Stress en piekeren tijdens het slapen

Stress en piekeren tijdens het slapen

Niet goed kunnen slapen is een vervelend gevoel, omdat een slechte nachtrust zorgt voor een slecht humeur en vermoeidheid de volgende dag. Af en toe een dag slecht slapen is vervelend, maar geen ramp. Toch hebben veel mensen ook last van chronische vermoeidheid, waardoor ze heel vaak slecht slapen. Dit kan leiden tot gezondheidsproblemen. Een van de oorzaken van slecht slapen is stress. Mensen liggen ’s nachts te piekeren over verschillende zaken, waardoor ze niet in slaap kunnen komen, vaak wakker worden of vroeg wakker worden. Een goede nachtrust is erg belangrijk voor uw gezondheid, daarom vindt u hier 10 tips om stress tegen te gaan en beter te kunnen slapen.  Uw gezondheid is namelijk het allerbelangrijkste dat er is.

Mogelijke oorzaken van stress

Slecht slapen door stress is erg vervelend en de oorzaak is niet altijd helder. Toch zijn er een aantal situaties, waarbij u een grotere kans hebt om gestrest te raken. Zo is het mogelijk dat u het druk heeft op uw werk en het werk aldoor niet op tijd af komt of is het mogelijk dat er problemen zijn in de familie, waardoor u ’s nachts ligt te piekeren. Dit kan gaan over een ruzie in de familie of iemand die ernstige gezondheidsproblemen heeft.

Ook stress over uw eigen gezondheid kan een slechte nachtrust verklaren. Verder is het mogelijk om stress te krijgen door relatieproblemen of wanneer u een examen moet maken. Zo zijn er verschillende oorzaken van stress en is het goed om na te gaan wat bij u de oorzaak is.

Oorzaken van stress
Niet kunnen slapen door piekeren

Niet kunnen slapen door piekeren

De reden dat u niet kunt slapen door stress is omdat uw hoofd bezig is met piekeren. U maakt zich zorgen over een van de bovenstaande problemen en daardoor krijgt uw hoofd geen rust en valt u niet in slaap. Daarnaast zorgt het niet slapen ervoor dat u ook weer stress krijgt over het feit dat u niet genoeg nachtrust krijgt. Zo belandt u dus uiteindelijk in een vicieuze cirkel. Door zorgen over de afgelopen dag, de komende dagen of bepaalde situaties kunt u niet in slaap komen en daardoor krijgt u uiteindelijk weer stress. Heel vervelend en ongezond en daarom ook noodzakelijk om deze vicieuze cirkel te doorbreken.

Gespannen slapen

Het is mogelijk dat u door stress niet in slaap kunt komen, maar het is ook mogelijk dat u uiteindelijk toch in slaap komt. De stress is er dan nog wel altijd, waardoor u uiteindelijk gespannen slaapt. Vaak merkt u dit de volgende ochtend in uw spieren. Spanning in uw spieren tijdens het slapen kan zorgen voor stijve spieren wanneer u wakker wordt. Spanning in uw spieren kan er ook toe leiden dat u juist niet in slaap komt. Het kan helpen om uw spieren te strekken voor u gaat slapen. Toch is de kans groot dat u alsnog last krijgt van uw spieren, omdat de oorzaak stress is. Stress gaat vaak in uw nekspieren zitten. Hiervoor kunt u naar de fysiotherapeut, maar het beste wat u kunt doen is de stress proberen weg te nemen.

10 tips om ondanks stress beter te kunnen slapen

Er zijn verschillende tips om beter te kunnen slapen en de stress weg te nemen. Het verschilt per persoon welke tip werkt, maar dat merkt u pas wanneer u het probeert. Een van de tips is om ontspanningsoefeningen te doen en beeldschermen vlak voor het slapen gaan te vermijden. Daarnaast kan het helpen om kamillethee te drinken en een warm bad of douche te nemen voordat u naar bed gaat. Ook beenoefeningen en schaapjes tellen kunnen u helpen om beter te slapen. Probeer ook om uzelf in te beelden dat u slaapt en overdag veel te bewegen. Verder kunt u uw hoofd het beste leeg maken door uw zorgen op te schrijven en kan een goed geventileerde en donkere slaapkamer helpen met een goede nachtrust.

Stress tijdens het slapen

Een goede gezondheid

Stress zorgt ervoor dat u slecht slaapt en dit kunt u het beste aanpakken door slechte gewoontes af te leren en te zorgen voor een betere gezondheid. Zorg voor een vast slaapritueel, waarbij u rond dezelfde tijd op bed gaat en rond dezelfde tijd weer opstaat. Verder is het goed om overdag veel te bewegen en alcohol, cafeïne en nicotine te vermijden. Gebruik het zo min mogelijk en het liefst helemaal. Op die manier zult u merken dat u beter in slaap komt. Ook vermindert een goede gezondheid stress. Natuurlijk kan het nog steeds voorkomen dat u een tijdje slecht slaapt door een vervelende gebeurtenis, maar door deze te verwerken zult u uiteindelijk weer goed kunnen slapen. Een goede gezondheid is het allerbelangrijkste en goed slapen is hier een groot onderdeel van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *