Niet kunnen slapen door stress

Niet kunnen slapen door stress

Leestijd: 4 minuten

Het hebben van stress is een vervelend gevoel. U voelt u opgelaten en maakt zich zorgen om bepaalde zaken. Goed slapen helpt tegen stress, maar is in de praktijk met stress erg moeilijk. Juist ‘s avonds wanneer u in bed ligt, komt het piekeren meer naar boven. Het houdt u wakker of u wordt er snel weer wakker van. Uw lichaam kan niet goed herstellen en dingen van de vorige dag verwerken. Hierdoor wakkert u uw stress alleen maar aan. Het komt bij veel mensen voor. Bij sommigen houdt het langer aan dan andere en kan het zorgen voor een slaapstoornis. 

Opgejaagd gevoel

Bij het hebben van stress heeft u vaak een opgejaagd gevoel. Het komt steeds vaker voor in de huidige maatschappij. Veel mensen hebben hogere verwachtingen van u; alles moet steeds sneller en meer. Denk bijvoorbeeld aan hogere verwachtingen op sociaal gebied en economisch gebied. Dit kan zorgen voor een opgejaagd gevoel en uiteindelijk tot veel stress. 



Niet kunnen slapen door stress
Niet kunnen slapen door stress

Gespannen slapen

Stress zorgt er voor dat u gespannen gaat slapen. Gespannen slapen kan zich uiten in gespannen spieren door stress en veel in uw hoofd waar u over nadenkt of over piekert. Een van de tips om snel in slaap te vallen en dieper te slapen is ontspannen naar bed gaan. Dit helpt u om goed te slapen en ook een stuk stress te verlichten. Het is weliswaar een visuele cirkel omtrent het slapen. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Wakker worden door stress

Als u niet kan slapen door stress zorgt dit voor slapeloosheid en een slaapstoornis. Zoals bovenstaand al benoemd te hebben is het vaak een visuele cirkel. U heeft stress waardoor u niet kan slapen en omdat u niet kan slapen heeft u meer stress. U komt minder goed in slaap doordat u uren kan piekeren om zaken in uw leven en/of omdat u angst heeft om toch niet te kunnen slapen. De spanning die u hebt om niet in slaap te komen heet conditionering. Dit zorgt er vaak voor dat mensen wel moe zijn en willen slapen, maar te gespannen zijn om te slapen. 

Ook wordt u bij het hebben van stress vaker wakker. U komt minder goed in een diepe slaap omdat u gestrest bent. Een diepe slaap is echter goed voor uw lichaam, omdat in deze slaap het lichaam zich het best herstelt en dingen van de vorige dag verwerkt. Goed voor lichaam en geest dus. 

Niet kunnen slapen burn-out

Bij het hebben van een burn-out is het vermogen van de mens om te herstellen door middel van slaap er niet meer. Mensen met een burn-out kunnen niet meer dingen verwerken van de vorige dag en geen nieuwe energie meer opwekken voor de komende dag. Hun bron van energie raakt op en dit zorgt er uiteindelijk voor dat het lichaam na een tijdje op is. 

Een burn-out krijgt u door een bron van stress. Dit is de aanleiding voor steeds meer slapeloze nachten en overuren maken in uw hersenen. 

Niet kunnen slapen door stress

Ontspanningsoefeningen

Ontspannen naar bed gaan helpt voor veel stressgerelateerde slapeloosheid. Goed uitgerust zijn neemt veel prikkels die stress aanwakkeren weg. Echter is dit, zoals eerder benoemd, een visuele cirkel omtrent slaap. 

Iets wat kan helpen is het doen van ontspanningsoefeningen. Hieronder hebben we een aantal ontspanningsoefeningen tegen stress voor u op een rij gezet: 

  • Ademhalingsoefeningen. Een gecontroleerde en rustige ademhaling zorgt er voor dat u kalm wordt en ontspant. Er zijn verschillende apps en sites voor om de juiste ademhalingsoefeningen te doen voor het slapen. 
  • Yoga. Yoga is een goede manier op stress voor het slapen te verminderen. Bij yoga is ook de ademhaling een belangrijk aspect, maar ook de bewegingen die je maakt. 
  • Oefeningen om je spieren te ontspannen. Een goede tip om te ontspannen is 10 minuten lang rechtop op een stoel zitten en om de beurt je benen optillen om ontspanning te vinden. Er zijn nog veel andere ontspanningsoefeningen voor je spieren. 
wakker door stress

De verzwaringsdeken

Soms heeft u weinig tijd voor ontspanningsoefeningen of heeft u simpelweg even het geduld er niet voor. Stress hebben is vervelend en kunt u niet even opzij leggen. Toch ontspannen en rustig gaan slapen? Misschien is de verzwaringsdeken dan de oplossing voor u. Een verzwaringsdeken is een zware deken van een paar kilo zwaar. Door dit gewicht wordt uw zenuwstelsel ingedrukt. Dit zorgt ervoor dat het zenuwstelsel ontspant en minder vatbaar is voor prikkels van buitenaf. U bent dus rustiger en wordt vrijwel niet meer gestoord van buitenaf. De ideale mix om goed te kunnen slapen en stress niet de overhand te geven. 

De score van ons artikel
[Total: 15 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *