Omgaan met hooggevoeligheid

Omgaan met hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid kan vertaald worden naar iemand die hooggevoelig is. Dat houdt in dat iemand met hooggevoeligheid heel gevoelig is voor indrukken en prikkels. Dit kan gaan om onder meer licht, geluid en geur. Het is geen aandoening of ziekte, maar een karaktertrek met verschillende eigenschappen.

Iedereen met hooggevoeligheid is anders en het verschilt ook per situatie hoe de prikkels binnenkomen. Als er veel prikkels zijn dan kan iemand met hooggevoeligheid overprikkeld raken. Om dit te voorkomen moet diegene zich af en toe terugtrekken om rust te pakken. Het is belangrijk om goed om te gaan met hooggevoeligheid, zodat u voorkomt dat u overprikkeld raakt. Hier vindt u 5 tips over hoe u hiermee om kunt gaan.

Kenmerken hooggevoeligheid

Er zijn verschillende kenmerken waaraan u hooggevoeligheid kunt herkennen. Zo is het mogelijk dat u zich anders voelt dan anderen of zich niet begrepen voelt. U denkt vaak diep over dingen na en reageert sterk op prikkels als geuren en geluiden. U heeft een goed oog voor details en kan soms te complex over iets nadenken. Verder voelt u de sfeer in een groep goed aan en heeft u regelmatig de behoefte om u terug te trekken.

Ook kunt u snel verbanden leggen, voelt u stemmingen van anderen goed aan en bent u behulpzaam. Daarnaast heeft u het liefst een-op-een contact met iemand en voelt u zich niet helemaal op uw gemak in een groep. U bent hard voor uzelf en heeft veel behoefte aan rust om uzelf weer helemaal op te kunnen laden. Zo zijn er nog veel meer kenmerken van hooggevoeligheid.

Wat is hooggevoeligheid
Kenmerken van hooggevoeligheid

Gevolgen van hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid kan erg lastig zijn om mee om te gaan. Hoewel het ook enkele voordelen biedt, kleven er ook nadelen aan hooggevoeligheid. Zo is het mogelijk dat u moeite heeft om ritme te vinden en is planning en organisatie voor u erg moeilijk. Verder krijgt u vaak een onrustig gevoel van prikkels en heeft u veel tijd nodig om deze prikkels en indrukken te verwerken.

Het zorgt ervoor dat u zich snel zorgen kan maken, waardoor u gevoelig bent voor stress, angst en vermoeidheid. Het is zelfs mogelijk om fysieke klachten als maag- en darmklachten en hoofdpijn te ontwikkelen. Verder heeft u meer moeite met verandering en is het mogelijk dat u erg kieskeurig bent.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

Omgaan met hooggevoeligheid

5 tips voor omgaan met hooggevoeligheid

Hoogsensitief zijn kan dus erg vervelende gevolgen hebben. Het is belangrijk om goed te kunnen omgaan met hooggevoeligheid. Het gaat niet weg, dus u moet er het beste van maken. Gelukkig biedt hoogsensitief zijn niet alleen vervelende dingen met zich mee, maar zijn er ook positieve kanten. Zo kunt u onder meer anderen beter aanvoelen en kunt u zich goed concentreren.

Ook signaleert u fouten sneller, waardoor u ze dus ook beter kunt vermijden. Het is goed om niet alleen stil te staan bij de vervelende gevolgen van hooggevoeligheid, maar ook te kijken naar de positieve dingen. Om beter met HPS om te kunnen gaan, vindt u hier 5 tips.

Acceptatie

Het allerbelangrijkste dat u moet doen om goed om te kunnen gaan met hooggevoeligheid is accepteren dat u dit heeft. Door uw situatie te herkennen en te erkennen kunt u beter begrijpen waarom dingen gaan zoals ze gaan.

Als u zich even terug moet trekken dan is dit geen enkel probleem, omdat u weet dat het nodig is om goed te kunnen blijven functioneren. Bedenk dat niemand perfect is en dat dit nou eenmaal bij u hoort. Het brengt soms wat lastige situaties met zich mee, maar u kunt hier op anticiperen door uw kennis op dit gebied.

Tips voor omgaan met hooggevoeligheid

Maak hooggevoeligheid bespreekbaar

Verder is het heel goed om ook over hooggevoeligheid te praten met anderen. Zo weet iedereen in uw omgeving wat het is en wat het met zich meebrengt. Als zich dan situatie voordoet, waarbij u zich bijvoorbeeld moet terugtrekken, dan kunt u rekenen op begrip.

Als u niemand inlicht dan snappen mensen bepaalde beweegredenen niet en kan dat leiden tot frictie. Als mensen in uw omgeving weten wat het is dan kunnen ze hier ook rekening mee houden. Zo wordt het makkelijker om bijvoorbeeld af te spreken op een rustige plek met weinig prikkels. 

Zorg voor regelmaat

Regelmaat is erg belangrijk voor mensen met hooggevoeligheid. Zo blijkt onder meer dat mensen met hooggevoeligheid meer moeite hebben met onregelmatige werktijden en lange werkdagen. Het geeft stress en kan uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out. Om dit te voorkomen is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken.

Zo is het goed om met uw werkgever te praten over regelmatige werktijden en een rustige werkplek. Zorg ook in huis voor regelmaat door voldoende pauze te nemen en bijvoorbeeld te gaan wandelen, ademhalingsoefeningen te doen, te mediteren of uw hoofd leeg te maken in een kamer zonder prikkels. 

Blijf uzelf

Het is belangrijk om vooral uzelf te blijven. Als u vertelt dat u hooggevoeligheid heeft dan scheppen mensen misschien een beeld van u die niet klopt. Probeer niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar kijk waar u zichzelf prettig bij voelt. U heeft veel rust nodig, maar dit betekent niet dat u niet meer kan afspreken met vrienden of familie. Het betekent alleen dat u goed moet plannen en voldoende rust voor én na die tijd moet houden.

Als u dus graag onder mensen bent dan moet u dit vooral ook blijven doen. Daarnaast is het goed om open te zijn over hooggevoeligheid en bedenk u dat iedereen anders is. Dat maakt de wereld interessant. Blijf dus vooral doen wat u gelukkig maakt en trek u niet teveel aan van anderen.

Vermijd prikkels

De laatste tip om goed om te gaan met hooggevoeligheid is om prikkels zoveel mogelijk te vermijden. Als u merkt dat u overprikkeld gaat raken dan is het tijd om uzelf terug te trekken. Geef dit duidelijk aan, zodat iedereen de situatie begrijpt en u weg kunt zonder u schuldig te voelen. U kunt prikkels op verschillende manieren vermijden, dus kies voor een mogelijkheid die het beste bij u past.

Zo kunt u alleen even de ogen sluiten of pauzeren van uw bezigheid, maar kunt u er ook voor kiezen om een stuk te wandelen, muziek te luisteren of te mediteren. Zorg voor een rustige plek om dit te doen, zodat u na een tijdje weer opgeladen bent en de prikkels weer aan kan.

Ben ik hooggevoelig

Comment (1)

  • Dirkje Reply

    Bedankt hiervoor, ik probeer al maanden te plaatsen wat ik heb en ik ben denk ik een beetje hooggevoelig.

    20 oktober 2020 at 07:26

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *