Moe maar niet kunnen slapen

Moe maar niet kunnen slapen

Het is een vervelend gevoel, moe zijn maar toch niet kunnen slapen. Uw wekker staat om 7 uur en u berekent hoeveel uur slaap u nog heeft als u direct in slaap valt. Dit herhaalt zich ieder uur, waardoor het nog lastiger wordt om te slapen. Het gebeurt iedereen weleens, maar waar ligt het aan?

Het kan verschillende oorzaken hebben en het is goed om deze te achterhalen, zodat u de volgende keer gewoon weer lekker kan slapen. Een goede nachtrust is namelijk erg belangrijk voor een goede gezondheid en het zorgt ervoor dat u de volgende dag scherp en alert wakker wordt. Hier leest u de oorzaken en verschillende aanpakken om in slaap te vallen.

Ik kan niet slapen

Het is mogelijk dat u vermoeid of slaperig bent en toch niet in slaap kan komen. Vermoeidheid en slaperigheid worden vaak door elkaar gehaald, terwijl het twee verschillende concepten zijn. Zo is vermoeidheid een aanhoudend gevoel van uitputting en is de fysieke én mentale inspanning lager dan anders. Als u vermoeid bent dan is uw lichaam te moe om te bewegen en zijn uw hersenen te moe om na te denken. Als u vermoeid bent dan moet u rusten en niet alleen slapen.

Het gaat om een combinatie van uw energieniveau en uw mentale gesteldheid. Slaperigheid is een signaal van uw lichaam dat u slaap nodig heeft. Vaak is de mate van slaperigheid afhankelijk van uw nachtrust de nacht ervoor. Als u slecht slaapt dan wordt u sneller slaperig. Hetzelfde geldt bij het verrichten van eentonig en saai werk of als uw lichaam het warm of koud heeft.

moe maar niet kunnen slapen
ik ben moe maar kan niet slapen

Vroeg opstaan

Het is mogelijk dat u niet kunt slapen omdat u vroeg op moet. Als u een avondmens bent dan vindt u het moeilijk om op tijd te slapen, terwijl u de volgende dag wel weer de wekker op tijd heeft staan. Een goede avond routine is erg belangrijk, zodat u iedere keer rond hetzelfde tijdstip op bed gaat. Een routine kan onder meer bestaan aan het uitlaten van de hond, ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen doen of het lezen van een goed boek.

Het is vooral belangrijk om beeldschermen te vermijden vlak voor u naar bed gaat. Begin uw routine een uur voor u naar bed gaat, zodat uw lichaam zich klaarmaakt voor ontspanning. Zo bent u ontspannen als u in bed ligt en komt u sneller in slaap. Ook als u vroeg naar bed moet, omdat de wekker de volgende dag weer op tijd afgaat.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Niet slapen door stress

Het is mogelijk dat u moeite heeft met slapen, doordat u stress ervaart. Dit kan stress zijn vanwege werk, relatieproblemen of andere oorzaken. Het is ook mogelijk dat u stress krijgt, omdat u niet in slaap kunt vallen en zo nog moeilijker in slaap valt. Probeer daarom ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen te doen om zo de stress te verminderen.

Het is ook mogelijk om alle zorgen op te schrijven, zodat u het makkelijk los kan laten op het moment dat u wil slapen. Als dit niet werkt dan kan het ook goed zijn om met iemand te praten over uw problemen. Denk hierbij aan een vriend of vriendin, maar het is ook mogelijk dat u meer baat heeft bij een gesprek met uw huisarts of een specialist. Zo kunt u uw zorgen leren loslaten en beter in slaap komen.

Andere oorzaken

Andere oorzaken voor het helemaal niet kunnen slapen zijn onder meer pijn in uw lichaam, waardoor u niet in slaap kan komen of een snurkende partner naast u. Ook andere omgevingsgeluiden zorgen ervoor dat u niet in slaap kunt komen, waaronder auto’s die langsrijden of een mug die langs uw hoofd vliegt.

Verder is het lastiger om goed te slapen als u veel alcohol gedronken heeft of vlak voor het slapen gaan dranken met cafeïne heeft gedronken. Ook als u veel naar een beeldscherm van bijvoorbeeld uw telefoon, televisie of laptop heeft gekeken voor het slapen gaan dan kan dit van invloed zijn op uw slaap. Vlak voor het slapen gaan sporten zorgt ook voor een verminderde nachtrust.

moet maar niet kunnen slapen

Tips om te kunnen slapen

Gelukkig zijn er een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat u beter kunt slapen. Een van de tips is om te zorgen voor een donkere, geventileerde slaapkamer met de juiste temperatuur. Een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is ideaal. Daarnaast zorgt een comfortabel bed ook voor een betere nachtrust.

Ook een verzwaringsdeken kan hierbij helpen. Het geeft een veilig en vertrouwd gevoel en vermindert het stresshormoon cortisol. Het vermijden van alcohol en cafeïne, voldoende beweging overdag en het doen van ontspanningsoefeningen zijn andere mogelijkheden om beter te kunnen slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *