Helemaal niet kunnen slapen

Helemaal niet kunnen slapen

Leestijd: 5 minuten

Waarschijnlijk heeft u het wel eens gehad. Het gevoel dat u helemaal niet kan slapen. Misschien heeft u wel een ontzettend drukke dag achter de rug, maar kunt u alsnog niet in slaap komen. U ligt minuten of misschien wel uren te woelen en draaien in bed. Niks helpt, u komt maar niet in slaap. Veel mensen hebben hier last van. Waar ligt dit precies aan en belangrijker; hoe komen we er zo snel mogelijk vanaf? Wij van Slaapt deden onderzoek en hebben het voor u op een rij gezet. Lees het hieronder. 

Nachten niet kunnen slapen

Vaak houden onze gedachten ons wakker. We liggen te piekeren, na te denken over gebeurtenissen of misschien wel ergens over te fantaseren. Dit is misschien wel de grootste reden die ons wakker houdt. Een manieren om dit tegen te gaan, is om uw gedachten te verzetten en aan iets anders te denken. Makkelijker gezegd dan gedaan in de meeste gevallen. Hieronder enkele tips die kunnen helpen: 

  • Terugtellen van 1000 naar 1 (daar wordt u wel moe van).
  • Positieve gedachten. Denk aan uw favoriete plek of aan een fijne vakantie.
  • Het schrijven van een boek in je hoofd.
  • Alleen letten op de diepe ademhaling (wanneer de navel op en neer gaat). 

Naast onze gedachten kunnen ook pijnen ons wakker houden. Denk aan spierpijn of pijn als u ergens anders last van heeft. Erg vervelend en soms niks aan te doen. Vraag uw huisarts voor passende medicatie voordat u (te) veel pijnstillers hiervoor gebruikt 

Er zijn veel oorzaken om nachten niet te kunnen slapen. Veel mensen zijn moe maar kunnen toch niet slapen. Hieronder de leggen we de twee belangrijke redenen uit waarom veel mensen niet kunnen slapen ‘s nachts en wat ze hiertegen kunnen doen.

Helemaal niet kunnen slapen

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Helemaal niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen door angst

Angst voor het slapen gaan of in slaap te komen heet hypnofobie of somnifobie. U bent bang dat u niet snel in slaap zult vallen of niet goed kan slapen. 

U beseft zich misschien op het eerste gezicht niet gelijk dat u bang bent om niet in slaap te komen, maar dit is weldegelijk het geval. De gedachte of u wel voldoende bewogen hebt overdag speelt bijvoorbeeld in uw hoofd. U bent bang dat piekerende gedachten u wéér wakker zullen houden en u de volgende dag weer niet optimaal kunt functioneren. Veel ‘slaapdoktoren’ zeggen dan ook dat hier meestal de basis ligt voor veel slaapstoornissen of chronisch slaapgebrek. 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Niet kunnen slapen door stress

Als u veel stress heeft kan dit uw slaap beïnvloeden. Vaak houdt stress u wakker, door gespannen te zijn in lichaam en geest. Uw hoofd zit vol en spieren kunnen gespannen zijn. U komt minder makkelijk in slaap of slaapt minder diep. Dit zijn allemaal tekenen van niet kunnen slapen door stress. 

Niet kunnen slapen door stress wekt tevens ook juist meer stress op. Zo komt u in een negatieve spiraal terecht en is het moeilijk om hieruit te komen.

Rustig en ontspannen worden voor het slapen gaan is de tip voor stress. Dit is juist het probleem van stress hebben en niet kunnen loslaten hiervan. 

Tips zijn uw piekerende gedachten opschrijven, kalmerende thee drinken of andere kalmerende homeopatische middelen of een verzwaringsdeken gebruiken op prikkels van buitenaf af te sluiten. 



Niet kunnen slapen door jeuk

Een hele andere reden van niet kunnen slapen, is het hebben van jeuk. Door het hebben van jeuk kunt u uren wakker liggen en helemaal niet slapen. De oorzaken voor niet kunnen slapen door de jeuk kunnen verschillend zijn. Bij aanhoudende jeuk is het vooral verstandig de dokter of een dermatoloog te bellen. In de tussentijd is het dan belangrijk vooral niet te krabben, luchtige kleding te dragen, de kamer goed te laten ventileren en uw gedachten proberen te verzetten naar iets anders dan de jeuk.

Helemaal niet kunnen slapen

Gevolgen van (helemaal) niet kunnen slapen

Het gevolg van niet kunnen slapen is dat je een slaaptekort krijgt. Een slaaptekort heeft veel verschillende gevolgen voor je gezondheid en vitaliteit. 

Ongelukken: Wanneer u moe bent neemt uw concentratie af. U reageert hierdoor minder snel op dingen, de coördinatie neemt af en u verwerkt informatie langzamer. Dit zijn allemaal factoren die helpen bij het tot stand brengen van meer ongelukken. Volgens onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersongelukken speelt bij 10 à 15 procent van de verkeersongelukken vermoeidheid een rol.

Slechter leren: Slaaptekort beinvloedt uw cognitieve processen op verschillende manieren. Dit houdt in dat u minder goed kan leren, doordat u minder goed kunt nadenken, minder gefocust kan blijven op één ding en minder alert bent dan wanneer u wél voldoende slaapt. Het maakt het bovendien erg moeilijk om dingen op te lossen, dit maakt het nog lastiger om leerstof op te nemen. 

Gezondheidsproblemen: Slaapstoornissen en chronisch slaaptekort verhogen het risico op:

Een hartaanval; 

hartfalen; 

een onregelmatige hartslag; 

een hoge bloeddruk; 

een beroerte; 

diabetes type 2. 

Depressie: Na één nacht slecht slapen heeft u vast wel eens een chagrijnige dag of voelt u zich somber. Op langere termijn kunnen deze symptomen aanhouden en zorgen voor een depressie. 

Andere gevolgen van (chronisch) slaaptekort zijn ook concentratiestoornissen, angsten en vergeetachtigheid. 

Burn-out: Door een chronisch slaaptekort is de kans op een burn-out veel groter. Slaaptekort is belangrijke oorzaak van het krijgen van een burn-out. 

Huidveroudering: Een slaaptekort kan zorgen voor blijvende en meer doffe lijntjes, donkere kringen rondom de ogen en een doffe huid.  

Gewichtstoename: Door een slaaptekort neemt de kans op gewichtstoename toe en maakt dit het tevens ook moeilijker om weer af te vallen.

De verzwaringsdeken

De verzwaringsdeken kan helpen om beter te slapen als u wakker ligt door angst of stress. De verzwaringsdeken drukt namelijk met zijn extra gewicht op uw zenuwstelsel. Hierdoor raakt deze ontspannen en wordt u minder geprikkeld door externe factoren, zoals geluiden. U wordt rustiger en u kunt uw gedachten verzetten. Dit helpt bij gestresste momenten of om rustig te worden bij het hebben van angsten.

De score van ons artikel
[Total: 16 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *