Moeite met slapen? Lees dit artikel!

Moeite met slapen? Lees dit artikel!

Een uitgerust mens is een gezond mens. Als u onvoldoende slaapt dan kan dit namelijk voor allerlei problemen zorgen. U wordt prikkelbaar en humeurig, bent uitgeput en krijgt concentratieproblemen. Slecht slapen zorgt ervoor dat u minder goed functioneert. Het kan uiteindelijk zelfs leiden tot gezondheidsproblemen. Een goede nachtrust is dus heel belangrijk. Maar hoeveel slaap een mens nodig heeft en welke technieken helpen beter te slapen, verschillen per mens. Ieder mens is uniek. Waar de een genoeg heeft aan 6 uur slaap, heeft een ander behoefte aan 10 uur slaap om net zo opgewekt en fit te zijn de volgende dag. Gelukkig zijn er verschillende technieken, die u kunnen helpen om beter te slapen. Dit zijn natuurlijke middelen, die iedereen uit kan proberen. Zo ziet u wat helpt voor u, zonder dat u daarvoor medicijnen hoeft te gebruiken.

De slaapcyclus

Ieder mens is verschillend, maar ieder mens doorloopt wel dezelfde slaapcyclus. In fase 1 zweeft u tussen wakker zijn en licht slapen en in fase 2 bent u uiteindelijk in een lichte slaap. Op dit moment kunt u van veel geluiden wakker worden. Vervolgens gaat u naar fase 3, de overgang van lichte naar diepe slaap. In fase 4 zit u uiteindelijk in uw diepe slaap zijn uw ademhaling en hartslag op zijn laagst. In deze fase herstelt uw lichaam zich fysiek. In fase 5 volgt de REM-slaap, waarbij uw hersenen dingen gaan verwerken en u ook emotionele rust vindt. Een mens doorloopt deze hele cyclus ongeveer 4 á 5 keer per nacht. U moet alle fasen doorlopen om u de volgende dag helemaal uitgerust en fit te voelen.

Slecht slapen door piekeren
Tips om een burnout aan te pakken

Niet kunnen slapen door piekeren

De reden dat veel mensen niet goed kunnen slapen is doordat ze teveel piekeren. Ze nemen hun zorgen mee naar bed. Ze kunnen onder meer piekeren over werk, relatieproblemen, geldproblemen of een ernstige gebeurtenis. Het is ook mogelijk dat ze zich op bed bedenken waar ze allemaal niet aan toe zijn gekomen en at ze allemaal de volgende dag nog moeten doen. Dit zorgt voor een gedachtestroom, waardoor u niet de rust hebt om in slaap te vallen. Vervolgens piekert u over het feit dat u niet in slaap kan vallen, waardoor u uiteindelijk helemaal niet meer kunt slapen. Het is een vicieuze cirkel die u moet zien te onderbreken. Dit kan onder meer door uw zorgen letterlijk van u af te schrijven. Zo neemt u uw zorgen niet mee naar bed en heeft u de rust gevonden om te gaan slapen.

Goede slaaphygiëne

Als mensen moeite hebben met slapen dan willen ze vaak een slaapmiddel te gebruiken. Dit is niet de goede manier om slaapproblemen tegen te gaan en op termijn kunnen ze uw slaapproblemen zelfs verergeren. De juiste manier om op een natuurlijke manier uw slaap te verbeteren is door een goede slaaphygiëne te ontwikkelen. Daar begint u ’s ochtends al mee en ga u mee door totdat u uiteindelijk in slaap valt. Zo is het onder meer belangrijk om uw dag ’s avonds af te bouwen door fel licht van beeldschermen te vermijden en geen zware maaltijden te nuttigen.

Overige tips

Het klinkt vreemd, maar u moet ook niet meer slapen dan nodig, omdat u slaap niet kan inhalen. Hoe moe u ook bent, snooze niet teveel. Zorg ervoor dat u elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en ook rond dezelfde tijd weer opstaat. Zorg ook voor een comfortabele, koele en stille slaapkamer en vermijd beeldschermen in de slaapkamer. Het is verder goed om voldoende ontspanningsmomenten tussendoor in te plannen. Alleen maar doorgaan, zorgt ervoor dat u ’s nachts pas genoeg rust hebt om na te gaan denken. Door al die gedachten valt u niet in slaap. Daarnaast is het goed om overdag voldoende te bewegen, dutjes overdag te vermijden en ook stimulerende middelen als koffie, thee en alcohol te beperken.

5 tips om beter te slapen

Kijk naar wat jij nodig hebt

Als u moeite heeft met slapen dan is het beste om de oorzaak te achterhalen. Vaak is het gerelateerd aan stress. Pak deze stress aan op een natuurlijke manier en grijp niet meteen naar medicijnen. Door een goede slaaphygiëne te ontwikkelen en de stress aan te pakken, zorgt u er uiteindelijk voor dat u op den duur weer goed gaat slapen. De oorzaak van uw slapeloosheid en de tips om beter te slapen kunnen per persoon verschillen, dus kijk dus echt naar wat u nodig heeft. Ga op zoek naar een juiste balans en doe wat voor u goed voelt.  Ga uit van uw eigen kracht, maar vraag ook hulp als dat nodig is. Praten over uw problemen kan heel erg opluchten. Uiteindelijk zult u merken dat u weer lekker kan slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *