Kennisbank, Slaapproblemen

Wat betekent het als we veel slapen?

Leestijd: 8 minuten

Tussen een kwart en de helft van de volwassen wereldbevolking heeft slaapproblemen. Meestal gaat het in dat geval om mensen die niet genoeg slaap krijgen per nacht. Er zijn echter ook veel mensen die regelmatig te veel slapen. Zo’n twee procent van de Nederlandse bevolking heeft last van hypersomnie oftewel overmatige slaperigheid.

Iedereen heeft wel eens een dag waarop ze hun ogen niet goed open kunnen houden. Als je af en toe een keer meer dan tien uur slaapt en/of overdag wegdommelt of een middagdutje moet doen, dan hoef je je nergens zorgen over te maken. Als je echter altijd meer dan negen uur per dag moet slapen en je alsnog niet uitgerust voelt, dan is er misschien iets mis. Lees verder als je meer wilt leren over de symptomen, oorzaken en mogelijke gevolgen van te veel slapen.

Wat is (te) veel slapen?

De meeste volwassenen hebben tussen de zeven en negen uur slaap per dag nodig om helemaal uitgeslapen te zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel.

Sommige mensen werken prima met zes uur slaap en anderen liggen het liefst elke dag een uur of tien op één oor.

Er zijn mensen die goed slaap kunnen inhalen en anderen hebben juist een vast ritme nodig. Over het algemeen geldt dat je niet meer hoort te slapen om uitgerust te zijn dan toen je een tiener was.

te veel slapen

De maximale hoeveelheid slaap wordt door de meeste artsen tussen de negen en tien uur per etmaal gelegd. Mensen die meer slapen kunnen daardoor problemen met hun gezondheid krijgen. Als je met tien uur slaap uitgerust en energetisch de dag doorkomt dan is er waarschijnlijk niets mis met je. Als je echter na een lange nacht nog steeds geen uitgerust gevoel hebt of je overdag slaperig voelt, dan is het verstandig om hier iets aan te doen.

Veel slapen overdag

Baby’s worden geboren zonder een slaapritme dat gerelateerd is aan dag en nacht. Met de tijd leren ze dat het handiger is om ’s nachts uit te rusten zodat ze overdag productief kunnen zijn. Mensen met een gezonde slaap kunnen overdag hun volle aandacht op het leven richten. Als je dat niet voor elkaar krijgt dan kan het erg moeilijk zijn om mee te draaien in de maatschappij.

Siësta’s, powernapping en middagdutjes worden op steeds meer plekken geaccepteerd als een methode om de productiviteit te verhogen. Er zijn echter ook mensen die de hele dag wel kunnen slapen. In de meeste gevallen hebben zij een slecht slaapritme of last van een onderliggende aandoening die deze slaperigheid veroorzaakt.

Oorzaken van overmatige slaperigheid

De kwaliteit van je slaap en je gezondheid staan met elkaar in verband. Als je niet goed slaapt is er een hogere kans dat je fysieke of mentale ziektes ontwikkelt. Andersom werkt het ook zo – mensen die ziek zijn hebben vaak een aangepast slaapritme. Ben jij iemand die vaak en veel wil slapen? Dan kun je eerst eens kijken of jouw slaapgewoonten gezond zijn. Is dat het geval, dan heb je misschien last van een onderliggend probleem.

Er zijn een heleboel fysieke en mentale oorzaken die tot overmatige slaperigheid kunnen leiden. Hieronder noemen we de meest voorkomende onderliggende oorzaken. Er zijn er echter nog veel meer. De meeste chronische ziekten hebben invloed op je slaapbehoefte. Als je hier geen duidelijkheid vindt over jouw probleem, ga dan naar je huisarts. Die kan je helpen om te bepalen wat er mis is.

Slechte kwaliteit slaap

Een goede nachtrust is belangrijk en verdient je aandacht. Veel mensen slapen licht of onrustig waardoor ze vaak wakker worden of lange tijd wakker liggen. Dat kan komen door stress of doordat je te lang ongezonde slaapgewoonten hebt ontwikkeld.

Als je bijvoorbeeld op onregelmatige tijden slaapt, vaak tot diep in de nacht wakker blijft of juist veel te vroeg naar bed gaat dan kun je problemen krijgen. Het is ook belangrijk dat je een rustige slaapkamer hebt met een comfortabel bed.

slapen

Fysieke oorzaken van te veel slapen

Er zijn allerlei omstandigheden die ertoe kunnen leiden dat je lichaam het zwaar heeft. Mensen die ongezond leven of ziek zijn hebben vaak meer last van vermoeidheid en krijgen uiteindelijk slaapproblemen. Er zijn een heleboel factoren die kunnen bijdragen aan je overmatige slaperigheid zoals: nachtdiensten draaien, regelmatig een nachtje doortrekken, eetstoornissen, te veel of te weinig lichaamsbeweging, verslaving, (chronische) ziektes en het gebruik van bepaalde medicijnen.

1. Overgewicht

Als je last hebt van overgewicht dan werkt de vertering en energiehuishouding in je lichaam meestal niet optimaal. Daarnaast kost alles wat je doet in het leven meer energie omdat je dat extra gewicht mee moet slepen. Dat kan ervoor zorgen dat je snel vermoeid raakt en veel wilt slapen. Te veel slapen kan echter bijdragen aan het overgewicht en daardoor kun je in een vicieuze cirkel terecht komen.

Voor mensen met overgewicht is het belangrijk om discipline aan te brengen in de energieverdeling. Je zult zien dat je je beter gaat voelen als je maximaal acht uur per dag slaapt, op een vaste tijd opstaat en meer gaat bewegen. Door beetje bij beetje de hoeveelheid activiteit op te bouwen gaan je kanalen weer stromen. Je vertering en energiehuishouding komen weer op gang en zo gaat je vermoeidheid weg en val je misschien ook nog een paar kilo af.

2. Slaapapneu

Er zijn verschillende aandoeningen die ervoor zorgen dat je niet lekker kunt slapen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je tong tijdens het slapen in je keelgat zakt. In dat geval moet je iedere keer dat je wilt inademen even bijna wakker worden. Deze aandoening heet slaapapneu. Eén van de vervelende bijeffecten van deze ziekte is dat mensen niet goed kunnen uitrusten. Daardoor moeten ze lang slapen en dan voelen ze zich nog vaak vermoeid.

3. Bloedarmoede en andere vitaminetekorten

Tot wel 80% van de wereldbevolking heeft een gebrek aan belangrijke vitaminen en mineralen. Dat komt meestal door ongezonde voeding, slecht drinkwater of een gebrek aan zonlicht.

In de winter hebben veel mensen bijvoorbeeld last van vitamine-D tekort omdat hun huid niet genoeg zonlicht ontvangt. Vitamine-D tekort leidt tot een verminderd immuunsysteem en een lusteloos gevoel.

Ongeveer een kwart van de vrouwen op aarde heeft last van bloedarmoede. Dat betekent dat je lichaam niet genoeg ijzer, vitamine B12 en/of foliumzuur heeft om rode bloedcellen aan te maken.

zon vitame d

Deze rode bloedcellen transporteren de zuurstof in je lichaam zodat je spieren kunnen werken. Als dit systeem niet goed werkt dan heb je altijd minder kracht en energie. Het kost veel moeite om dingen te ondernemen en je kunt eindeloos slapen. Je kunt je bloedwaarden laten onderzoeken bij de huisarts.

4. (Verborgen) ziektes

De meeste chronische ziektes hebben een negatieve invloed op je slaap. Als je lichaam constant bezig is met het bevechten van een ziekte, dan blijft er minder energie over voor alledaagse bezigheden. Overmatige slaperigheid kan veroorzaakt worden door onopgemerkte ziektes zoals suikerziekte, gluten- of lactoseallergie, ziekte van Lyme en bloedarmoede. Als je twijfelt of je misschien een onderliggende ziekte hebt, ga dan met je huisarts praten.

5. Ziekte van pfeiffer en traag werkende schildklier

Sommige aandoeningen hebben tot gevolg dat je oneindig veel wilt slapen. De ziekte van Pfeiffer bijvoorbeeld is een infectie die extreme vermoeidheid veroorzaakt. Deze ziekte kan maanden aanhouden, maar gaat meestal vanzelf weer over. Ook een traag werkende schildklier kan een moe en futloos gevoel veroorzaken. Deze aandoening komt vaker voor bij vrouwen op leeftijd.

Mentale oorzaken van te veel slapen

Naast fysieke oorzaken zijn er ook een heleboel mentale oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je te veel slaapt. Je zenuwstelsel hoort de juiste signalen te geven waardoor stofjes worden geproduceerd die je zin geven om te leven.

Als dat systeem in de war raakt dan kun je je chronisch vermoeid en futloos gaan voelen. Net als fysieke ziektes, kunnen ook veel mentale problemen opgelost worden met de hulp van een specialist.

oorzaak veel slapen

1. Depressie

Er zijn allerlei omstandigheden die kunnen leiden tot een depressie. Als je daar last van hebt dan lijkt het leven vaak uiterst moeilijk of oninteressant. Dat komt in sommige gevallen omdat het zenuwstelsel zich afsluit van intense prikkels om zichzelf te beschermen. Dat kan tot gevolg hebben dat je de hele tijd alleen maar wilt slapen. Te veel slapen kan echter ook een oorzaak zijn van depressie en desinteresse. Door je slaap te reguleren kun je beginnen uit je depressie te kruipen.

2. Stress, burn-out, angst

De meeste mensen die last hebben van stress en angst vinden het lastig om in slaap te vallen. Het kan echter ook gebeuren dat je juist oneindig veel kunt slapen als je last hebt van stress of angst. Als je al zolang in de stress zit dat je een burn-out krijgt dan zijn al je reserves op. Je lichaam en geest kunnen dan een tijd lang alleen nog maar rusten.

Oplossingen en tips voor slaapproblemen

 De meest toegankelijke oplossingen voor slaapproblemen zijn hetzelfde voor mensen die te weinig en mensen die te veel slapen. Door gezond te leven en je slaap goed te reguleren kun je heel veel bereiken. Dat vergt discipline en toewijding, maar van de goede gewoontes die je opbouwt zul je de rest van je leven profijt hebben.

1. Een gezond slaapritme

Het allerbelangrijkste aspect voor een goede nachtrust is een gezond slaapritme. Daar kun je het best zo jong mogelijk mee beginnen. Een gezond slaapritme krijg je door altijd op dezelfde tijd op te staan. Daardoor word je op een gegeven moment ook altijd rond dezelfde tijd moe. Uiteraard is het oké om in het weekend een keer een beetje langer te blijven liggen, maar maak er geen uren van. De meeste mensen slapen ook beter als ze ongeveer rond de zonsopgang opstaan.

2. Gezond eten en genoeg bewegen

Je lichaam kan beter rusten als het geen tekorten heeft of zware voedingsstoffen moet verteren. Het is daarom belangrijk om gevarieerd te eten. De laatste twee tot vier uur voor je gaat slapen kun je beter geen eten meer in je maag stoppen. Ook een gezonde hoeveelheid lichaamsbeweging draagt enorm bij aan een goede nachtrust. Als je intensief gaat sporten, zorg dan wel dat je twee uur voor je bedtijd klaar bent zodat je lichaam en geest zich kunnen ontspannen.

3. Stressvrij je bed in

Je kunt je nachtrust enorm verbeteren door jezelf voor te bereiden op het slapen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld het licht ’s avonds te dimmen. Zorg dat je geen extra stress veroorzaakt door te kijken naar programma’s die je adrenaline verhogen. Het is ook bewezen dat ontspanningsoefeningen zoals yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie je slaap verbeteren. Zo zorg je ervoor dat je zenuwstelsel zich ontspant en je gemakkelijk in een diepe slaap valt.

4. Hulpmiddelen zoals een verzwaringsdeken

Er zijn verschillende soorten hulpmiddelen op de markt die je kunnen helpen om je zenuwstelsel te ontspannen.

Een goed voorbeeld daarvan is een verzwaringsdeken. Deze bevat natuurlijke materialen om de deken zwaarder te maken. Dat extra gewicht werkt voor veel mensen erg ontspannend omdat ze het gevoel hebben dat ze veilig zijn en beschermd worden. Een verzwaringsdeken herinnert je zenuwstelsel aan de tijd in de baarmoeder.

De verzwaringsdeken + winterhoes

Conclusie

Slaapproblemen kunnen erg vervelend zijn en verstrekkende gevolgen hebben. Door gezond te leven en een goed slaapritme te volgen kun je voorkomen dat je te veel of te weinig slaapt. Speciale hulpmiddelen zoals een verzwaringsdeken kunnen je daarbij helpen. Het kan echter ook zijn dat je te veel slaapt omdat je een onderliggend probleem hebt. In dat geval kun je het beste naar je huisarts gaan om samen een oplossing te zoeken voor je situatie.

3 thoughts on “Wat betekent het als we veel slapen?

  1. Bo schreef:

    Bedankt voor het artikel.

  2. Hailey schreef:

    Wat zijn de prijzen van de verzwaringsdeken van jullie? En kan ik deze ook in de zomer gebruiken?

  3. Sophia schreef:

    Interessant artikel! Ik slaap de laatste tijd niet goed en dit heeft me echt geholpen .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.