aantal handige tips voor u op een rij gezet om slaap angst tegen te gaan. 

Moe maar niet kunnen slapen

Tips tegen slaap angst

  • Annuleer uw plannen niet. Heeft u uw wekker moeten zetten en hierdoor slecht geslapen? Zeg dan de plannen die u heeft gemaakt voor die dag niet af. Zo laat u de angst niet de overmacht nemen. 
  • Ruim uw ochtend hindernissen uit de weg. Verhelp stress en haast in de ochtend, door op de avond ervoor al de ochtend voor te bereiden. Denk bijvoorbeeld aan kleding klaar leggen, tas inpakken of het ontbijt alvast voorbereiden. 
  • Zet 2 of 3 wekkers. Door de wekker heen slapen en te laat komen op uw werk of een belangrijke afspraak missen, is een angst die onbewust voor alertheid zorgt tijdens het slapen. Het is te voorkomen door 2 of 3 wekkers te zetten. Zo weet u zeker dat u wakker wordt in de ochtend. De angst loslaten wordt zo gemakkelijker. Verstop de wekker. Kunt u niet slapen en kijkt u veel op de wekker in de nacht? Verstop de wekker dan zo dat u hem niet kan zien vanuit bed, maar er nog wel wakker van wordt. Dit geeft meer rust in uw hoofd. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen om vlotter in slaap te vallen. Een verzwaringsdeken kan helpen om rustiger in slaap te vallen. De deken drukt met zijn gewicht zachtjes op uw lichaam, waardoor uw zenuwstelsel ontspant en u gaat slapen met een geborgen gevoel. Prikkels (geluiden of bewegingen) van buitenaf kunnen u minder goed bereiken en uw slaap beïnvloeden. Dit zorgt er voor dat u rustig wordt en ontspant en hierdoor sneller in slaap valt. Tevens slaapt u dieper en wordt u uitgeruster wakker.

Comments (3)

  • Yara Reply

    Bedankt voor het artikel.

    30 november 2020 at 18:42
  • Liv Reply

    Wat zijn de prijzen van de verzwaringsdeken van jullie? En kan ik deze ook in de zomer gebruiken?

    30 november 2020 at 18:43
  • Noor Reply

    Interessant artikel! Ik slaap de laatste tijd niet goed en dit heeft me echt geholpen .

    30 november 2020 at 18:43

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *