Slapen en ASS

Slapen en ASS

Een autismespectrumstoornis (ASS) is een ontwikkelingsstoornis. Mensen met ASS hebben last van een verstoorde informatieverwerking in hun hersenen. Mensen met ASS krijgen dit op jonge leeftijd en blijven hun hele leven last houden van de gevolgen. Zo hebben zij een slecht inlevingsvermogen, herkennen ze vaak geen gezichtsuitdrukkingen, is hun taalontwikkeling anders en kunnen ze zich helemaal verliezen in een activiteit.

Autisme, syndroom van Asperger en PDD-NOS zijn allerlei vormen van ASS. Mensen met ASS hebben vaker last van slaapproblemen dan anderen. Deze slaapproblemen kunnen leiden tot onder meer verergering van de symptomen van ASS. Het is dus belangrijk dat als u ASS heeft goed slaapt. Hier leest u meer over slapen en ASS. 

Slecht slapen met ASS

Als mensen slecht slapen dan kan dit vervelende gevolgen hebben. U functioneert slechter en kunt last krijgen van prikkelbaarheid. Als iemand met ASS slecht slaapt dan verergert dit ook zijn of haar symptomen. U kunt zich na een slechte nachtrust nog moeilijker inleven in anderen en kunt ze compleet negeren. Het is ook mogelijk dat u door slecht slapen geen gezichtsuitdrukkingen meer herkent en figuurlijke uitspraken letterlijk neemt.

Daarnaast is het mogelijk dat u uw aandacht op 1 ding richt en daardoor veel mist. U kunt in een isolement raken en daardoor depressief worden. Een depressie, stress of angst kan weer leiden tot slecht slapen en zo krijgt u een vicieuze cirkel. Het is dus belangrijk dat u goed slaapt om de symptomen onder controle te houden en goed te blijven functioneren.

slecht slapen ass
slecht slapen ass

Herhalende patronen

Als u ASS heeft dan heeft u patronen waar u moeilijk van af kunt wijken. Als iets niet helemaal gaat zoals u wilt dan kan dit leiden tot angst en onrust. Mensen met ASS maken steeds dezelfde herhalingen als ze bewegen of spreken en kunnen heel goed vasthouden aan vaste gewoontes.

Als iemand met ASS iedere dag om 12 uur eet dan is het lastig om hier vanaf te wijken. Ook hebben mensen met ASS geritualiseerde gedragspatronen, zowel verbaal als non-verbaal. Deze patronen kunt u ook omzetten in iets positiefs om u te helpen met slapen, zoals een vast avondritueel.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Een vast avondritueel

 Een vast avondritueel kan helpen om beter te slapen. Het is mogelijk dat mensen met ASS al een ritueel hebben, maar dat dit niet helpt bij het slapen. Een avondritueel moet u helpen te ontspannen en maakt uw lichaam fysiek en geestelijk klaar om naar bed te gaan. Het is hierbij goed om de lichten alvast te dimmen en beeldschermen te vermijden of de helderheid aan te passen.

Verder kunt u zich ontspannen door middel van een avondwandeling, het opruimen van uw huis, het luisteren van muziek of het lezen van een boek. Het verschilt per persoon wat ontspannend werkt en het is goed om te doen wat bij u past. Als u dit iedere avond toepast dan zult u merken dat u beter gaat slapen.

Goede slaaphygiëne

Ook het ontwikkelen van een goede slaaphygiëne is belangrijk om goed te kunnen slapen. Zo kunt u wel een avondritueel hebben, maar is het daarbij zeer belangrijk om beeldschermen, cafeïne, nicotine, alcohol en zware maaltijden vlak voor het slapen gaan te vermijden.

Ook kunt u het beste geen fanatieke sport beoefenen vlak voordat het tijd is om naar bed te gaan. Drink thee zonder cafeïne en zorg er verder ook voor dat uw slaapkamer comfortabel is. Een verzwaringsdeken kan u helpen om u veilig te voelen en uw angsten en stress te laten afnemen. Ook is het goed om te zorgen voor een donkere en koele slaapkamer.

slecht slapen ass

Rust in uw hoofd

Mensen met ASS kunnen nog wel eens last krijgen van stress en angsten. Om deze weg te nemen kunt u ervoor kiezen om ontspanningsoefeningen te doen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een ademhalingsoefening. Door u te focussen op uw ademhaling, merkt u dat uw zorgen naar de achtergrond verdwijnen.

Als u deze oefening op bed doet dan zult u merken dat u beter kunt slapen. Een andere mogelijkheid is om simpelweg te gaan tellen of meditatie te doen vlak voor u gaat slapen. Kijk wat u ontspanning geeft en herhaal dit iedere dag opnieuw voor het beste resultaat.

Meer over ASS

ASS is aangeboren en is een stoornis waar u niet meer vanaf komt. Het is een stoornis in de ontwikkeling van sociale, communicatieve en verbeeldingsvaardigheden. Iedereen heeft last van symptomen op deze gebieden, maar het verschilt per persoon hoe deze zich uiten.

Zo heeft u op het gebied van sociale vaardigheden afzijdige types, passieve types, active but odd types en stijf formalistische types. Vooral mensen met autisme hebben vaak te maken met slaapproblemen door ontregeling van hun waak-slaapritme en weerstand tegen verandering.

Comment (1)

  • Marion Reply

    Ik heb zelf ook ass (licht) en recentelijk een verzwaringdeken gekocht. Het werkt echt!

    8 oktober 2020 at 18:32

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *