Slapeloosheid: dit zijn de oorzaken en dit kunt u eraan doen

Slapeloosheid: dit zijn de oorzaken en dit kunt u eraan doen

Slapeloosheid: een van de meest voorkomende soort van slaapstoornissen. Het wordt ook wel insomnie genoemd. Slapeloosheid houdt onder andere in dat het u veel moeite kost om in slaap te vallen, u wordt te vroeg wakker en u valt vervolgens niet meer in slaap. Meestal heeft slapeloosheid te maken met tijdelijke stress. Indien eerdergenoemde symptomen zich drie of meer nachten per week voordoen en langer dan drie maanden aanhouden, kunt u spreken van chronische slapeloosheid. Deze chronische vorm kan negatieve gevolgen hebben in het dagelijks leven. Zo heeft het invloed op uw functioneren door oververmoeidheid, u kunt last hebben van hoofdpijn, neerslachtigheid of spierspanning. In dit artikel zult u meer te weten komen over tips tegen slapeloosheid, een bekende oorzaak hiervan en vermoeidheid.

Tips tegen slapeloosheid

Niet in slaap kunnen komen, te vroeg wakker worden en vervolgens naar het plafond staren tot de wekker afgaat: slapeloosheid is allesbehalve ideaal. 

Slaappillen werken misschien om een goede nacht te bevorderen, maar is ook niet de meest gezonde manier om langere tijd achter elkaar te gebruiken. Gelukkig zijn er tal van andere tips die u kunt uitproberen om toch die acht uur slaap te pakken iedere nacht.De eerste en misschien wel meest belangrijke tip is om ten alle tijden te luisteren naar uw lichaam. Wanneer u een korte periode last hebt van slaapproblemen, is er meestal nog niets aan de hand. Zaak is om dan wel gelijk in te grijpen, voordat de slaapproblemen veranderen in slapeloosheid, ofwel insomnie.

Een tip die een goede nachtrust stimuleert, is ontspanning voordat u naar bed gaat. Begin hier al enkele uren voor bedtijd mee door bijvoorbeeld het lezen van een goed boek, het luisteren van muziek of neem een warm bad. Vermijd cafeïne, alcohol en sigaretten enkele uren voor bedtijd. Of gewoon helemaal. Dit verstoort namelijk de REM-slaap en zorgt er dus voor dat u niet in een diepe slaap terecht komt.

 

 
 
 
 
 
 
Slaapt verzwaringsdeken
Slapeloosheid en stress

Nog meer tips..

Een andere tip is om het werk los te laten op het moment dat u naar bed gaat. Dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer dan op z’n minst appjes of mails die werk-gerelateerd zijn te bewaren voor de volgende dag. Over mails en appjes gesproken: telefoonschermen of tablets kunt u ook beter even laten voor wat het is vlak voor het slapen gaan. Mobiele toestellen produceren namelijk ‘blauw licht’ en hebben een negatieve invloed op het hormoon melatonine. U heeft vast wel eens gemerkt dat uw ogen hierdoor minder snel vermoeid raken. Bewaar dit soort apparaten dus liever buiten de slaapkamer.
Nog een tip tegen slapeloosheid: bewegen! Een goede conditie vermindert stress en bevordert dus uw nachtrust.

Een aangename temperatuur in uw slaapkamer is ook van belang om slapeloosheid tegen te gaan. De ultieme temperatuur ligt tussen de 16 en 22 graden. Verder is gezond eten enorm bevorderlijk voor het maken van een goede nacht. Vetten en suikers zijn namelijk funest voor uw slaap.

Tot slot is een goed bed, matras en beddengoed ook extreem belangrijk om slapeloosheid tegen te gaan. De verzwaringsdeken bijvoorbeeld kan u helpen bij het maken van een goede nacht met als gevolg de volgende ochtend een uitgeslapen gevoel. De verzwaringsdeken zegt het al: dit deken weegt zwaarder dan een normaal dekbed en voelt daardoor aan als een stevige knuffel terwijl u slaapt. Hij zorgt voor een aangenaam gevoel. Het proberen waard!

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Slecht slapen door stress

Zoals genoemd, is stress een belangrijke oorzaak van slaapproblemen. Ook slapeloosheid valt hieronder. Voor iedereen vast en zeker herkenbaar. Uw hoofd loopt over met zaken die nog gedaan moeten worden, er loopt het een en ander even niet lekker in uw dagelijks leven of u heeft een belangrijk sollicitatiegesprek of examen. Die laatste twee zijn vormen van gezonde stress. Iedereen heeft ze. Wanneer deze spanning of stress langer aanhoudt, moet u voorzichtig zijn. Een nachtje slecht slapen, kan dan al snel veranderen in dagen, weken of zelfs maanden iedere nacht wakker liggen. Piekeren. Uw lichaam raakt op en een burn-out ligt op de loer.

Tijdens stress komt het hormoon adrenaline vrij. Het hart gaat sneller kloppen en de bloeddruk stijgt. De ademhaling versnelt en spieren spannen zich aan. Zoals in de tips tegen slapeloosheid al gezegd werd: voor het bevorderen van een goede nachtrust is ontspanning belangrijk. Een hoge hartslag en snelle ademhaling werkt dan ook niet echt mee en dat resulteert zicht in slecht slapen.

Moe, maar niet kunnen slapen

Een hele dag gewerkt, ’s avonds nog gesport, tussendoor het huishouden draaiende gehouden en om 23.30 uur ligt u uitgeteld onder de dekens. En toch valt u maar niet in slaap. Herkenbaar? Dat heeft te maken met vermoeidheid en slaperigheid. Twee verschillende dingen die u niet door elkaar moet gebruiken.

Slaperigheid daarentegen is eigenlijk het onbedoeld in slaap vallen. Overdag bijvoorbeeld. U kunt zich dus extreem moe voelen, maar toch niet in slaap kunnen vallen. In dat geval is er sprake van vermoeidheid.

Slecht in slaap komen

Veel aan uw hoofd, bepaalde zorgen of ongezonde gewoontes kunnen ertoe leiden dat u slecht in slaap komt. De volgende dag wordt u moe wakker, bent u wat prikkelbaarder, maar vooral ook moe. Slapeloosheid. Er is wat aan te doen. Lees eerdergenoemde tips nog maar eens door, wellicht vormen ze een groot succes voor beter in slaap komen. Aanpassingen in uw leefstijl kunnen namelijk een groot effect hebben op uw nachtrust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *