Slapen en autisme

Slapen en autisme

Mensen met autisme zijn kwetsbaar als het gaat om sociale interactie, communicatie, flexibiliteit en het filteren en integreren van informatie. Het blijkt dat mensen met autisme veel vaker last hebben van slaapproblemen dan andere mensen. Uit onderzoek blijkt dat het gaat om maar liefst veertig tot tachtig procent van de mensen met autisme. Deze slaapproblemen hebben vervelende gevolgen, waaronder verergering van autisme.

Het is dus erg belangrijk voor mensen met autisme om goed te slapen. Hierdoor houden zij hun klachten beter onder controle en kunnen ze beter functioneren. Toch is het zo dat mensen met autisme moeite hebben om goed te slapen. Hier vindt u een aantal tips om beter te slapen, zodat uw symptomen van autisme niet verergeren.

Slecht slapen met autisme

Als iemand slecht slaapt dan raakt hij of zij sneller gestrest, overprikkeld, geïrriteerd en functioneert diegene minder goed. Stress en overprikkeling kunnen daarnaast ook zorgen voor een slechte nachtrust. Mensen met autisme met slaapproblemen hebben een grotere kans op stress- en angstklachten, overprikkeling, dwangmatig gedrag en sociale problemen. Slaaptekort leidt vaak tot verergering van autistisch gedrag.

Vooral angstklachten, waar autisten vaak mee te maken hebben, vergroten de kans op slaapproblemen. Mensen met autisme hebben meer moeite om samenhang te zien, waardoor situaties chaotisch en beangstigend kunnen zijn. Dit zorgt vervolgens weer voor slaapproblemen.

slecht slapen met autisme
slecht slapen met autisme

Kinderen met autisme

Uit onderzoek bleek dat kinderen met ernstige symptomen van autisme vaker een slaapstoornis hebben dan mensen met minder ernstige symptomen. Dit komt onder meer omdat kinderen met ernstige symptomen meer problemen hebben als het gaat om communicatie en sociale interactie. Dat leidt uiteindelijk tot probleemgedrag als het tijd is om naar bed te gaan.

Ook zijn ze gevoeliger voor prikkels uit hun omgeving, waardoor ze sneller angsten ontwikkelen en daardoor minder snel in slaap komen. Uiteindelijk kunnen slaapproblemen juist weer leiden tot verergering van de symptomen van autisme. Zo is het een vicieuze cirkel die uiteindelijk doorbroken moet worden.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Een vast avondritueel

Routines zijn erg belangrijk voor mensen met autisme, omdat het hen houvast geeft. Daarom kan een avondritueel helpen om beter te slapen. Het gaat om een vaste routine voor het slapen gaan. Zo kan het zijn dat u 1 of 2 uur voor het slapen gaan nog een avondwandeling maakt, het huis schoonmaakt of een boek gaat lezen.

Verder is het goed om de lichten op dat moment al te dimmen en ook beeldschermen te dimmen of te vermijden. Het is goed om cafeïne te vermijden en in plaats daarvan een kop thee zonder cafeïne te drinken. U maakt uw lichaam fysiek en geestelijk klaar om naar bed te gaan.

Een rustgevende slaapkamer

Het is ook goed om te zorgen voor een slaapkamer waar u helemaal tot rust kunt komen. Hiervoor kunt u zorgen door verduisterende gordijnen aan te schaffen en zo een donkere kamer te creëren. Ook is het goed om te zorgen voor voldoende ventilatie en een temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Verder moet u beeldschermen en elektronische apparaten in uw kamer zien te vermijden en werkt een comfortabel matras het beste voor een goede nachtrust.

Het is ook mogelijk om een verzwaringsdeken aan te schaffen, dat u een veilig en vertrouwd gevoel geeft. Tot slot is het goed om te zorgen dat uw lichten in uw slaapkamer niet te fel zijn, zodat u niet een wakker gevoel krijgt als u op uw kamer komt.

slecht slapen met autisme

Oefeningen

Stress komt veel voor bij mensen met autisme en het is belangrijk om deze aan te pakken. Stress zorgt namelijk voor piekeren en dat weerhoudt u ervan om goed te slapen. De stress kunt u aanpakken door middel van oefeningen. Denk bijvoorbeeld aan een ademhalingsoefeningen, waarbij u diep inademt en dit een aantal tellen vasthoudt. Vervolgens ademt u weer uit. Dit herhaalt u een paar keer. Zo focust u zich op uw ademhaling en verdwijnen uw zorgen naar de achtergrond. Doe dit vlak voor het slapen gaan. Het is ook mogelijk om slaapmeditatie te proberen of simpelweg te tellen.

Meer over autisme

Autisme is een breed spectrum, waardoor niet iedereen met autisme dezelfde verschijnselen heeft. Hun problemen kunnen verschillen, maar de meesten ondervinden op sociaal gebied vaak problemen. Zij hebben een minder goed ontwikkelde intuïtie op dit gebied. Mensen met autisme verwerken informatie op een andere manier en hebben vaak te maken met sensorische over- of ondergevoeligheid.

Sterke punten van autisten zijn onder meer analytisch denken, eerlijkheid, loyaliteit, oog voor detail en technisch inzicht. Autisme komt op verschillende manieren tot uiting. Zo kan de een last hebben van woede uitbarstingen, terwijl een ander juist heel verlegen en terughoudend is.

Comment (1)

  • Sara Reply

    Ik ben zelf licht autistisch en kan mij goed vinden in uw artikel. Erg informatief. Dank u.

    13 oktober 2020 at 16:02

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *