Wat kan ik doen tegen het slechte slapen van mijn kind?

Wat kan ik doen tegen het slechte slapen van mijn kind?

Leestijd: 3 minuten

Slecht slapen is niet goed voor uw kind. Slaap is namelijk voor kinderen erg belangrijk, omdat zij nog volop aan het groeien zijn en nieuwe indrukken hebben. Met slaap krijgt uw kind nieuwe energie voor de dag en verwerkt hij de indrukken van de dag. Slaap is cruciaal voor kinderen.

Het kan voorkomen dat uw kind consistent slecht slaapt. Er zijn angst-huilbuien of woede-aanvallen voor het slapen gaan of uw kind wordt vaak wakker tijdens de nacht. Dit alles bevordert de slaapkwaliteit van uw kind niet. Een gebrek aan (goede) slaap kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat uw kind minder goed presteert op school en prikkelbaarder is.

Dit wilt u voorkomen en ervoor zorgen dat uw kind optimaal presteert, vrolijk en energiek is.

Hoe komt het dat sommige kinderen slecht slapen en andere kinderen daar geen last van hebben? Belangrijker: wat kunt u doen als uw kind slecht slaapt? Wij van Slaapt zochten het voor u uit. Lees het hier. 

De oorzaken dat uw kind moeilijk kan inslapen

Er zijn veel verschillende oorzaken waarom uw kind slecht slaapt. Dit kunnen (kinder)angsten zijn, maar heeft ook vaak te maken met de gewoonten van de ouders rondom het bedritueel. We hebben het voor u op een rij gezet. 

  • Angsten of piekeren. Er zijn verschillende soorten angsten. De kinderangsten zijn bijvoorbeeld het monster in de kast of onder het bed of bang in het donker. Ook is verlatingsangst een belangrijke angst. Dit kan komen doordat uw kind veel stress ervaart, zich zorgen maakt of iets naars heeft meegemaakt. 
  • Te veel suikers, cafeïne of vetten voor het slapen gaan. Dit zorgt ervoor dat het lichaam van uw kind nog op volle toeren draait wanneer uw kind gaat slapen. Pas dus op met te veel van dit soort eten en drinken voor het slapen.
  • Te veel blauw licht van schermen als smartphone, tv of pc. Zorg dat minimaal drie uur voor het slapen gaan geen schermen meer worden bekeken. Overprikkeld door te veel indrukken. Dit kan uw kind laten malen, denken of piekeren. Het beste is dan om die indrukken te bespreken voor het slapen gaan. 

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Homeopatische druppels voor het slapen voor uw kind

Homeopatische druppels geven voor het slapen gaan, kan helpen om uw kind beter te laten slapen. 

Belangrijk is wel altijd heel goed op te letten of een homeopathisch slaapmiddel geschikt is voor kinderen. Dit is namelijk zeker niet bij alle middelen het geval. Lees altijd goed de bijsluiter en de dosering, want voor kinderen geldt een andere dosering dan voor volwassenen.

Wat kan ik doen tegen het slechte slapen van mijn kind?

Tips om uw kind beter te laten slapen

We hebben enkele tips voor u op een rij gezet om uw kind vlotter in te laten slapen en tevens dieper te laten slapen. 

  • Creëer een consistent bed-routine. Zorg voor een vast ritueel van bijvoorbeeld pyjama aan doen, tanden poetsen en boekje lezen. Het best is om dit elke dag op precies dezelfde wijze te doen en op hetzelfde tijdstip.
  • Houd regelmatige bedtijden aan. Breng uw kind elke dag op dezelfde tijdstip naar bed.
  • Beperk twee tot drie uur voor het slapen ‘drukke’ activiteiten. Daaronder vallen rennen, springen, stoeien, maar ook het bekijken van bepaalde televisieprogramma’s en het doen van computerspelletjes.
  • Zorg voor lichamelijke (buiten)activiteit overdag.
  • Geen suikers, cafeïne of vetten twee tot drie uur voor het slapen gaan.

 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen om uw kind sneller in slaap te laten vallen. De deken drukt met zijn gewicht zachtjes op uw lichaam, waardoor uw zenuwstelsel ontspant en u gaat slapen met een geborgen gevoel. Prikkels (geluiden of bewegingen) van buitenaf kunnen u minder goed bereiken en uw slaap beïnvloeden. Dit zorgt er voor dat u rustig wordt en ontspant en hierdoor sneller in slaap valt. Tevens slaapt u dieper en wordt u uitgeruster wakker.

Comments (4)

  • Emma Reply

    Bedankt voor het artikel.

    30 november 2020 at 10:10
  • Sophie Reply

    Wat zijn de prijzen van de verzwaringsdeken van jullie? En kan ik deze ook in de zomer gebruiken?

    30 november 2020 at 10:14
  • Zoë Reply

    Interessant artikel! Ik slaap de laatste tijd niet goed en dit heeft me echt geholpen .

    30 november 2020 at 10:15
  • Julia Reply

    Interessant artikel! Ik slaap de laatste tijd niet goed en dit heeft me echt geholpen .

    30 november 2020 at 10:16

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *