Slaapritme

Slaapritme

Mensen hebben gemiddeld behoefte aan 8 uur slaap per dag. Het verschilt echter per persoon hoeveel slaap ze precies nodig hebben. Het blijkt dat Nederlanders 7 tot 8 uur per dag slapen, waarbij ze rond 11 uur ’s avonds naar bed gaan en tussen half 7 en 7 uur opstaan. In het weekend of tijdens de feestdagen slapen mensen vaak wat langer uit. Verder is het normaal dat mensen af en toe een dag minder goed slapen. 

Dit zorgt ervoor dat u minder actief bent en het verslechtert uw humeur. Vaak gaat dit na 1 of een paar nachten over, maar het is ook mogelijk dat mensen slaapproblemen ontwikkelen. Een goede nachtrust heeft allemaal te maken met het slaapritme. Als u dagelijks een goed patroon volgt dan verstoort het waak- en slaapritme niet en leeft u volgens de juiste biologische klok.

Gezond slaapritme

Zoals gezegd ligt de gemiddelde slaapbehoefte per persoon anders en geldt dit dus ook voor het ideale slaapritme. Uw slaapritme is mede afhankelijk van uw leeftijd. Zo hebben baby’s veel slaap nodig, maar ouderen juist minder. Hoe ouder u wordt, hoe minder slaap u nodig heeft. Daarnaast is het ook mogelijk dat de een nu eenmaal genoeg heeft aan 5 uur slaap, terwijl een ander van dezelfde leeftijd veel meer slaap nodig heeft.

Daarnaast heeft u ochtend- en avondmensen, waarbij ochtendmensen graag vroeg opstaan, terwijl avondmensen juist liever langer doorgaan en later opstaan. Daarom strijdt een organisatie ervoor dat iedereen zelf moet kunnen bepalen wanneer hij of zij opstaat. Zo kan iedereen leven volgens hun eigen bioritme.

Het slaapritme
voordelen van een goede slaapritme

Voordelen goed slaapritme

Een goed slaapritme zorgt voor een goede nachtrust en dat heeft veel voordelen. Zo zorgt het ervoor dat u scherper en alerter bent gedurende de dag en dus meer werk kan verzetten en verbetert het uw humeur aanzienlijk. Daarnaast bent u met een goede nachtrust minder vaak ziek en heeft u meer controle over uw gewicht.

Andere voordelen zijn het verlagen van uw pijngrens, het verhogen van uw creativiteit en een verbetering van uw uithoudingsvermogen. Een goed slaapritme is goed voor uw gezondheid en zorgt er uiteindelijk voor dat u langer leeft. Genoeg redenen om te zorgen voor een goed slaapritme dus.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Circadiane ritmestoornis

Mensen met Circadiane ritmestoornis (CRSD)  hebben slaappatronen die niet overeenkomen met het ‘normale’ dag- en nachtritme. De momenten waarop iemand met CRSD slaapt is anders dan bij andere mensen. Er zijn vier verschillende Circadiane ritmestoornissen. Zo bestaan er mensen die standaard te laat in slaap vallen en dus een uitgestelde of vertraagde slaapfasestoornis hebben. Hierdoor worden deze mensen pas erg laat wakker.

Daartegenover bestaan ook mensen met een vervroegde slaapfasestoornissen, die juist extreem vroeg slapen en daardoor ’s nachts wakker worden. Verder zijn er mensen die de hele dag dutjes doen en geen echte slaap hebben en dus een onregelmatig slaap-waakritme hebben en zijn er mensen die standaard later naar bed gaan en dus ook later opstaan.

Oorzaken verstoord slaapritme

Er zijn verschillende oorzaken voor een verstoord slaapritme, waaronder onregelmatige werktijden. Als u de ene dag nachtdienst heeft en ’s nachts moet werken en een andere dag ochtenddienst en dus vroeg moet werken dan is het ontwikkelen van een vast ritme erg lastig. Ook de verandering van wintertijd naar zomertijd is voor veel mensen lastig vanwege medische aandoeningen of het gebruik van bepaalde middelen.

Het is ook mogelijk dat psychische stoornissen een rol spelen bij een verstoord slaapritme. Als u last heeft van stress dan kan het voor u lastig zijn om in slaap te komen, doordat u de hele tijd ligt te piekeren. Daarnaast kijken veel mensen nog op hun telefoon of een ander beeldscherm, vlak voor het slapen gaan. Door dit licht vermindert de productie van het slaaphormoon melatonine.

Een verstoord slaapritme

Slaapritme herstellen en verbeteren

Een regelmatig ritme is cruciaal voor een goed slaapritme. Ga dus iedere dag rond dezelfde tijd op bed en sta ook op rond dezelfde tijd. Probeer in het weekend niet te lang uit te slapen. Zorg ook dat u op tijd slaapt en niet na 12 uur ’s nachts naar bed gaat. Zorg ook dat u minstens 7 uur en het liefst 8 uur slaap pakt en vermijd middagdutjes. Vermijd verder ook opwekkende middelen als cafeïne en  drink geen alcohol voor het slapen gaan.

Verder is het goed om een slaapkamer zo donker mogelijk te houden en goed te ventileren. Probeer eventueel een verzwaringsdeken dat het stresshormoon vermindert en het gelukshormoon aanmaakt. Als u wakker wordt dan is het goed om zoveel mogelijk daglicht op te nemen en meteen in beweging te komen. Als deze tips niet helpen dan kunt u een specialist of uw huisarts inschakelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *