Slaapproblemen oplossen

Slaapproblemen oplossen

Als u goed slaapt dan heeft dit heel veel positieve effecten. Het is goed voor uw gezondheid, uw productiviteit en uw humeur. Helaas komt het nog regelmatig voor dat mensen moeilijk in slaap kunnen vallen of dat u moeite hebt met doorslapen. Als dit niet vaak gebeurt dan is er niets aan de hand, maar als het regelmatig voorkomt dan kan er sprake zijn van een slaapprobleem. 

Het is belangrijk om te bedenken welk slaapprobleem u kunt hebben en hier actie op te ondernemen. Het zijn vaak volwassenen die kampen met slaapproblemen en dit ligt regelmatig aan stress. Toch kunnen ook kinderen hiermee te maken krijgen. Bij hen gaat het vaak om nachtmerries of doorslaapproblemen. U leest hier over alle mogelijke slaapproblemen en tips om deze slaapproblemen op te lossen. Want een goede nachtrust is erg belangrijk en u kunt niet goed functioneren zonder.

Mogelijke slaapproblemen

Een van de slaapproblemen die bestaat is slaapapneu. Als u hier last van heeft dan stopt uw adem tijdens het slapen voor minstens 10 seconden. Op het moment dat uw adem stopt dan wordt de luchttoevoer afgesneden en krijgt uw bloed minder zuurstof. Als dit gebeurt dan wordt u weer even wakker en komt uw ademhaling weer op gang. Het is ook mogelijk dat uw biologische klok verstoord is door bijvoorbeeld onregelmatige werktijden. Als u de ene keer ’s nachts moet werken en de andere keer ’s ochtends dan is het lastig om een goed slaapritme te creëren. Hierdoor gaat uw slaapkwaliteit achteruit. Een ander slaapprobleem is narcolepsie.

Dit is een oncontroleerbare neiging om te slapen en krijgen slaapaanvallen van 10 tot 30 minuten. Ook parasomnia is een ernstig slaapprobleem. Hieronder vallen problemen als tandenknarsen, nachtmerries of slaapwandelen. Dit is vaak tijdelijk, maar kan leiden tot chronische slaapproblemen.

slaapproblemen oplossen
slaapproblemen oplossen

Gevolgen slaapproblemen

Als u last heeft van slaapproblemen dan heeft dit invloed op uw dagelijks functioneren. Als u slecht slaapt dan heeft u hier de hele dag last van. Zo zorgt gebrek aan slaap voor een verminderde concentratie, prikkelbaarheid en vermoeidheid. Daarnaast krijgt u een gebrek aan energie en zorgt het voor emotionele labiliteit. Al met al zorgt een slechte nachtrust voor een zware dag. Als het chronisch is dan kan het zelfs leiden tot depressies en angstklachten. Het is daarnaast ook mogelijk dat als u al last heeft van depressies en angstklachten dat u daardoor slaapproblemen kunt krijgen.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Tips voor slaapproblemen

Als u last heeft van slaapproblemen dan hoeft u niet meteen medicijnen in te schakelen. Het is vaak ook mogelijk om uw slaapproblemen zonder medicatie op te lossen. Zo helpt het al heel veel als u zorgt voor een donkere slaapkamer met goede ventilatie. Zet het raam daarom ’s nachts open en koop verduisteringsgordijnen. Zorg er ook voor dat uw slaapkamer een temperatuur heeft tussen de 16 en 20 graden. Ook een comfortabel bed kan helpen met een goede nachtrust, evenals een verzwaringsdeken.

Dit deken helpt bij slaapproblemen, depressies, angst en dwangstoornissen. Het deken geeft het gelukshormoon af en verlaagt het stresshormoon. Door het gewicht van de deken voelt u zich veilig en geborgen en het zorgt ervoor dat uw lichaam het slaaphormoon melatonine afgeeft. Zo slaapt u vrediger en dieper en valt u sneller in slaap.

Slaapproblemen zonder medicatie

Andere tips voor het oplossen van slaapproblemen zijn onder meer het vermijden van cafeïne en alcohol voor het slapen gaan. Daarnaast is het ook goed om elektronische apparaten in je slaapkamer te vermijden. Even op je telefoon zitten voor het slapen gaan of televisie kijken of op je laptop werken zorgt ervoor dat je wakker blijft.

Verder is het goed om regelmatig te sporten, zodat je stresshormonen dalen en je endorfine aanmaakt. Dit geeft jou een ontspannen gevoel. Zorg er wel voor dat je het sporten niet vlak voor het slapen doet, omdat je anders weer moeilijk in slaap kan komen.

Hulp bij slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Daarom is het goed om proberen na te gaan wat de oorzaak is van uw slaapprobleem. Het is mogelijk dat de oplossing simpel is en dat meer bewegen of minder cafeïne drinken al helpt. Probeer een slaapdagboek bij te houden of een app te gebruiken die uw slaap analyseert. Er zijn verschillende slaapadviezen die u kunnen helpen, maar daarvoor moet u ze eerst proberen. Kijk welke adviezen bij u passen en probeer ze uit. Als u veel stress en zorgen heeft dan kan dit de oorzaak zijn van uw slaapproblemen.

In dat geval is het goed om deze zorgen met anderen te bespreken. Als het niet helpt om met iemand in uw omgeving te praten dan kan het tijd zijn om uw huisarts in te schakelen of een bezoek te brengen aan een psycholoog. Het kan zijn dat u een slaaponderzoek moet doen of een behandeling doet tegen uw slaapprobleem in een ziekenhuis of slaapcentrum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *