Niet kunnen slapen door stress

Niet kunnen slapen door stress

Als u in bed ligt te piekeren en daardoor niet kan slapen dan is dit erg vervelend. Een of 2 nachten slecht slapen zorgt voor vermoeidheid, maar het hoeft geen ernstig probleem te zijn. Maar als u hier al heel lang last van heeft dan kan het duiden op een slaapprobleem. Als u stress ervaart dan zorgt dit ervoor dat u uitgeput raakt.

Door deze uitputting werkt u het piekeren in de hand en op den duur heeft u last van een vicieuze cirkel, omdat u begint te piekeren over het feit dat u niet in slaap kan vallen terwijl u wel heel moe bent. Hierdoor activeert u uw stresshormonen en blijft u wakker. Het is een vervelend probleem dat u graag wil verhelpen. Hier leest u de oorzaken en oplossingen om uw stress te verlagen en een gezonde nachtrust te krijgen.

Wat is stress?

Stress is een bepaalde spanning of druk. Stress kan gezond zijn, omdat u stress nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan spanning voor een sollicitatiegesprek of optreden. Doordat u stress heeft, bent u extra alert en geconcentreerd. Vaak neemt de spanning af na een bepaalde gebeurtenis.

Stress brengt uw lichaam dus in een bepaalde staat van paraatheid en zorgt er onder meer voor dat uw hartslag stijgt, uw bloeddruk omhoog gaat en uw spieren zich spannen. In sommige gevallen is het dus goed om stress te ervaren, maar niet als u wilt slapen. Als uw lichaam op dat moment in opperste paraatheid is dan leidt het ertoe dat u niet kunt slapen.

niet kunnen slapen stress
niet kunnen slapen door stress

Chronische slapeloosheid

Een of 2 dagen niet slapen door stress is geen probleem, maar u heeft kans dat het chronisch wordt. Er zijn een aantal symptomen, waar u op kunt letten. Als u last heeft van chronische slapeloosheid door stress dan heeft u moeite om in slaap te vallen en duurt het minstens 30 minuten en vaak langer voor dit gebeurt. Daarnaast wordt u ’s nachts vaak wakker en is ook doorslapen een probleem.

U slaapt kort en wordt moe en vroeg wakker. Door het slaaptekort heeft u moeite om dingen te onthouden en u te concentreren. Ook vermoeidheidsklachten en een verminderd immuunsysteem zijn symptomen van chronische slapeloosheid door stress. Als u meer dan 2 keer per week slecht slaapt en overdag minder goed functioneert dan lijdt u aan slapeloosheid. 

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Gevolgen stress op slaap

Stress leidt er uiteindelijk toe dat u slecht slaapt. Dit heeft uiteindelijk gevolgen voor onder meer uw zenuwstelsel en uw hormoonsysteem. Als u stress heeft dan gaat dit via het autonome zenuwstelsel. Het zorgt voor een disbalans in dit stelsel, waardoor de energieregeling in het lichaam verstoort raakt. Hierdoor voelt u zich onrustig, nerveus of opgejaagd en verhoogt uw hartslag. Daardoor kunt u niet in slaap komen.

Daarnaast leidt stress tot overproductie van bepaalde stresshormonen in de bijnier, waardoor uw bijnieren en hersenen uitgeput raken. Verder leidt stress tot een ontregelde ademhaling, waardoor er te weinig koolzuurgas in het bloed komt. Dit zorgt voor lichamelijke klachten als benauwdheid, een druk op uw borst, een opgejaagd gevoel, overmatig zweten, hartkloppingen, tintelingen, een verhoogde bloeddruk en slapeloosheid.

Oorzaken van stress

Om stress aan te pakken moet u weten wat de oorzaak is. Dit verschilt per persoon en er zijn bepaalde omstandigheden die ervoor zorgen dat u een grotere kans heeft op stress. Denk hierbij aan het hebben van een lichamelijke ziekte of het meemaken van een nare gebeurtenis. 

Het is ook mogelijk dat een scheiding, relatieproblemen, het overlijden van een naaste of huiselijk geweld de oorzaak is van uw stress. Verder leidt onzekerheid op het werk, onzekerheid over geld, een ziek kind of weinig steun ook tot een vergrote kans op stress. Achterhaal wat de oorzaak is van uw stress, zodat u deze aan kunt pakken.

stress en slapen
niet kunnen slapen vanwege angst

Niet kunnen slapen door piekeren

Veel mensen slapen slecht of hebben moeite om in slaap te vallen doordat ze in bed liggen te piekeren. Dit kan onder meer komen doordat u denkt aan alles wat u vandaag had moeten doen. Het niet doen van uw taken leidt tot schuldgevoelens en andere negatieve emoties. Het is ook mogelijk dat u piekert omdat u denkt aan alles wat u morgen moet doen.

Het gaat hierbij om alle zaken die u morgen moet doen, maar waar u tegenop zit. Het is mogelijk dat u in de verleiding komt om direct bezig te gaan, maar dat leidt uiteindelijk alleen maar tot uitputting en een verlaagde productiviteit. Een andere reden dat mensen veel piekeren is dat mensen nadenken over hoeveel slaap ze al verloren hebben. U denkt alleen nog maar aan slapen, waardoor u uiteindelijk niet in slaap kan komen.

Gespannen slapen

Als u heel gespannen bent gedurende de dag dan is het mogelijk dat u niet in slaap komt. Maar zelfs als u uiteindelijk wel in slaap komt dan is het mogelijk dat u nog gespannen bent. Dit komt veel voor bij mensen die verkrampt leven.

Zij hebben constant een te hoge spierspanning. Niet alleen overdag, maar ook in hun slaap. Uiteindelijk zorgt dit voor pijn in de nek, schouders of de rug. Deze pijn kunt u wegnemen bij de fysiotherapeut, maar uiteindelijk blijven de pijnklachten terugkomen als u de oorzaak van het probleem niet aanpakt. Ga dus na wat de oorzaak van uw spanning is en probeer deze op te lossen.

Wakker worden door stress

Het is ook mogelijk dat u uiteindelijk ondanks de stress wel in slaap valt, maar hier uiteindelijk ook door wakker wordt. Daarna kan het moeilijk zijn om weer in slaap te komen, omdat u blijft nadenken over alle problemen.

Het enige wat op dat moment helpt is om deze gedachten los te laten. Als u dit niet doet dan is het erg lastig om weer in slaap te komen. Zelfs als u na lang woelen weer in slaap valt dan is de kans aanwezig dat u nog meerdere malen per nacht wakker wordt vanwege de stress.

Slaap verbeteren

Het enige wat u kunt doen om beter te slapen is door de stress aan te pakken. Dit kunt u doen door de onderliggende oorzaken aan te pakken. Praat over uw problemen met vrienden of zoek hulp bij de huisarts of een specialist. Zorg er daarnaast voor dat u overdag veel in de buitenlucht komt en genoeg beweegt.

Ga op vaste tijden naar bed en vermijd cafeïne of alcohol voor het slapen gaan. Ook beeldschermen van uw telefoon, laptop of televisie kunt u het beste vlak voor het slapen gaan vermijden. Doe ademhalingsoefeningen of mediteer, zorg voor goede eetgewoonten en zoek afleiding aan de hand van een goed boek of rustige muziek. Een donkere, goed geventileerde kamer, een verzwaringsdeken en een goed bed kunnen ook helpen om uw slaap te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *