Niet kunnen slapen door angst

Niet kunnen slapen door angst

Veel Nederlanders hebben maar liefst 8 uur slaap nodig om de volgende dag goed te kunnen functioneren. Dit verschilt per leeftijd en per persoon. Een goede nachtrust is goed voor uw gezondheid en daarom erg belangrijk. Toch slapen veel mensen slecht en komen ze niet aan het aantal uren slaap dat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren de volgende dag. 

Dit kan verschillende oorzaken hebben, waaronder angst. Er zijn verschillende soorten angsten, die ervoor zorgen dat mensen niet in slaap kunnen komen. Hier leest u de verschillende soorten angsten en hoe u deze angsten kunt wegnemen.

Gevolgen slechte nachtrust

Als u niet goed kunt slapen door angst dan kan dit een aantal vervelende gevolgen hebben. Als u niet goed slaapt dan kan dit op korte termijn al effect hebben. Als u al een tijd niet goed slaapt en het chronisch is dan worden de gevolgen erger. Op korte termijn kunt u door een slechte nachtrust last krijgen van een verminderde alertheid en zorgt het er ook voor dat u meer kans krijgt op ziektes door een verslechterd immuunsysteem.

Verder verslechtert uw geheugen en neemt uw honger toe, waardoor u minder controle heeft over uw gewicht. Ook heeft u minder controle over uw emoties en zorgt het voor een ongezond uiterlijk. Als het slaapgebrek chronisch is dan heeft u een vergrote kans op diabetes, hartziekten, onvruchtbaarheid en depressies. U heeft dus veel baat aan een goede nachtrust en die krijgt u alleen als u uw angsten aanpakt.

niet kunnen slapen door angst
door angst niet kunnen slapen

Hypnofobie of somnifobie

Een fobie is een irrationele angst voor een object of situatie, die onschadelijk is. Het sluit niet aan met de feiten. Een van de angsten die men kan ervaren is hypnofobie of somnifobie. Hierbij heeft iemand de angst om niet goed in slaap te kunnen komen of de angst om niet goed door te kunnen slapen. Een fobie als deze is vaak te herleiden naar een trauma dat vaak op jonge leeftijd is gebeurd.

Als u lijdt aan hypnofobie of somnifobie dan heeft u last van onbeheersbare angst om niet in slaap te kunnen komen en een verlangen om naar bed gaan te vermijden. Hierdoor functioneert u minder goed bij andere taken en kan het ervoor zorgen dat u moet zweten, een snelle hartslag krijgt, vermijdingsgedrag ontwikkelt en moeite heeft met ademhalen.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Paniekaanvallen

Een soort angst is bijvoorbeeld een paniekaanval, waarbij iemand in een korte periode last krijgt van intensieve angst en hierdoor onder meer hartkloppingen krijgt, begint te trillen en te transpireren en misselijk wordt. Een paniekaanval duurt ongeveer 10 minuten, maar voor degene met de paniekaanval lijkt dit veel langer.

Eerst is er sprake van lichte spanning en vervolgens reageert degene op deze gevoelens met gedachten als ‘ik word gek’. Door deze interpretatie neemt de angst toe en daardoor ook de lichamelijke gevoelens. Een paniekaanval wordt in stand gehouden door het interpreteren van lichamelijke signalen die bij angsten horen. Vaak proberen mensen paniekaanvallen te voorkomen door situaties te vermijden, waar de kans op een aanval groot is.

Sociale angst en faalangst

Een ander soort angst is de sociale angst, waarbij iemand bang is om afgewezen te worden door anderen. Hierdoor vermijdt iemand sociale contacten en ligt eenzaamheid op de loer. Dit is zelfbescherming, doordat eenzaamheid de garantie geeft dat niemand u kan afwijzen. Het gevolg is dat mensen in de nabijheid van anderen niets durven uit te spreken en doen wat anderen van ze verwachten. Dit leidt tot sterke afhankelijkheid van anderen.

Zo verwachten mensen afwijzing te voorkomen. Bij faalangst is iemand bang om niet goed te presteren. Hij of zij is bang om fouten te maken en heeft daardoor moeite om te functioneren. Vaak komt dit doordat iemand teveel eisen aan zichzelf stelt. Door faalangst is iemand zo gespannen dat diegene ook daadwerkelijk fouten maakt. Dit versterkt de negatieve denkwijze.

angst bij het slapen
niet kunnen slapen vanwege angst

Gegeneraliseerde angststoornis (GAS) en dwangstoornissen

GAS is een stoornis waarbij iemand piekert en tobt en last krijgt van rusteloosheid en vermoeidheid. Ook zorgt deze angst voor geïrriteerdheid, concentratieproblemen, slaapklachten en spanningsgerelateerde lichamelijke klachten. Een dwangstoornis zorgt ervoor dat iemand bepaald gedrag telkens herhaalt.

Denk hierbij aan het herhaaldelijk wassen van de handen uit angst om besmet te raken. Men heeft last van obsessies, gedachten die hij of zij niet van zich af kan zetten en van compulsies, handelingen die iemand doet om de angst te beperken. Als iemands dag volledig in het teken staat van een handeling om angsten te onderdrukken dan kan dit leiden tot depressieve gevoelens.

Angst in de nacht

Het komt veel voor dat mensen midden in de nacht wakker worden met angstige gedachten. Dit komt omdat iedereen overdag veel bezig is en daardoor geen tijd heeft voor andere gedachten. Deze gedachten komen ’s nachts in bed meer naar de voorgrond omdat u dan tijd heeft om eraan te denken.

Mensen reflecteren de dag en gaan hierover piekeren of er is een angst om in slaap te komen. Ook komt ’s nachts de eenzaamheid sterk naar boven, omdat u dan alleen bent en niet even een bericht naar vrienden kan sturen. Verder piekeren ook veel mensen over de toekomst in de nacht. Overdag kunt u hier beter mee omgaan, maar ’s nachts is er meer ruimte om hierover na te denken.

Angst tijdens het slapen

Tijdens het slapen verwerkt u wat u overdag heeft meegemaakt. Als u een nachtmerrie heeft dan is dit vervelend, maar wel een manier van uw lichaam om uw ervaringen te verwerken. Een nachtmerrie komt vaak voor als u stress of angsten heeft. 

Als u gespannen bent op werk of bang bent voor hoge verwachtingen dan kan dit leiden tot nachtmerries. Ook faalangst en onzekerheid leiden tot deze angsten tijdens het slapen. Andere mogelijkheden voor nachtmerries zijn een onverwerkt trauma, het gebruik van medicijnen of alcohol en slaaptekort.

Angst loslaten

Het is moeilijk om angsten ’s nachts los te laten. Het is in ieder geval goed om overdag bewust te zijn van de angsten en deze aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld met een slaapritueel, waarbij u niet meer  sport of eet vlak voor het slapen gaan. Ook het verminderen van alcohol en cafeïne kan hierbij helpen net als het nemen van een warm bad en het vermijden van beeldschermen van telefoons, de televisie of de laptop. Een warm bad kan ook heel ontspannend werken, evenals een verzwaringsdeken.

Zorg ook voor een comfortabel matras en een donkere en goed geventileerde slaapkamer. Als dit niet werkt dan kunt u het beste naar een huisarts of een specialist gaan. Cognitieve gedragstherapie kan u goed helpen tegen angstklachten. Door deze klachten tegen te gaan kunt u ’s nachts beter slapen en bent u ’s ochtends productiever.

Comment (1)

  • Diana Reply

    Ik ervaar zelf een combinatie van stress en angst tijdens het slapen of in slaap vallen. Hebben jullie daar iets voor of tips?

    8 oktober 2020 at 18:38

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *