Hoe snel val je in slaap?

Hoe snel val je in slaap?

Leestijd: 4 minuten

Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation duurt het tien tot twintig minuten voor u in slaap valt. Dit is echter wel het gemiddelde. Het kan voor iedereen totaal verschillend zijn. De één kan binnen twee minuten in slaap vallen, terwijl de ander elke avond minimaal een uur wakker ligt. 

Hoe val je snel in slaap tips

Lang wakker liggen is misschien wel één van de frustrerendste dingen in het leven. U wilt namelijk snel in slaap vallen en in de morgen uitgerust wakker worden. Het geeft misschien een beangstigend of frustrerend gevoel om lang wakker te liggen.
Daarom hebben we een aantal handige tips voor u op een rij gezet om snel(ler) in slaap te vallen. 

  • Dwing jezelf om wakker te blijven;
  • Houd je slaapkamer koel;
  • Houd je sokken aan
  • Gebruik de ‘4,7,8-methode’
  • Zet lavendel in je slaapkamer
  • Denk aan een fijne plek
  • Luister voor het slapengaan naar muziek

Daarbuiten is het ook erg handig om uw leefgewoonten eens goed onder de loep te nemen. Drinkt u bijvoorbeeld veel koffie of beweegt u amper (in de buitenlucht) overdag? Dan kunnen dit factoren zijn waarom u moeilijk in slaap kunt vallen in de avond. Denk dus ook aan veel beweging, minder koffie en suikers overdag en ontspanning in de avond (dus geen blauw licht van de tv, tablet of smartphone). 

Deze factoren kunnen bijdragen aan een betere nachtrust. 

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Hoe val je snel in slaap

Hoe val je snel in slaap met warm weer?

Warm weer is heerlijk: het zonnetje voed uw lichaam met vitamine D, u bent positiever en u kunt heerlijk buiten in de tuin zitten of in het park wandelen. Tot u gaat slapen. In bed is warm weer vaak vervelend. U valt er minder makkelijk door in slaap, krijgt zweetuitbraken of wordt vroeg wakker door de hitte. Wij van Slaapt zetten hiervoor een paar handige tips voor u op een rij. Zo slaapt u wat comfortabeler met het warme weer. 

  • Heeft u een ventilator in de (slaap)kamer? Dit lijkt te werken, maar stuurt enkel weer warme lucht naar u toe. Zet daarom een fles koud water of een bak met water en ijsklontjes voor de ventilator. Dit zorgt voor koude lucht naar u toe in plaats van warme lucht. 
  • Koel uw nek of uw voeten voor het slapen gaan. Dit heeft namelijk een goede doorwerking voor de rest van uw lichaam. 
  • U kunt er ook voor kiezen om met natte of koude sokken aan te gaan slapen. Ook een nat washandje op uw voorhoofd of in uw nek kan helpen.
  • Neem een koude douche voor het slapen gaan. Zo koelt uw lichaam af en is het comfortabeler slapen.
  • Drink genoeg water voor het slapen gaan. 

Slapen met warm weer blijft een lastig puntje wanneer u geen koele slaapkamer of airco heeft. Met deze tips kan slapen met warm weer een stuk gemakkelijker worden. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Hoe laat ik mijn baby slapen in warm weer?

Voor een baby of klein kindje kan slapen in warm weer extra vervelend zijn. Dit omdat het niet alleen uw kind wakker houdt, maar ook u en/of uw partner. Een kind kan je vaak niet vertellen om rustig te gaan slapen, terwijl hij/zij het niet kan door de hitte. Dit maakt het extra frustrerend en moeilijk. Hieronder hebben we enkele tips voor u op een rij gezet om uw baby te helpen slapen bij warm weer. 

 

  • Een lauw badje voor het slapen. Dit helpt om de temperatuur van uw kind te regulieren naar en minder warme temperatuur. Zo kan hij/zij beter slapen
  • Zorg voor een koele en/of frisse kamer. De temperatuur voor een baby kamer ligt rond de 19 graden. Houd de zon zo veel mogelijk buiten de kamer (doe de gordijnen dicht), laat overdag een raampje open staan (doe deze in de avond weer dicht) en schaf eventueel een ventilator aan. Zorg er wel voor dat de ventilator niet te dicht bij het bedje staat en de lucht direct in het gezicht van uw kind wordt geblazen. 
  • Trek lichte kleding bij uw kind aan voor het slapen. Zo krijgt uw kind het niet te benauwd tijdens het slapen en slaapt hij/zij tevens makkelijker door. 
  • Uw baby moet meer drinken met het warme weer. Leg een borstvoedingsbaby dus vaker aan, of geef een flesje extra.

De verzwaringsdeken

Een verzwaringsdeken kan helpen om sneller in slaap te vallen. De deken drukt met zijn gewicht zachtjes op uw lichaam, waardoor uw zenuwstelsel ontspant en u gaat slapen met een geborgen gevoel. Prikkels (geluiden of bewegingen) van buitenaf kunnen u minder goed bereiken en uw slaap beïnvloeden. Dit zorgt er voor dat u rustig wordt en ontspant en hierdoor sneller in slaap valt. Tevens slaapt u dieper en wordt u uitgeruster wakker. 

Comments (2)

  • Lynn Reply

    Bedankt voor het artikel.

    30 november 2020 at 19:01
  • Elin Reply

    Interessant artikel! Ik slaap de laatste tijd niet goed en dit heeft me echt geholpen .

    30 november 2020 at 19:02

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *