GABA en beter slapen

GABA en beter slapen

Leestijd: 4 minuten

Een slechte nachtrust zorgt er vaak voor dat u de volgende dag minder goed functioneert. U heeft moeite om u te concentreren en om dingen te herinneren. Ook zorgt het er vaak voor dat u prikkelbaar bent en minder gedaan krijgt. Als u meerdere nachten niet goed slaapt dan is het tijd om hulp in te schakelen.

Artsen zullen proberen om u slaapadviezen te geven, maar helaas werken deze niet altijd. In dat geval is het tijd om over te stappen op slaapmiddelen. Veel van deze middelen werken heel effectief dankzij de interactie met GABA. Benzodiazepines zijn medicijnen die GABA activeren, waardoor uw zenuwen kalmeren en uw stress vermindert. Het verdooft, waardoor u makkelijker in slaap kan vallen.

Wat is GABA?

GABA, ook wel gamma-aminoboterzuur genoemd, is een neurotransmitter die uw hersenen aanmaken. Het wordt geproduceerd vanuit glutamaat, dat afstamt van glutaminezuur. Productie van GABA gebeurt vaak met hulp van vitamine B6 en het enzym GAD. GABA heeft een remmend effect op het centrale zenuwstelsel. Het vermindert daarmee de zenuwen in het zenuwstelsel, waardoor uw stresslevel verlaagt en u daardoor makkelijker kan inslapen.

Het lichaam maakt dus zelf GABA aan, maar het is ook mogelijk om GABA als supplement in te nemen om zo de slaap te bevorderen. Als u ouder wordt dan maakt uw lichaam minder GABA aan, maar het is ook mogelijk dat uw GABA-receptor functie niet goed meer werkt. Als u te weinig GABA aanmaakt dan heeft u moeite om uw spieren te ontspannen en blijven uw gedachten doorrazen.

Wat is GABA?

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

GABA binnenkrijgen

GABA binnenkrijgen

U maakt dus zelf GABA aan, maar het is ook mogelijk om supplementen te slikken om zo voldoende GABA binnen te krijgen. Een andere optie is om voedsel binnen te krijgen waar GABA in zit. Op die manier zorgt u er op een natuurlijke manier voor dat u voldoende GABA binnenkrijgt. U vindt het in verschillende voeding, waaronder groenten, noten en zaden.

Het komt ook voor in eieren en tomaten en ook vette vis en volkoren producten bevatten GABA. Als u toch te weinig voedsel met GABA binnenkrijgt, omdat u het niet lekker vindt of om andere redenen dan is het dus altijd nog mogelijk om supplementen te slikken. Het helpt u mogelijk om beter te kunnen slapen.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

GABA ervaringen

Over het algemeen zijn de gebruikers van GABA supplementen erg positief. Zo schrijven ze dat ze geen of nauwelijks bijwerkingen ervaren en geven de meesten vooral aan dat zij zich rustiger voelen. De gedachten razen niet meer zo erg door hun hoofd, waardoor ze beter slapen.

Ook geeft iemand aan dat zij zich vrolijker voelt en dat het ook kan werken als antidepressivum. Sommigen nemen GABA supplementen ook in combinatie met andere supplementen en krijgen op die manier een betere nachtrust. Over het algemeen werkt GABA dus erg goed om u te ontspannen en daardoor beter te slapen. Ook de bijwerkingen zijn minimaal.

GABA slapen

Artsen proberen eerst om uw nachtrust te verbeteren aan de hand van natuurlijke wijzen. Dit doet hij of zij door slaapadviezen te geven door onder meer dutjes te vermijden, overdag veel te bewegen en beeldschermen, alcohol, nicotine, cafeïne, zware maaltijden en intensief sporten vlak voor het slapen gaan te vermijden. Ook is het goed om ademhalingsoefeningen te doen of slaapmeditatie en kan het helpen om een verzwaringsdeken aan te schaffen en te gaan voor een goed matras.

Een voedingssupplement past bij een natuurlijke wijze van het verbeteren van uw slaap en het is ook niet nodig dat een arts het voorschrijft. Het is namelijk geen farmaceutisch medicijn. Dit betekent wel dat het langer kan duren voordat u de effecten zult merken. Gemiddeld voelen mensen de werking na 1 tot 2 dagen.

GABA slapen

Vervanger voor GABA

GABA is een voedingssupplement en kunt u ook halen uit voedsel. De effecten van het supplement duren langer dan farmaceutische medicijnen, maar het is wel natuurlijker en het is een veilige stof. Bij medicijnen heeft u de kans om afhankelijk te worden. Als u op zoek bent naar een vervanger voor GABA dan kunt u dus het beste kijken naar voedingssupplementen. U kunt hierbij denken aan het aminozuur Tryptofaan. Uw lichaam maakt dit zelf niet aan, maar u kunt het binnenkrijgen via voeding of supplementen.

Via Tryptofaan maakt u uiteindelijk melatonine aan, het slaaphormoon. Het is ook mogelijk om te gaan voor 5htp dat serotonine aanmaakt dat kan worden omgezet in melatonine. Uw lichaam maakt zelf 5htp aan, maar u kunt hier ook supplementen voor slikken om de aanmaak te verhogen. Dus als GABA niet werkt dan vindt u een soortgelijk middel in Tryptofaan en 5htp.

De score van ons artikel
[Total: 15 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *