Meditatie voor het slapen gaan

Meditatie voor het slapen gaan

Leestijd: 4 minuten

Slaapt u onrustig, ligt u urenlang wakker of wordt u ontelbare keren wakker in de nacht? Dit zijn allemaal signalen van slechte invloeden op uw slaap. Denk aan stress, slechte leefgewoonten of angsten. Deze factoren bevorderen uw slaap allerminste en zorgen ervoor dat u overdag minder energie heeft om uw taken uit te voeren. U bent sneller afgeleid, prikkelbaarder en neemt dingen minder goed in u op. Dit willen we graag vermijden, maar hoe doen we dit nu precies? Er zijn verschillende opties om uw slaap te bevorderen, zoals sporten overdag, geen mobiel in de avond of meditatie voor het slapen gaan. Hoe werkt meditatie precies en wat zijn tips bij het doen van dit ritueel voor bed. Wij van Slaapt zochten het uit. Lees snel verder! 

Meditatie slapen gaan

Meditatie voor het slapen gaan zorgt voor rust in lichaam en geest. U bent ontspannen voor het slapen gaan en dit geeft een positief effect op uw slaap. Het helpt namelijk op makkelijker en sneller in slaap te vallen en dieper te slapen.

Een goede nachtrust doet wonderen voor u. Het geeft meer energie, een positiever gevoel en meer concentratie overdag. 

Mediteren kan op elke plek, u heeft er geen speciale materialen voor nodig. Zorg wel voor een rustige plek. Wanneer een plek veel geluiden heeft, kan het zijn dat u zich minder goed kan concentreren. Echter kan mediteren op een drukke plek wel. Dit is meer voor de gevorderde mediteerders. 

Ga in een kleermakerszit zitten en let op uw ademhaling (diepe ademhaling), lichaam (ontspan) en probeer aan niets te denken. Doe dit minstens 5 minuten per dag. Het liefst voor het slapen gaan, zodat u ontspannen kan gaan slapen. 

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Geleide meditatie slapen

We leggen eerst even uit wat geleide meditatie is. Geleide meditatie is het volledig gefocust zijn op een stem of muziek in de omgeving. Door u zodanig te focussen op iets in de omgeving, kunt u zich beter concentreren tijdens het mediteren. De stem of muziek kan u meenemen naar een bepaalde situatie in het verleden of naar omstandigheden die een kalmerend effect op u hebben. Door de stem of muziek kunt u zich focussen op uw ademhaling, lichaam of die herinneringen en omstandigheden. U bent minder afgeleid van geluiden om u heen, zoals telefoons, kinderen of tv. Het lukt zo beter om u geheel over te geven aan de meditatie en tot rust te komen. 

Geleide meditatie is handig om te gebruiken als u niet eerder aan meditatie heeft gedaan. 

Youtube meditatie slapen

Meditatie kan soms lastig zijn om te doen. Het lukt niet altijd om de concentratie of rust te vinden om u echt over te geven aan de meditatie. U kunt snel afgeleid raken van geluiden in huis, uw mail of telefoon. Daarom werkt geleide meditatie misschien wel beter om u te concentreren, zeker in de drukke maatschappij van nu. 

Geleide meditatie kan via een stem of muziek, zoals we eerder benoemd hebben. Het kan ook via een Youtube video of online class. Een instructeur of instructrice doet dan voor wat u moet doen of helpt u de goede ademhalingsoefeningen te doen en rust, ontspanning en concentratie te vinden. Een voorbeeld kan helpen voor een betere meditatie. 



Mediteren voor het slapen

Meditatie voor kinderen

Meditatie voor kinderen kan helpen om uw kind rustig en ontspannen te maken voor het slapen gaan. Kinderen kunnen naar bed gaan soms als niet leuk, eng of lastig ervaren, soms nog meer dan volwassenen. Wanneer uw kind kampt met deze slaapproblemen is meditatie goed om te overwegen. Door uw kind te laten mediteren raakt het ontspannen, rustig en comfortabel. Wel is aan te raden om geleide meditatie te gebruiken, omdat een kind zich waarschijnlijk moeilijk kan concentreren en zelf zijn innerlijke rust kan vinden. Denk dan aan een stem, muziek of filmpje om de meditatie te begeleiden.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen om de rust en ontspanning vast te houden in bed na het mediteren. Een verzwaringsdeken kan helpen om rustiger in slaap te vallen. De deken drukt met zijn gewicht zachtjes op uw lichaam, waardoor uw zenuwstelsel ontspant en u gaat slapen met een geborgen gevoel. Prikkels (geluiden of bewegingen) van buitenaf kunnen u minder goed bereiken en uw slaap beïnvloeden. Dit zorgt er voor dat u rustig wordt en ontspant en hierdoor sneller in slaap valt. Tevens slaapt u dieper en wordt u uitgeruster wakker. 

Comments (3)

  • Eva Reply

    Bedankt voor het artikel.

    30 november 2020 at 18:46
  • Lotte Reply

    Wat zijn de prijzen van de verzwaringsdeken van jullie? En kan ik deze ook in de zomer gebruiken?

    30 november 2020 at 18:47
  • Lauren Reply

    Interessant artikel! Ik slaap de laatste tijd niet goed en dit heeft me echt geholpen .

    30 november 2020 at 18:48

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *