Slapen en Korsakov

Slapen en Korsakov

Het syndroom van Korsakov krijgt u door een groot tekort aan vitamine B1. Vaak komt dit syndroom voor bij mensen met een alcoholverslaving in combinatie met een slechte voeding. Als u Korsakov heeft dan is de kans groot dat u zich niet goed verzorgt. Mensen met Korsakov hebben moeite om zich dingen, die recent zijn gebeurd, te herinneren en vertellen fantasieverhalen.

Ook kan degene gebeurtenissen niet in chronische volgorde plaatsen door desoriëntatie in tijd en plaats en heeft hij of zij moeite om personen te herkennen. Mensen met Korsakov hebben begeleiding nodig, omdat ze zelf moeite hebben om activiteiten te ondernemen. Zonder aansturing liggen ze de hele tijd in bed. Hierdoor slapen ze slecht en dat kan uiteindelijk ook weer leiden tot onder meer concentratieproblemen, geheugenproblemen en prikkelbaarheid.

Slecht slapen Korsakov

Mensen met een alcoholverslaving zijn vaak somber, angstig, paniekerig, depressief of nerveus. Deze mensen zijn vaak aan het nadenken over hun situatie, waardoor deze kenmerken naar voren komen. Dit zorgt er uiteindelijk ook voor dat ze last krijgen van slaapproblemen.

Als u zich somber of angstig voelt dan denkt u hier vaak over na en zorgt het piekeren er uiteindelijk voor dat u niet in slaap kunt komen, slecht kan doorslapen of vroeg wakker wordt en niet meer verder kan slapen. Hetzelfde geldt als u zich paniekerig, depressief of nerveus voelt. Al uw aandacht ligt bij deze gevoelens, waardoor u zich niet genoeg ontspant om in slaap te komen.

slecht slapen korsakov
slecht slapen korsakov

Structuur

Mensen met Korsakov hebben moeite om structuur aan te brengen en hebben moeite om activiteiten te ondernemen. Het is daarom erg belangrijk dat zij sturing krijgen. Ze kunnen niet goed voor zichzelf zorgen en worden vaak op een zeker moment opgenomen. Eerst gebeurt dit in een ziekenhuis of psychiatrisch ziekenhuis en vervolgens gaan ze naar een psychogeriatrisch verpleeghuis of Korsakov-kliniek.

Hier krijgen ze de structuur die ze nodig hebben. Zo is het voor een goede nachtrust belangrijk om rond dezelfde tijd naar bed te gaan en ook rond dezelfde tijd op te staan. Ook is het goed om dutjes te vermijden en overdag voldoende te bewegen.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Gezonde leefstijl

Mensen krijgen het syndroom van Korsakov, doordat ze slecht voor zichzelf zorgen. Het tekort aan vitamine B1 wordt vaak veroorzaakt door een alcoholverslaving in combinatie met slechte voeding. Een gezonde leefstijl is erg belangrijk voor een goede nachtrust, dus kunt u het beste alcohol, nicotine en cafeïne vermijden en is het goed om geen zware maaltijden te nuttigen voor het slapen gaan. Overdag voldoende sporten is ook erg belangrijk om ’s avonds te kunnen ontspannen. Intensief sporten vlak voor het slapen gaan werkt juist weer averechts.

Ontspanning

Een alcoholverslaving zorgt voor somberheid, angst, paniek, depressie of nervositeit. Ontspanning is daarom essentieel om deze stemmingen aan te pakken en daarmee goed te kunnen slapen. Deze ontspanning kunt u zoeken in hobby’s als lezen, muziek luisteren, wandelen of breien. Maar daarnaast kunt u er ook voor kiezen om ontspanningsoefeningen te doen.

Ademhalingsoefeningen of slaapmeditatie kunnen u hierbij helpen. Verder is het ook een goed idee om een verzwaringsdeken aan te schaffen. Dit deken stimuleert de aanmaak van het gelukshormoon en vermindert het stresshormoon. Zo kunt u ontspannen en daardoor ook beter slapen.

slecht slapen korsakov

Afbouwen van uw dag

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om uw dag geleidelijk af te bouwen om zo uw lichaam alvast te laten wennen aan het idee om te gaan slapen. Dit kunt u onder meer doen door de lichten alvast 1 á 2 uur voor het slapen gaan te dimmen en ook de helderheid van beeldschermen aan te passen.

Vermijd vlak voor het slapen gaan deze beeldschermen geheel. Drink of eet op dat moment zo min mogelijk en ga voor een lekker kopje thee zonder cafeïne. Doe alvast een ontspanningsoefening en uiteindelijk is uw lichaam klaar om te gaan slapen.

Meer over Korsakov

Volgens het Korsakov Kenniscentrum telt Nederland tussen de 8000 en 10000 mensen met het vermoeden van Korsakov. Het belangrijkste kenmerk van dit syndroom is geheugenverlies, maar ook desoriëntatie in tijd en ruimte, loop- en evenwichtsstoornissen, depressies, paranoia, agressief gedrag en een gebrek aan initiatief zijn hier kenmerken van.

Het is mogelijk dat de ziekte van Wernicke voorafgaat aan Korsakov. Dit is een neurologische aandoening die ontstaat door een alcoholverslaving en slechte voeding. Symptomen hiervan zijn verwarring, loopstoornissen en oogspierverlammingen. Goede voeding en thiamine-injecties zijn nodig om een fatale afloop te vermijden.

Comment (1)

  • Mireille de wit Reply

    Helpt een verzwaringsdeken hierbij?

    20 oktober 2020 at 07:29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *