Slapeloosheid stress

Slapeloosheid stress

Als het herkenbaar voor u is dat u ’s nachts ligt te piekeren en te woelen, terwijl u eigenlijk doodmoe bent dan is de kans groot dat u last heeft van slapeloosheid. Heel vervelend omdat slaap een eerste levensbehoefte is en slapeloosheid kan leiden tot vervelende gevolgen.

U bent overdag minder alert en scherp en het is ook niet goed voor uw gezondheid. Bij slapeloosheid zijn uw zorgen van de dag de oorzaak dat u ’s nachts niet kunt slapen. Eigenlijk zijn uw avond problemen, dus eigenlijk uw problemen van overdag. Hier leest u meer over slapeloosheid door stress, waaronder de oorzaken en natuurlijk ook tips over hoe u het kunt tegen gaan.

Wat is slapeloosheid?

Als u een dag niet goed slaapt dan wil dit niet betekenen dat u last heeft van slapeloosheid. Men spreekt van slapeloosheid als u meer dan 2 keer per week slecht slaapt en daardoor overdag minder goed functioneert.

U mist scherpte en u heeft moeite om zich te concentreren en dingen te onthouden. Bij slapeloosheid is het mogelijk dat u last heeft van slecht inslapen, maar ook dat u lang wakker ligt of dat u vaak te vroeg wakker wordt. Als u zich hierin herkent dan heeft u last van slapeloosheid en is het belangrijk dat u dit aanpakt.

slapeloosheid door stress
slapeloosheid door stress

Gevolgen slapeloosheid

Veel Nederlanders hebben last van slapeloosheid. In 2018 had zelfs een kwart van de Nederlanders van 25 jaar of ouder volgens het CBS last van slaapproblemen. Dit heeft grote gevolgen voor de volgende dag. Zo bent u vermoeid en krijgt u last van concentratieproblemen en heeft u de grootste moeite om dingen te onthouden.

Daarnaast voelt u zich lusteloos en bent u prikkelbaar. Ook zorgt het ervoor dat u de hele dag een suf gevoel heeft. Dit heeft weinig gevolgen als het niet vaak voorkomt, maar het is erg vervelend als het gaat om chronische slapeloosheid. Het zorgt voor een verslechterd immuunsysteem en een grotere kans op hart- en vaatziekten.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Oorzaken slapeloosheid

Als u last heeft van slapeloosheid dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Het is ook mogelijk dat er geen duidelijke oorzaken zijn, maar dat het komt door spanningen die u overdag heeft meegemaakt. Toch zijn er ook een aantal duidelijke oorzaken van slapeloosheid, waaronder lichamelijke klachten zoals jeuk en pijn. Ook psychische aandoeningen als stress, angst en depressie kunnen mogelijk uw slapeloosheid veroorzaken.

Andere mogelijke oorzaken zijn onder meer slaapapneu, hormonale aandoeningen, alcoholgebruik of cafeïne gebruik. Het is ook nog mogelijk dat het gaat om externe factoren, zoals een gehorige of hele lichte slaapkamer. Een oncomfortabel bed kan hier ook voor zorgen.

Wakker worden door stress

Als u last heeft van stress dan is het mogelijk dat u moeilijk in slaap valt, maar ook dat u vaak wakker wordt. Als u stress ervaart dan krijgt u een hoog cortisol niveau. Dit is een stresshormoon, die u extra waakzaam maakt, waardoor u niet goed kunt slapen.

Tijdens een slaapcyclus doorloopt u 5 slaapfasen. Door cortisol wordt de REM-slaap minder, waardoor u bepaalde gebeurtenissen niet verwerkt. Daarnaast zorgt een hoge cortisol niveau ervoor dat u de overgangsfase van lichte naar diepe slaap niet goed maakt, waardoor u ’s nachts wakker wordt van de stress. Vervolgens is het weer moeilijk om in slaap te vallen.

stress slapeloosheid
slapeloosheid en stress

Niet kunnen slapen door piekeren

Het is heel vervelend als u heel moe bent, maar toch niet in slaap kunt komen. Hierdoor zorgt de vermoeidheid voor het gevoel van uitputting en kan het u zeer gefrustreerd maken. U bent aan het piekeren over allerlei zaken die zijn gebeurd of nog komen gaan. Door u hierop te focussen, kunt u niet in slaap komen.

Daarnaast kan het ook voorkomen dat u gaat piekeren omdat u niet kunt slapen. U wilt nu slapen, omdat u anders morgen moe bent. Dit zorgt voor een vervelende vicieuze cirkel. Piekeren activeert uw stresshormonen en houdt u uiteindelijk nog langer wakker. Stress zorgt ervoor dat u slecht slaapt en dat zorgt uiteindelijk weer voor extra stress.

Niet kunnen slapen door angst

Regelmatig kunnen mensen niet in slaap vallen vanwege angst. Het komt voornamelijk voor bij kinderen, maar ook volwassenen hebben regelmatig te maken met deze angst. Het voelen van angst kan verschillende oorzaken hebben. Bij kinderen kan het zo zijn dat ze bang zijn voor een beest onder hun bed, maar het is ook mogelijk dat de stress ervoor zorgt dat iemand niet in slaap kan komen.

Stress wordt veroorzaakt door angst en het maakt u alerter. Hierdoor kunt u bij iedere prikkel, zoals geluid of gevoel, angstig worden en daardoor moeilijk in slaap vallen. Mensen voeden hun angsten met hun fantasie, waardoor het lastig is om u over uw angsten heen te zetten. Gestreste mensen hebben namelijk meer moeite met het negeren van hun angsten.

Stress verminderen

Als stress de oorzaak is van uw slapeloosheid dan is het goed om te bedenken waar uw stress vandaan komt, zodat u deze kunt aanpakken. Schrijf uw gedachten op, zodat u ze beter los kunt laten en praat over uw zorgen met een vriend of vriendin of met een specialist. Daarnaast kunt u stress verminderen door overdag meer te bewegen. Hiervoor is het goed om de actieve sporten overdag te doen en ’s avonds voor rustige sporten te kiezen.

Uw lichaam blijft namelijk nog een tijd in actiestand na het sporten. Ook is aangetoond dat meditatie kan helpen om beter te slapen. Er zijn verschillende vormen van meditatie,  zodat er altijd iets tussen zit waar u zich prettig bij voelt. Verder zorgen ademhalingsoefeningen ervoor dat uw gedachten niet door blijven razen.

Leefstijl veranderen

Ten slotte kan een verandering in leefstijl mogelijk ook helpen tegen slapeloosheid. Denk hierbij aan een vast slaapritme, waarbij u iedere keer rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd opstaat.

Daarnaast is het goed om ’s avonds beeldschermen van onder meer smartphones, laptops en de televisie te vermijden en kan het helpen om ’s avonds ontspannende muziek te draaien en thee te drinken. Verder doet u er goed aan om te zorgen voor een donkere, geventileerde slaapkamer en kunnen ook een verzwaringsdeken en een comfortabel matras helpen u een goede nachtrust te geven.

Comment (1)

  • henrica Reply

    Ik ervaar ook veel stress waardoor ik slapeloosheid heb, werkt een verzwaringsdeken hierbij?

    12 oktober 2020 at 17:48

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *