Tips bij het piekeren en slapen

Tips bij het piekeren en slapen

De maatschappij ligt steeds meer druk op de mensen, waardoor stress niet ongewoon is. Steeds meer mensen raken overspannen of krijgen een burn-out vanwege hun werk. Op het werk moet alles goed gebeuren en het liefst zo snel mogelijk. Daarnaast is het gewoon geworden dat wij met z’n allen 24 uur per dag online zijn en nooit uitklokken. De werkdruk neemt op die manier alleen maar toe en dit zorgt voor minder energie en minder werkplezier. Uiteindelijk zal dit leiden tot een slechte nachtrust, omdat u ’s nachts loopt te piekeren over uw werk.

U bedenkt wat u vandaag allemaal niet af hebt gekregen en denkt aan de drukke dag die u de volgende dag te wachten staat. Vervolgens pakt u nog even snel uw mobiel erbij om uw mails te checken en zorgt het licht van uw beeldscherm ervoor dat u wakker blijft. Een goede nachtrust is belangrijk om goed te functioneren en daarom vindt u hier 10 tips om beter te kunnen slapen en de stress tegen te gaan. 

Niet kunnen slapen door piekeren

Helaas komt het erg vaak voor dat wij door ’s nachts te piekeren niet in slaap kunnen komen. Uit onderzoek van de Hersenstichting blijkt zelfs dat maar liefst 25 procent van de vrouwen weleens moeite heeft om in slaap te komen of ’s nachts wakker wordt. Vaak komt dit doordat ze liggen te piekeren over hun werk of andere zorgen hebben. Er zijn mogelijkheden om het piekeren te doorbreken, zodat u ’s nachts weer goed kunt slapen en de volgende dag vol goede moed naar het werk toe gaat.

Niet kunnen slapen door veel piekeren
5 tips om piekeren te stoppen

5 tips om piekeren te stoppen

Piekeren is vaak een van de oorzaken dat mensen niet in slaap kunnen komen. Gelukkig zijn er manieren om het piekeren te stoppen. Focus u bijvoorbeeld op geluiden in de omgeving, zodat u uw gedachtestroom onderbreekt. Wanneer uw gedachten weer naar werk of andere zaken gaan dan begint u opnieuw met het benoemen van omgevingsgeluiden. Een andere methode is om uw ademhaling te vertragen door diep in en uit te ademen.

U kunt het inademen en uitademen opbouwen van 2 naar 4 tellen. Ook is het goed om alle gedachten waarover u piekert op te schrijven en ze zo uit uw systeem te laten. Accepteer ook dat u piekert, omdat hiertegen vechten het alleen maar moeilijker maakt. Het is ook goed om de gedachten te benoemen, deze te accepteren en het vervolgens los te laten. Het helpt om de gedachte te visualiseren om het beter los te kunnen laten.

Gespannen slapen

Wanneer u slaapt dan start een slaapcyclus met 5 slaapfasen. De eerste fase is de overgangsfase van wakker zijn naar licht slapen. De tweede fase is licht slapen en de derde fase is de overgangsfase van lichte naar diepe slaap. In de vierde fase bent u in een diepe slaap en zorgt voor fysieke rust. De vijfde fase is de REM-slaap, waarin uw hersenen bepaalde zaken verwerkt en u emotioneel herstelt. Wanneer u gespannen slaapt dan komt u vaak niet in een diepe slaap en ook niet in de REM-slaap. Dit heeft gevolgen wanneer u ’s ochtends wakker wordt. Het zorgt er onder meer voor dat u moeite heeft om dingen te herinneren en moeite heeft met concentreren. Ook zult uw humeur slechter zijn.

5 tips om beter te kunnen slapen

Om beter te kunnen slapen kunt u zelf een aantal dingen doen. Naast het verminderen van uw stress kunt u ook overdag sporten en geen cafeïne, alcohol, nicotine of zware maaltijden nuttigen voor het slapen gaan. Verder is een donkere, geventileerde slaapkamer erg belangrijk en is het goed om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en de volgende ochtend weer op te staan. De laatste tip is om ontspanningsoefeningen te doen, zoals meditatie, ademhalingsoefeningen, rustige muziek luisteren of een goed boek te lezen. Het verschilt per persoon welke ontspanningsoefeningen het beste werken, dus zoek uit wat bij u past.

5 tips om beter te kunnen slapen

Met plezier naar werk

Werk is een van de grootste boosdoeners als het gaat om stress en dus ook een van de oorzaken waardoor u slecht kunt slapen. Uiteindelijk zorgt de slechte nachtrust er weer voor dat u slechter presteert op werk en zult u daardoor alleen maar slechter slapen. Het is dus goed om de oorzaak van de stress aan te pakken en tips op te volgen om beter te kunnen slapen. Zo zorgt u ervoor dat u elke dag weer met een goed humeur en alert naar uw werk gaat. Zo behoudt u ook plezier in uw werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *