Niet kunnen slapen door piekeren (en het bijhouden van een dagboek)

Niet kunnen slapen door piekeren (en het bijhouden van een dagboek)

Er zijn verschillende oorzaken waardoor u niet goed kan slapen. Het is belangrijk om deze aan te pakken, omdat slecht slapen vervelende gevolgen kan hebben. Zo kunt u last krijgen van concentratie- en geheugenproblemen en zorgt het voor een slecht humeur. Op de lange termijn kan het zelfs leiden tot gezondheidsproblemen. Hoog tijd om te zorgen dat u goed gaat slapen. Hiervoor zijn verschillende technieken, die hier besproken worden. Zo zit er altijd een techniek tussen die past bij u. De juiste technieken zorgen voor een goede nachtrust, innerlijke rust en geven u alle energie die u nodig heeft.

Niet kunnen slapen door piekeren

Een veelvoorkomende oorzaak van slecht slapen is stress. Dit kan komen door verschillende dingen, waaronder problemen met geld, een relatiedipje of een veeleisende baan. Hierdoor gaat u piekeren over wat er allemaal fout gaat en hoe u het beter kunt doen. Vaak gebeurt dit piekeren in bed, omdat dit het moment is dat u de tijd heeft om hierover na te denken. Doordat er allerlei gedachten door uw hoofd razen, kunt u niet in slaap komen. Daarnaast raakt u weer gestrest, omdat u niet in slaap kunt komen. Het zorgt voor een vicieuze cirkel die u moet zien te onderbreken. Alleen op die manier kunt u weer goed slapen.

Niet kunnen slapen
Bijhouden van een slaapdagboek slaapt

Bijhouden van een slaapdagboek

Een manier om de vicieuze cirkel te doorbreken is door een slaapdagboek bij te houden. Hierin noteert u wanneer en hoe lang u geslapen heeft. Hierin staat ook alles wat van invloed kan zijn op uw slaap. Denk hierbij onder meer aan cafeïne, nicotine en alcohol maar ook aan voldoende beweging. ’s Morgens vul u de datum en de tijden in, waaronder hoe lang het duurde om in te slapen en ’s avonds vult u in wat overdag invloed kan hebben op uw slaap. Het gaat hierbij om sport, dutjes overdag, medicijnen en eten en drinken. Zo komt u achter de oorzaak van u slaapprobleem, waardoor u er last van krijgt en hoe u dit kun verhelpen.

Mediteer

Probeer ondertussen ook meerdere dingen uit, die ervoor kunnen zorgen dat u beter gaat slapen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat mediteren kan helpen om beter te slapen. Slaapmeditatie doet u vlak voor het slapen gaan. Het zorgt ervoor dat u van een actieve staat naar een ontspannen staat toe gaat. Er zijn verschillende oefeningen, die u hierbij kunnen helpen. Veel meditaties duren maar 10 of 15 minuten. Een van de oefeningen die u kunt doen is een geluiden en gedachten meditatie, maar u kunt ook gaan voor een ademhaling meditatie. U kunt ook uw ademhaling tellen of uw gedachten observeren.

Doe ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen zijn dus goed om te helpen bij het slapen. Hierbij let u op de in- en uitademing. Er zijn verschillende oefeningen die zich hiermee bezighouden. Op die manier focust u uw aandacht op uw ademhaling en niet op allemaal afleidende gedachten. Als u merkt dat uw gedachten weer ergens anders naartoe gaan dan begint u gewoon weer opnieuw. Het is een simpele oefening, die u goed kunt doen vlak voor het slapen gaan. Het vermijdt piekeren en zorgt voor innerlijke rust. Grote kans dat u na deze oefening beter gaat slapen.

Verander uw leefstijl

Naast de bovenste 3 tips zijn er ook tips om uw leefstijl te veranderen. Het veranderen van uw leefstijl kan er namelijk ook voor zorgen dat u beter gaat slapen. Zo is het goed om het aantal koppen koffie en thee overdag te verminderen en ook te zorgen voor een vast slaapritme, waarbij u rond dezelfde tijd naar bed gaat en weer op staat. Ook is het goed om beeldschermen vlak voor het slapen gaan te vermijden, evenals zware maaltijden en overdag voldoende te bewegen. Verder is het ook goed om te zorgen voor een comfortabele slaapkamer, die donker en goed geventileerd is. Tot slot is het goed om te zorgen voor een vast avondritueel om uw lichaam alvast te laten wennen aan een ontspannen staat en u zo klaar te maken om op bed te gaan.

Verander uw leefstijl voor verzwaringsdeken

Innerlijke rust en energie

Er zijn verschillende tips die ervoor kunnen zorgen dat u beter gaat slapen. Naast het veranderen van uw leefstijl zijn er ook ademhalingsoefeningen, meditatie-oefeningen en is het mogelijk om een slaapdagboek bij te houden. Probeer een aantal dingen uit om te zien wat goed bij u past en waardoor jij beter gaat slapen. Zo zorgt u niet alleen voor een goede nachtrust, maar krijgt u ook innerlijke rust en bent u overdag veel energieker. Zo gaat u vrolijk naar uw werk toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *