Slaapproblemen misverstanden

Slaapproblemen misverstanden

Goed slapen is voor iedereen belangrijk. Het heeft veel voordelen. Zonder een goede nachtrust maakt u kans op verlies van energie en de mogelijkheid om prikkelbaar te worden. Hoewel mensen gemiddeld 8 uur slaap per nacht nodig hebben, kan dit per persoon verschillen. Zo hebben jongeren vaak meer slaap nodig dan ouderen.

Iedereen heeft weleens te maken met slaapproblemen, maar dit betekent niet altijd dat het gaat om een groot probleem. Sommige problemen kunnen met simpele tips worden opgelost en sommige problemen vereisen een iets grondigere aanpak. Over slaapproblemen bestaan een aantal misverstanden. Hier leest u over deze misverstanden en leest u tips om slaapproblemen op te lossen. 

Belang van goede nachtrust

Het oplossen van slaapproblemen is erg belangrijk, omdat een goede nachtrust veel positieve effecten heeft. Zo zorgt voldoende slaap voor een verhoogd concentratievermogen en verkleint het de kans op ziektes. Als u ziek bent dan herstelt u ook sneller dan iemand die slechter slaapt. Weinig slaap maakt u prikkelbaar en gespannen, terwijl u met voldoende slaap vrolijker en positiever in het leven staat. Verder neemt uw creativiteit toe en verbetert uw geheugen. U kunt makkelijker leren en onthouden na een avond goed geslapen te hebben. Een slaaptekort zorgt voor een tragere stofwisseling en met genoeg slaap heeft u dus meer controle over uw gewicht.

Uiteindelijk zorgt een goede nachtrust voor een langer en gezonder leven. Genoeg redenen om te zorgen dat u elke nacht goed slaapt. Hier kunt u voor zorgen door een donkere, rustige en koele slaapkamer te creëren en een verzwaringsdeken en comfortabel matras te gebruiken. Verder is het goed om veel te bewegen en alcohol, cafeïne en beeldschermen vlak voor het slapen gaan te vermijden.

slaapproblemen misverstanden
misverstanden bij slaapproblemen

Misverstand 1: Verloren slaap inhalen

Een van de vele misverstanden over een slechte nachtrust is dat u het kan inhalen. Dus als u doordeweeks wat minder geslapen heeft dan is het mogelijk om extra bij te slapen in het weekend om zo de verloren slaap in te halen. Helaas werkt dit niet zo en is het nauwelijks mogelijk om slaap in te halen.

Daarom is het geen goed idee om dit te proberen, maar kunt u er beter voor zorgen dat u structuur heeft. Uitslapen en middagdutjes zijn op korte termijn fijn, maar zorgen voor problemen op de langere termijn. Een vast slaapritme is de beste remedie voor een goede nachtrust. Ga dus iedere dag rond dezelfde tijd op bed en sta ook iedere dag rond hetzelfde tijdstip op.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Misverstand 2: Het ligt aan slaapproblemen

Als u zich moe en lusteloos voelt dan is het makkelijk om de schuld te zoeken bij slaapproblemen. Hetzelfde geldt voor als u zich niet lekker voelt of niet goed presteert op werk. Het is mogelijk dat slapeloosheid de reden is dat u slecht slaapt, maar dat klopt niet altijd. Het kan namelijk ook liggen aan uw voedingspatroon, stress op werk of in uw relatie, de tijd van het jaar, het gebruik van medicijnen of onvoldoende daglicht dat u slecht slaapt.

Bekijk dus eerst alle mogelijke oorzaken, voordat u tot de conclusie komt dat u zich slecht voelt of niet goed presteert door slapeloosheid. Het kan zomaar liggen dat u tot een andere conclusie komt en uw problemen dus op een andere manier moet aanpakken.  

Misverstand 3: Teveel druk

Vaak is de stelling dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Toch verschilt het per persoon hoeveel slaap iemand nodig heeft. Zo kan dit verschillen per leeftijd, omdat jongeren meer slaap nodig hebben dan ouderen. Daarnaast is iedereen uniek en verschilt het dus per persoon met hoeveel slaap je goed functioneert. Het kan zomaar zijn dat u slechts 6 uur slaap nodig heeft om fit op te staan. Leg dus geen druk op het feit dat u 8 uur zou moeten slapen.

Dit zorgt voor spanning en daardoor blijft u piekeren. Dat maakt het lastiger om in slaap te vallen, waardoor het u alleen maar vermoeider maakt. Laat het dus los en kijk liever naar uw eigen slaapritme. Gebruik bijvoorbeeld een app die uw slaap analyseert en u wakker maakt op het moment dat u het lichtst slaapt. Zo staat u met een fris gevoel op.

slaapproblemen misverstanden

Misverstand 4: Een te hard oordeel

Het vierde misverstand over slaapproblemen is dat mensen vaak de realiteit verdraaien. Veel mensen die slecht slapen denken dat ze langer wakker lagen dan daadwerkelijk het geval was. Zo kan het zomaar zijn dat uw gevoel zegt dat u maar 2 uur heeft geslapen, terwijl dit in werkelijkheid 6 uur was. U krijgt vaak meer slaap dan u denkt. Houdt u hieraan vast om er zo rust uit te kunnen halen. Door uw hoofd te vullen met rust gedachten, plaatst u uw angst en stress over slapeloosheid in perspectief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *