Slapen en depressie

Slapen en depressie

Als u zich meer dan 2 weken somber voelt en nergens zin in heeft dan is de kans groot dat u last heeft van een depressie. Als u depressief bent dan kunt u zich moe, schuldig, onrustig en waardeloos voelen. Deze gevoelens zorgen er uiteindelijk voor dat u slecht kunt slapen. U ligt te piekeren over alles wat er niet goed is in uw leven en daardoor kunt u niet in slaap komen.

U kunt zich niet ontspannen door de vervelende gedachten die door uw hoofd razen. Dit is erg vervelend, omdat een slaapgebrek leidt tot slecht functioneren. U kunt last krijgen van concentratieproblemen, geheugenproblemen en prikkelbaarheid. Op de lange termijn kan het zelfs gezondheidsproblemen veroorzaken. Juist bij een depressie is goed slapen erg belangrijk om u beter te voelen.

Slecht slapen met depressie

Slapeloosheid is een van de meest voorkomende symptomen van een depressie. Als u depressief bent dan blijven sombere gedachten door uw hoofd spoken, waardoor u niet in slaap kunt komen. Doordat u niet in slaap kunt komen, heeft u een hoger risico op terugval in depressie en blijven de sombere gedachten hangen.

U bent somber en kan niet in slaap vallen en doordat u niet in slaap kan vallen wordt u somber. Zo blijft u in een vicieuze cirkel hangen, die u moet zien te doorbreken. Anders kan dit leiden tot verergering van uw depressie en heeft het nog een aantal andere gevolgen. Daarnaast is het ook mogelijk dat uw slapeloosheid juist leidt tot een depressie. Slapeloosheid verhoogt namelijk het risico hierop.

slecht slapen door een depressie
slecht slapen door een depressie

Pubers en depressie

Bij pubers is de link tussen slecht en slapen en een depressie het duidelijkst. Pubers met een depressie hebben problemen met in slaap vallen, moeite om door te slapen en vermoeidheid overdag. Ze blijven hierdoor vaak lang in bed liggen en hebben moeite met opstaan.

Dit zijn symptomen die kunnen wijzen op een depressie. Het is mogelijk dat deze symptomen zich al jaren voorafgaand aan de depressie aanwezig zijn. Als puber is het dus goed om een wekker te zetten en actief bezig te zijn. Mocht dit echt niet lukken dan kan dit dus wijzen op een depressie.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Structuur

Om beter te kunnen slapen moet u dus eerst uw depressie aanpakken. Een goede manier om dit te doen is door structuur aan te brengen. Dit houdt in dat u elke dag rond hetzelfde tijdstip op staat en ook rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat. Vermijd dutjes overdag en probeer geen slaap in te halen.

Als u in het weekend wil uitslapen, doe dit dan hooguit een uur. Zo brengt u structuur aan en zult u merken dat slapen een stuk beter gaat. Verder helpt een gezonde leefstijl bij uw depressie en daarmee ook bij een goede nachtrust. Vermijd daarom cafeïne, nicotine en alcohol en eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.

Blijf actief

Naast gezond eten is bewegen ook heel belangrijk voor een gezonde leefstijl. Zo is het aan te raden om iedere dag minstens 30 minuten te bewegen of te sporten. U kunt hierbij denken aan een wandeling, maar het is ook mogelijk om te gaan hardlopen of te gaan fietsen. Doe dit het liefste buiten, zodat u genoeg daglicht te zien krijgt.

Ook is het goed om aan het werk te blijven gaan en u af te leiden. Dit kan zijn door gezellige uitstapjes te ondernemen met vriendinnen. Contact met andere mensen is namelijk bij een depressie cruciaal. U kunt ook een project in huis beginnen. Denk hierbij aan werken in de tuin of het restylen van een kamer.

slecht slapen door een depressie

Een rustgevende slaapkamer

Naast het aanpakken van uw depressie is het ook goed om een aantal externe factoren aan te passen om zo beter te kunnen slapen. Uw slaapkamer is daarbij erg belangrijk. Zorg voor een donkere en goed geventileerde slaapkamer.

Uw slaapkamer moet koel zijn met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Ook een goed en comfortabel matras helpt bij een goede nachtrust. Een verzwaringsdeken werkt goed bij een depressie, omdat het zorgt voor een toename van het gelukshormoon en afname van het stresshormoon. Onder deze deken voelt u zich geborgen en comfortabel. 

Meer over depressie

Bij een depressie is het dus erg belangrijk om contact te blijven houden met andere mensen. Als u zich terugtrekt dan zult u merken dat de somberheid toeneemt. Een depressie verdwijnt niet vanzelf, maar u moet zelf hard werken om dit aan te pakken. Het verschilt per persoon welke methode het beste werkt, maar hierover praten is erg belangrijk.

Sommigen hebben voldoende aan praten met familie en vrienden, terwijl anderen een gesprek met een psycholoog nodig hebben. Schakel bij een depressie altijd de hulp van uw huisarts of een specialist in, zodat u de juiste hulp krijgt. Probeer verder verschillende aanpakken om te kijken wat voor u werkt. Verder is geduld erg belangrijk, omdat een depressie niet zomaar van de ene op de andere dag verdwijnt.

Comment (1)

  • Patricia de groot Reply

    Werkt de verzwaringsdeken ook met het verminderen van stress en angst bij het slapen en depressie?

    20 oktober 2020 at 07:30

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *