Weinig slaap

Weinig slaap

Leestijd: 5 minuten

We hebben allemaal wel eens dagen dat we weinig slaap hebben gehad. Dit komt misschien doordat u wat later dan normaal ging slapen, stress u wakker hield of andere oorzaken. Het is in ieder geval erg vervelend als u weinig slaap hebt gehad. Weinig slaap betekent moeier, meer afgeleid of chagrijniger overdag. Voor niemand leuk natuurlijk. Wij van Slaapt deden onderzoek naar weinig slaap en wat dit precies voor uw lichaam en geest doet. Wat zijn de symptomen en gevolgen van (te) weinig slaap? We leggen het hieronder uit. 

Te weinig slaap symptomen

Het kan natuurlijk een keertje gebeuren dat u een avond te weinig slaapt. Dit kan onder andere komen door feestjes, overwerken of andere dingen die u langer wakker houden. Maar wat zijn de symptomen als u structureel te weinig slaapt? We hebben een paar punten verzameld en hieronder voor u op een rij gezet. 

U bent vaker ziek 

Uw immuunsysteem wordt zwakker wanneer u structureel te weinig slaapt. Dat kan er voor zorgen dat u vaker verkouden bent of de griep krijgt. Minder dan 5 uur slaapt zorgt er voor dat u maarliefst vier keer zoveel kans heeft om kwaaltjes op te lopen. 

U krijgt een slechte huid 

De huid krijgt door slaaptekort sneller lijntjes en droogt eerder uit. Een waar schoonheidsslaapje doet dus echt wonderen! 

U eet meer 

U krijgt meer honger door een slaaptekort. Dit komt doordat er een tekort ontstaat aan het hormoon leptine, terwijl er juist veel meer ghreline in uw lijf is. Deze combinatie veroorzaakt een hongergevoel. Volgens verschillende onderzoeken kan een chronisch te weinig slapen zelfs leiden tot diabetes. 

Depressie 

U bent door te weinig slapen minder positief en chagrijnig. Mocht dit leiden tot een chronisch slaaptekort, dan kan dit zelfs leiden tot een depressie. 

Weinig slaap

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Weinig slaap

Te weinig slaap gevolgen

De gevolgen van te weinig slaap zijn al deels bovenstaand genoemd en uitgelegd. We leggen er hier nog een paar uit. Te weinig slaap heeft namelijk veel (slechte) gevolgen op langere termijn. 

We hadden er al een paar benoemd: de kans op diabetes vergroot en het kan leiden tot een depressie. Het heeft nog meer gevolgen voor uw gezondheid. Hieronder vindt u ziektes die met een chronisch slaaptekort opgelopen kunnen worden:

  • Een hartaanval; 
  • hartfalen; 
  • een (te) hoge bloeddruk; 
  • een beroerte.

Zoals gezegd is dit persoonsafhankelijk. Het kan zijn dat u naast te weinig slaap ook eerder aanleg hiervoor heeft of andere factoren een belangrijke rol hierin hebben.

Te weinig slaap heeft niet alleen negatieve gevolgen voor uw gezondheid, maar kan ook op andere dingen slaan:

  • Kans op ongelukken vergroot. U bent namelijk minder oplettend en hierdoor neemt de kans op ongelukken toe. Denk aan ongelukken in het verkeer of ongelukken die thuis kunnen gebeuren. 
  • Een korter lontje. U bent sneller geïrriteerd wanneer u korter slaapt dan de aangeschreven uren die u per nacht moet maken. 
  • Meer risico’s nemen. Vermoeide mensen nemen grotere risico’s. Ze schatten de kans dat een besluit succesvol uitpakt groter in, dan mensen die uitgerust zijn. 
  • Moeten met sociale omgangsvormen. U heeft minder zin om met mensen in gesprek te gaan en kan zich tevens minder goed inleven in een ander. 
weinig slapen

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Weinig slaap en toch fit

Te weinig slaap blijkt dus echt niet goed voor een mens en moet snel uit het systeem verbannen worden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want veel mensen lijden aan slaapgebrek of liggen uren wakker. Wat kunt u het beste doen als u (wéér) een nacht te kort geslapen heeft? Wij zochten enkele tips om op te volgen als u vermoeid de dag begint en niet even kan bijslapen. 

1.Drink géén koffie 

Wij begrijpen dat u in snakt naar een kopje koffie als u een inkakker heeft. Doe dit echter vooral niet. Koffie geeft een boost wanneer u het drinkt, maar onttrekt veel energie later op de dag. Dit zorgt ervoor dat u juist moeier wordt. Drink daarvoor in de plaats bijvoorbeeld een kop thee of (veel) water. Dit duurt misschien langer voordat u er profijt van heeft, maar werkt zeker beter om meer energie op te wekken voor de dag. 

2.Zorg voor meer zuurstof 

Hoe zou meer zuurstof helpen om fitter te zijn bij weinig slaap? En hoe krijgt u überhaupt meer zuurstof?  

Korte ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat u meer zuurstof opneemt in uw bloed. Dit is goed voor de hersenen wanneer zij goed moeten functioneren in moeilijke omstandigheden. 

Een voorbeeld is: adem in en uit, op een manier dat uw onderbuik op en neer gaat. Doe dit vooral langzaam en herhaal dit voor ongeveer 2 minuten. 

3.Zoek daglicht of neem frisse neus 

Daglicht zorgt voor een soort signaal naar de hersenen dat het tijd is om aan de slag te gaan. Het geeft een natuurlijk gevoel van opstaan en de dag beginnen. Een frisse neus bevordert de productiviteit van de hersenen tevens ook. Een ommetje lopen zorgt voor een goed zuurstofgehalte en daglicht. 

Weinig slaap

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen om te weinig slaap te elimineren. Een verzwaringsdeken is een deken met een zwaar gewicht. Dit gewicht drukt op uw zenuwstelsel, waardoor deze ontspant. U wordt rustig en slaapt sneller in en slaapt tevens dieper. Dit zorgt ervoor dat u beter en wellicht ook meer slaapt.

De score van ons artikel
[Total: 3 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *