Slecht slapen door een burnout

Slecht slapen door een burnout

Slapen is heel belangrijk, maar er zijn helaas een aantal factoren die ervoor zorgen dat wij minder goed kunnen slapen. Een van de bekende oorzaken is stress. Mensen eisen steeds meer van zichzelf en dat brengt veel stress met zich mee. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot een burn-out of een depressie. Een burn-out is niet voor niets beroepsziekte nummer 1. Als u last heeft van stress dan is het zaak om dit snel aan te pakken, zodat het niet eindigt in een burn-out. Stress zorgt voor slaapproblemen en zorgt voor een opgebrand en futloos gevoel.

Niet kunnen slapen door piekeren

Stress zorgt ervoor dat u moeilijk in slaap komt, moeite heeft om door te slapen en vaak vroeg wakker wordt en niet meer in slaap kunt komen. Het zorgt voor een verminderde energie, een slecht humeur en problemen met uw concentratie en geheugen. Dit zorgt weer voor sombere gedachten. Iedere avond als u in slaap probeert te komen dan denkt u aan dat u nu echt zou moeten slapen, maar dat het vast weer niet lukt. Deze gedachten zorgen ervoor dat u niet ontspannen bent en dus ook daadwerkelijk moeilijker slaapt. Het zorgt dus uiteindelijk voor een vicieuze cirkel.

Slecht slapen door piekeren
Tips om een burnout aan te pakken

Veel slaap nodig

Wanneer u last heeft van een burn-out dan wordt u vaak aangeraden om juist veel te slapen. Als u ziek bent heeft u namelijk meer behoefte aan slaap. Uw lichaam en geest hebben rust nodig. Uw hersenen worden gereboot en uw lijf wordt als het ware gerepareerd door de klachten aan te pakken. 

Tijdens de diepe slaap krijgt uw lichaam rust en tijdens de REM-slaap kunt u uw gedachten verwerken en het emotionele herstel aanpakken. Het is dus erg belangrijk dat u deze vierde en vijfde slaapfase van de slaapcyclus doorloopt en dat u niet in uw lichte slaap al wakker wordt.

Zorg voor uzelf

Als u last heeft van stress dan is het taak nummer 1 om goed voor uzelf te zorgen. Dat kunt u doen door veel te fietsen of te wandelen, te koken, met vrienden af te spreken en bijvoorbeeld een massage te nemen of naar de sauna te gaan. Zorg er daarnaast ook voor dat u genoeg eet en drinkt, want stress vermindert u eetlust. Probeer daarnaast ook de lat niet te hoog te leggen door meteen teveel van uzelf te vragen. Tachtig procent is ook nog steeds goed genoeg en meer dan uw best kunt u niet doen. Dit geldt zowel thuis als op uw werk. U mag gerust een keer nee zeggen en het is goed om duidelijk uw grenzen aan te geven.

5 tips om een burn-out aan te pakken

Allereerst is het goed om u burn-out aan te pakken of de grote hoeveelheid stress, zodat u uiteindelijk vanzelf beter gaat slapen. Zo kunt u ervoor kiezen om wat vaker op vakantie te gaan en iedere dag voldoende te bewegen. Verder is het zaak om uw werk niet mee te nemen naar huis, maar het echt af te sluiten op kantoor. Verder kunt u creatieve hobby’s als breien of fotograferen gaan oppakken om zo te ontspannen. Een wandeling in de frisse buitenlucht doet het ook altijd goed. Zo zorgt u voor wat meer tijd voor uzelf.

5 tips om beter te slapen

Naast het aanpakken van de stress zijn er ook nog tips die ervoor zorgen dat u beter gaat slapen. Zo doet u er goed aan om te vermijden om op beeldschermen te kijken vlak voor u gaat slapen. Ook kunt u het beste alcohol, cafeïne en nicotine vermijden. Verder is het goed om te zorgen voor een donkere en goed geventileerde slaapkamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Vermijd ook zware maaltijden voor het slapen gaan en zorg voor een vast avondritueel. Doe ontspannen activiteiten voor u naar bed gaat en bereid u alvast voor op de volgende ochtend. Ga rond hetzelfde tijdstip naar bed en sta ook rond hetzelfde tijdstip weer op. Zo zult u merken dat het slapen een stuk beter gaat.

5 tips om beter te slapen

Schakel hulp in

Veel mensen kunnen door de stress maar moeilijk slapen, terwijl een goede nachtrust goed is voor uw gezondheid en uw humeur. Daarom is het zaak om uw stress of burn-out aan te pakken en ook tips op te volgen om beter te kunnen slapen. Als u merkt dat u ligt te piekeren dan kunt u proberen om de gedachten van u af te schrijven of met iemand hierover te praten. Als u na alle tips nog steeds merkt dat het slapen moeilijk gaat dan is het tijd om een specialist in te schakelen.

Comments (2)

  • Theodora Reply

    Ik heb een burnout en ervaar veel stress tijdens het slapen, werkt of helpt een verzwaringsdeken hierbij?

    12 oktober 2020 at 17:54
  • Sonja Reply

    Bedankt voor dit artikel, helpt veel.

    20 oktober 2020 at 07:31

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *