Slecht slapen door overprikkeling

Slecht slapen door overprikkeling

Niet goed kunnen slapen zorgt voor veel stress, omdat iedereen weet hoe belangrijk slaap is om de volgende dag goed te kunnen functioneren. ’S Nachts ligt u na te denken over dat het echt tijd is om in slaap te vallen, maar door dit piekeren kunt u juist niet in slaap vallen. Zo blijft u zitten in een vicieuze cirkel. Mensen die hoogsensitief zijn, hebben een zenuwstelsel dat veel gevoeliger is dan gemiddeld. Bij hen komen alle externe en interne prikkels harder binnen. Goed slapen is een echte must als u hoogsensitief bent. Toch hebben veel hoogsensitieve mensen last van te weinig slaap. Hier vindt u tips om beter te kunnen slapen als u hoogsensitief bent.

Overprikkeld

Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor externe indrukken en prikkels, zoals geluiden of pijn en voor interne prikkels die te maken hebben met hun gedachtewereld. Om al deze prikkels te verwerken heeft u voldoende rust nodig. Dit geldt voor iedereen, maar is nog belangrijker voor mensen die gevoeliger zijn voor prikkels. Het verwerken van prikkels kost voor hoogsensitieve mensen namelijk meer energie. Die energie krijgt u onder meer terug door goed te slapen. Daarmee verwerkt u prikkels, maar wordt u ook uitgerust wakker en kunt u meer prikkels hebben. Als hoogsensitieve mensen slecht slapen dan vergroot dat de kans om overprikkeld te raken.

Maak een vast avondritueel Slaapt
Slecht slapen door overprikkeling

Niet kunnen slapen door piekeren

Mensen die hoogsensitief zijn kunnen vaak niet slapen doordat ze geneigd zijn om veel te piekeren. Ze piekeren ’s avonds in bed over wat ze die dag hebben meegemaakt of de volgende dag gaan meemaken. Uit onderzoek blijkt dat u door slaap minder angstig en gestrest wordt. Vooral als u voldoende diepe slaap krijgt, waarbij u ademhaling en hartritme het rustigst zijn. Dat heeft een kalmerend effect op uw brein. Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor angstgevoelens, omdat emoties intenser binnen komen. Voldoende slaap is voor hen niet alleen belangrijk, maar ook bepalend voor hun beleving.

Piekermomentje

Een goede manier om het piekeren als u in bed ligt te verminderen, is door een vast piekermomentje in te lassen. Dit doet u op een vast moment op de dag, maar zorg er wel voor dat u dit niet te laat doet. Neem hiervoor een kwartier de tijd om al uw gedachten bij langs te gaan en deze ook eventueel van u af te schrijven. Zo kunt u de gedachten beter loslaten en is de kans groter dat u hier niet meer aan denkt op het moment dat u in bed ligt.

Maak een vast avondritueel

Een goede tip voor hoogsensitieve mensen om beter te kunnen slapen is door het creëren van een avondritueel. U bereidt u fysiek en geestelijk voor op bedtijd, waardoor het makkelijker is om goed te slapen. Een avondritueel kunt u helemaal naar eigen wens inrichten. Zo is het mogelijk dat u alvast uw spullen klaarlegt voor de volgende dag of opschrijft wat u allemaal hebt gedaan. Verder is het goed om de lichten alvast te dimmen en het huis op te ruimen. Vermijd beeldschermen of dim de helderheid. Drink warme thee en vermijd koffie of alcohol. Ook een warm bad of warme douche kan ontspannend werken.

Adem in en adem uit

Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor stress, waardoor ademhalingsoefeningen heel nuttig kunnen zijn. Het brengt uw hartslag naar beneden en zorgt ervoor dat uw lichaam in ruststand komt. Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen die u kunt proberen. Met deze oefeningen leg jiju focus op het ademhalen en niet op de piekerende gedachten. Merkt u toch dat deze gedachten weer naar boven komen drijven dan probeer u het opnieuw. Het zal nooit meteen lukken, dus geef het tijd. Een goede ademhalingsoefening is bijvoorbeeld om u adem 4 tellen in te houden, deze 7 tellen vast te houden en vervolgens 8 tellen uit te ademen. Dit herhaalt u maximaal 5 keer. Het is simpel, kost weinig tijd en is vaak zeer effectief.

Maak een vast avondritueel Slaapt

Een goede nachtrust

Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor prikkels en hebben dus veel baat bij een goede nachtrust. Hierboven zijn een aantal tips genoemd. Daarnaast is het goed om een donkere, goed geventileerde slaapkamer te hebben, overdag voldoende te bewegen, alcohol, nicotine en cafeïne te vermijden, geen zware maaltijden te nuttigen en beeldschermen te vermijden vlak voor het slapen gaan, een warme douche of bad te nemen en niet te zwaar te sporten voor u gaat slapen. Door deze tips op te volgen zult u zien dat u straks een stuk beter slaapt en daardoor minder snel overprikkeld raakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *