Niet in slaap kunnen komen

Niet in slaap kunnen komen

Leestijd: 4 minuten

Niets is zo vervelend als niet in slaap kunnen komen en uren wakker liggen in bed. U heeft het vast wel een keer meegemaakt. U ligt uren wakker in bed te draaien en te woelen en slaapt uiteindelijk net voor de wekker. Iets wat we niet graag mee willen maken, maar helaas bij veel mensen vaak voorkomt. Niet in slaap kunnen komen voor een avondje is vervelend en heeft al direct gevolgen voor de volgende dag. U bent minder oplettend, vermoeider en kunt zich minder goed concentreren dan op een dag dat u wel goed geslapen heeft. 

Op langere termijn niet in slaap kunnen komen en uren wakker liggen in bed kan leiden tot een groot slaaptekort. Een slaaptekort kan op den duur leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. In dit artikel vertellen we daar meer over. 

Niet in een diepe slaap kunnen komen

Slapen is niet steeds hetzelfde. De wisseling van diepe slaap en minder diepe slaap wisselen elkaar af. Ook dromen en niet dromen wisselt elkaar af. Een normale slaap bestaat gemiddeld uit vier of vijf slaapcycli van ongeveer anderhalf uur. Zo’n cyclus bestaat uit de REM-slaap en de non-REM-slaap. In de REM-slaap droomt u. 

U slaapt het diepst als u net in slaap bent gevallen, naarmate de slaap vordert slaapt u steeds minder diep en bent u dus makkelijker wakker te krijgen als het ochtend is. 

Diep slapen is het belangrijkste voor het herstel van uw lichaam (en geest). Hierdoor kan uw lichaam gebeurtenissen van de vorige dag verwerken en nieuwe energie opbouwen voor de volgende dag. 

Wanneer u niet (genoeg) in een diepe slaap komt, heeft dit gevolgen voor de volgende dag. Op langere termijn zelfs voor uw gezondheid. 

Niet in slaap kunnen komen

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Niet in slaap kunnen komen

Gevolgen van niet in slaap kunnen komen

Het gevolg van niet in slaap kunnen komen uit zich in een tekort aan slaap. Dit zorgt voor een slaapstoornis of simpelweg slaapgebrek. Dit heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid en vitaliteit van uw lichaam en geest. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in onderstaande punten. 

Ongelukken 

Uw concentratie neemt af wanneer u moe bent. U reageert hierdoor minder snel op dingen, uw coördinatie neemt af en het verwerken van informatie gaat langzamer. Dit zijn allemaal bestanddelen voor het maken van een ongeluk. Volgens onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersongelukken speelt bij 10 à 15 procent van de verkeersongelukken vermoeidheid een belangrijke rol.

Slechter leren 

Een tekort aan slaap beïnvloedt uw cognitieve processen op verschillende manieren. U onthoudt dingen minder goed of kan minder goed leren. Dit komt doordat u minder goed kunt nadenken, minder gefocust kan blijven en ook minder alert bent als u niet genoeg slaapt. Een slaaptekort maakt het ook minder makkelijk om dingen op te lossen, dit maakt het ook lastiger om bepaald leerstof op te nemen.

Gezondheidsproblemen 

Slaapstoornissen en chronisch slaaptekort verhogen het risico op:

  • Een hartaanval; 
  • hartfalen; 
  • een onregelmatige hartslag; 
  • een hoge bloeddruk; 
  • een beroerte; 
  • diabetes type 2. 

Depressie 

Na één nacht slecht slapen heeft u vast wel eens een chagrijnige dag of voelt u zich somber. Op langere termijn kunnen deze symptomen aanhouden en zorgen voor een depressie. 

Andere gevolgen van (chronisch) slaaptekort zijn ook concentratiestoornissen, angsten en vergeetachtigheid. 

Burn-out 

Door een chronisch slaaptekort is de kans op een burn-out veel groter. Slaaptekort is belangrijke oorzaak van het krijgen van een burn-out. 

Huidveroudering 

Een slaaptekort kan zorgen voor blijvende en meer doffe lijntjes, donkere kringen rondom de ogen en een doffe huid.  

Gewichtstoename 

Door een tekort aan slaap neemt de kans op gewichtstoename toe en maakt dit het tevens ook moeilijker om weer af te vallen.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De meeste mensen die niet in slaap kunnen komen, hebben hier angst voor. Al voordat ze naar bed gaan, hebben ze angst om (weer) niet te kunnen slapen of vaak wakker te worden tijdens de nacht. DIt heet conditionering. Conditionering is de spanning die we voor het in slaap komen hebben. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat we daadwerkelijk ook niet in slaap kunnen vallen. Zo ontstaat er een visuele cirkel omtrent niet kunnen slapen

De verzwaringsdeken neemt een stuk spanning voor het slapen gaan weg. Het drukt met het gewicht op uw zenuwstelsel, waardoor deze ontspant. U wordt door de deken rustiger en ontspannen. Dit zorgt er voor dat u sneller inslaapt en tevens ook dieper slaapt.

De score van ons artikel
[Total: 15 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *