Beter slapen, Kennisbank

Wat doet vroeg slapen met u?

Leestijd: 4 minuten

Vroeg slapen is voor velen een ideale situatie. U duikt heerlijk vroeg uw bed in en wordt hierdoor de volgende ochtend uitgerust wakker. 

Voor veel mensen is vroeg slapen alleen makkelijker gezegd, dan gedaan. Sommigen kunnen de slaap simpelweg niet vatten of lukt het niet vroeg te gaan slapen door hun bepaalde routine. Lees in dit artikel alles over de voor- en nadelen van vroeg slapen en hoe u voor elkaar krijgt dat u vroeger gaat slapen.

Vroeg slapen gezond

Vroeg slapen kan heel gezond zijn. Vroeg slapen zorgt voor voldoende slaap en een uitgerust gevoel in de ochtend.

Echter hoeft vroeg slapen niet altijd even positief uit te pakken. Te veel slapen kan namelijk negatieve effecten hebben en het verstoren van uw slaapritme ook. Een mens houdt namelijk van consistente richtlijnen: een routine. Wanneer u voor vijf jaar lang gewend bent om van 11 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s ochtends te slapen en u dit opeens omgooit naar 9 uur ‘s avonds tot 5 uur ‘s ochtends, dan zal uw lichaam niet direct gewend zijn en kan het voor een vermoeide dagen zorgen. 

Te veel slaap kan zorgen voor vermoeidheid. Dit kan komen als u overdag veel slaapt en/of veel uit slaapt in het weekend. 

Vroeg slapen heeft ook zeker wel veel voordelen als u dan wel de aangeschreven 8 uur slaap heeft. Vroege vogels hebben meer aan hun dag en zijn, zo blijkt uit onderzoek van de universiteiten in Birmingham en Surrey in het Verenigd Koninkrijk en de universiteit van Monash in Australië, gelukkiger.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Naar bed gaan uitstellen

Veel mensen willen het maximale uit hun dag halen of hebben veel dingen te doen in een dag. Dit kan er voor zorgen dat u uw slaap uit gaat stellen en hierdoor te weinig slaapt. Slaap uitstellen is een keer onoverkomelijk, maar zeker niet goed om regelmatig te doen. Wanneer uw lichaam schreeuwt om slaap, is het een betere keus om naar bed toe te gaan en de volgende dag met nieuwe energie eventuele taken weer op te pakken.

Beste tijd om naar bed te gaan

De aangeschreven tijd om te gaan slapen ligt rond de 8 uur per nacht. Dit verschilt per persoon en kan tussen de 7 en 9 uur liggen. Maar weet u ook het beste tijdstip om te gaan slapen en op te staan? 

Het perfecte tijdstip heeft te maken met het op- en ondergaan van de zon. Ons zogeheten natuurlijke instinct en bioritme kan hier het best op afgesteld worden om het meest gezond en gelukkig te zijn.  Het optimale slaapritme loopt van 10 uur ‘s avond tot 6 uur ‘s morgens. Ons bioritme kan zich hier dus gemakkelijk(er) op af stellen. In de winter kan het wat langer donker blijven en ligt voor sommige mensen de tijd dus ook net wat anders. 

Weighted blanket

Vroeg slapen tips

Wilt u vroeg(er) gaan slapen en hierdoor ook vroeger opstaan? Het is soms niet even makkelijk om gelijk uw slaapritme om te gooien. We hebben daarom een aantal tips voor u op een rij gezet. 

  • Breng een (consistente) avondroutine aan. Tandenpoetsen, dan kleding klaar leggen en dan ontbijt maken enzovoorts. Door een consistente avond routine zorgt u voor een goed bioritme en wordt uw lichaam automatisch moe op tijden dat u de routine doet.   
  • Wennen duurt even. Meestal lukt vroeger gaan slapen niet direct. Heb dan ook geduld tot uw slaapritme is aangepast naar het vroeger naar bed gaan.
  • Wijk niet te veel af (in het weekend). Slaap niet te veel uit of ga veel later naar bed in het weekend. Dit zorgt voor een scheur in uw routine. 
  • Plan uw dagen anders. Spreek bijvoorbeeld met vrienden af om te koken in plaats van te borrelen, zodat u uw vaste slaaptijd kan behouden. 
  • Meditatie en sporten. Meditatie en sporten overdag helpen om ‘s avonds sneller en beter te slapen. Dit helpt bij het ontwikkelen van een vroeger slaapritme. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen om sneller in slaap te vallen. De deken drukt met zijn gewicht zachtjes op uw lichaam, waardoor uw zenuwstelsel ontspant en u gaat slapen met een geborgen gevoel. Prikkels (geluiden of bewegingen) van buitenaf kunnen u minder goed bereiken en uw slaap beïnvloeden. Dit zorgt er voor dat u rustig wordt en ontspant en hierdoor sneller in slaap valt. Tevens slaapt u dieper en wordt u uitgeruster wakker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *