Snel in slaap vallen

Snel in slaap vallen

Leestijd: 4 minuten

Niet meer uren wakker liggen in bed, maar heerlijk snel in slaap vallen. Voor veel mensen is dat niet zo vanzelfsprekend. Veel mensen liggen te piekeren of urenlang te woelen in bed. Vooral in stressvolle periodes kan in slaap komen voor de meeste een probleem worden. Misschien bent u te prikkelbaar voor geluiden om u heen of heeft u bepaalde rust in uw slaapkamer, lichaam en geest nodig om snel in te slapen en ook dieper te slapen. 

Wij van Slaapt.nl hebben gekeken naar manieren om sneller in slaap te vallen en behandelen onze tips hieronder. 

Hoe snel in slaap vallen

Er zijn veel bewezen methodes over hoe snel in slaap te vallen. De ene methode werkt beter voor de één dan voor de andere. We behandelen later in dit artikel enkele tips om snel in slaap te vallen. Deze tips zijn onderzocht en bewezen. 

Er zijn veel boeken, onderzoeken en experts die allemaal iets anders kunnen beweren over slaap en hoe u sneller in slaap kan vallen en dieper kan slapen. Wij van Slaapt.nl hebben de bekendste en onderzochte tips voor u op een rij gezet. Er kunnen uiteraard ook veel andere tips zijn die ook kunnen helpen of u al geholpen hebben.

snel in slaap vallen

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Snel in slaap vallen

Snel in slaap vallen tips

  1. Zorg voor voldoende beweging overdag. Dit maakt u slaperiger in de avond, waardoor u waarschijnlijk sneller inslaapt en dieper slaapt. Soms is het erg lastig om voldoende beweging overdag te krijgen, bijvoorbeeld door volle kantoordagen. Probeer dan minimaal een half uur per dag in beweging te zijn. Ga anders een keer op de fiets of lopend naar uw werk of maak een wandeling na het werk van minimaal een half uur. 
  2. Houd uw slaapkamer koel en geventileerd. Zet altijd een raampje of deur open. Hierdoor krijgt u het niet te warm en is de kamer luchtig. Zo is de kans op sneller slapen groter.
  3. Kijkt u veel op de wekker of klok tijdens het slapen? Houd u dit wakker of raakt u lichtelijk gestrest hierdoor? Zet hem vandaag nog weg. Leg uw wekker op de grond. Zo wordt u toch wakker van het geluid in de ochtend, maar kunt u niet constant naar de tijd kijken en hierdoor wakker blijven. 
  4. Neem een warme douche voor het slapen gaan. Verschillende studies wijzen uit dat een uur voor het slapen gaan een warme douche nemen om vervolgens door een koudere lucht te lopen zorgt voor een snellere daling van uw lichaamstemperatuur. Uw metabolisme vertraagt sneller en uw lichaam bereidt zich voor op het slapen. 
  5. Vast slaapritme. Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed. Uw lichaam raakt gewend aan de tijden om te gaan slapen en zal sneller de ‘off-button’ van uw lichaam aanzetten. U raakt op hetzelfde tijdstip moe en valt hierdoor elke avond sneller in slaap. 
  6. Zorg voor een stille slaapkamer, zodat u niet geprikkeld kan worden door geluiden om u heen. Doe bij overmatig geluid dat u niet kunt uitzetten oordoppen in. 
  7. Maak uw hoofd leeg of denk aan uw favoriete plek. Uw hoofd leegmaken en aan niets meer denken dan uw ademhaling helpt goed voor sneller in slaap vallen. Soms lukt het niet om aan niets te denken omdat uw gedachten tollen. Denk dan aan uw favoriete plek, waar u gelukkig en rustig wordt. Dit helpt om te ontspannen en bij het sneller slapen. 
  8. Leg geen telefoon naast u op uw nachtkastje. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat u onrustig wordt van een telefoon wanneer deze naast u in bed ligt. Zeker wanneer u uw telefoon veel gebruikt overdag, kan dit voor onrust zorgen. Ook wanneer u moet inslapen of zelfs terwijl u al slaapt. 
  9. Geen tv, laptop, tablet of telefoon voor het slapen gaan. Het blauwe licht wat hier vanaf komt, zorgt er voor dat de productie van melatonine (menselijk slaaphormoon) onderdrukt wordt. Elke vorm van licht onderdrukt dit, maar blauw licht nog krachtiger. 
  10. Let op uw ademhaling. Doe hier bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen voor of doe ontspanningsoefeningen. Let op uw diepe ademhaling. Deze heeft u als uw navel heen en weer beweegt. Adem rustig in en uit. Doe ook ontspanningsoefeningen, zoals het draaien van uw nek of rekken en strekken voor het slapen gaan. Masseer de voeten, dit helpt bij de doorbloeding van het lichaam. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen bij sneller in slaap vallen. Het zorgt ervoor dat bovenstaande tips sneller gerealiseerd kunnen worden. Een verzwaringsdeken zorgt ervoor dat het zenuwstelsel ontspant en u minder geprikkeld wordt door externe factoren. Hierdoor valt u sneller en tevens ook dieper in slaap.

De score van ons artikel
[Total: 13 Average: 5]Je moet inloggen om te stemmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *