Hoeveel slaap heeft u nodig?

Hoeveel slaap heeft u nodig?

Leestijd: 3 minuten

Het kan erg verschillen per persoon. De één heeft de aangeschreven acht uur slaap nodig, terwijl de ander een hele dag zegt te functioneren op slechts zes uur. Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen. Scheelt dit twee of drie uur? Moeten veel kinderen nog een powernap overdag doen? Wij zochten het uit. 

Hoeveel slaap nodig per leeftijd

Hoe ouder u wordt, hoe minder slaap u over het algemeen nodig heeft. Ook het inslapen wordt lastiger als u ouder wordt. Volgens bronnen uit Pubmed en Timemanagement.nl is de aangewezen tijd om te slapen de welbekende acht uur per nacht. Hiernaast een tabel, waarin u in een oogopslag kan zien hoeveel u ‘moet’ slapen.

Dit zijn leeftijds indicatoren die u kunt aanhouden. Let er wel op dat bepaalde factoren meespelen in uw slaappatroon. Denk bijvoorbeeld aan de mate waarin u sport of buiten bent per dag. Dit heeft invloed op de hoeveelheid slaap die u per dag nodig heeft. 

Wat gebeurt er als u korter slaapt dan de aangeschreven aantal uren slaap in de tabel? Veel. Weinig slaap heeft vrijwel direct negatieve consequenties voor lichaam en geest. Mocht u structureel te weinig slaap krijgen kan dit ook voor grote gezondheidsproblemen op langere termijn zorgen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat weinig slaap dit met uw lichaam kan doen: 

  • Het maken van verkeerde beslissingen; 
  • U heeft meer moeite met onthouden en het leren van nieuwe informatie. U kunt lastiger nieuwe informatie oppikken, verwerkt stukken trager én de informatie wordt minder goed opgeslagen. 
  • U heeft uw emoties minder goed in de hand. Emoties stapelen zich op bij slaapgebrek. Uw brein kan de emoties minder goed ordenen en dit zorgt voor emotionele uitbarstingen of het opkroppen van emoties. Op de lange termijn kan dit zelfs voor stress- en angststoornissen zorgen.
  • Gezondheidsproblemen door te weinig slaap op de lange termijn. Voorbeelden zijn hart -ziekten, -falen en -aanvallen, hersenbloedingen, diabetes, gewichtstoename of huidproblemen. 

Houd u zich dus aan de voorgeschreven aantal uren die u nodig heeft volgens de tabel. Ietwat afwijken is natuurlijk niet zo erg, maar houd er vooral rekening mee dat u uitgerust wakker wordt. 

Hoeveel slaap nodig

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Hoeveel slaap nodig

Hoeveel slaap nodig kind

Bovenstaand tabelletje zegt al veel over de richtlijnen voor het aantal uur slaap bij kinderen. Welke niet genoemd zijn in de tabel zijn de kinderen tussen de leeftijd één en vier jaar. Dit is moeilijk te zeggen voor kinderen. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan de ander. Wel weten we dat kinderen in deze leeftijdscategorie gemiddeld tussen de 11 en 13 uur slaap nodig hebben. 

Kinderen ontwikkelen zich nog in volle gang en groeien als kool. Voor deze groei hebben ze veel slaap nodig. Zo bouwen ze veel energie op om de veranderingen in hun lichaam te ondersteunen.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

Bovenstaande middelen en rituelen zijn soms wat moeilijk op te volgen of worden snel vergeten bij onregelmatigheden in het dagelijks leven

Bovenstaand tabelletje zegt al veel over de richtlijnen voor het aantal uur slaap bij kinderen. Welke niet genoemd zijn in de tabel zijn de kinderen tussen de leeftijd één en vier jaar. Dit is moeilijk te zeggen voor kinderen. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan de ander. Wel weten we dat kinderen in deze leeftijdscategorie gemiddeld tussen de 11 en 13 uur slaap nodig hebben. 

Kinderen ontwikkelen zich nog in volle gang en groeien als kool. Voor deze groei hebben ze veel slaap nodig. Zo bouwen ze veel energie op om de veranderingen in hun lichaam te ondersteunen.

 

De score van ons artikel
[Total: 8 Average: 5]Je moet inloggen om te stemmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *