Gespannen zijn tijdens het slapen

Gespannen zijn tijdens het slapen

Een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor uw functioneren. Als u slecht slaapt dan is uw geheugen slechter, heeft u meer moeite om te concentreren en bent u over het algemeen veel prikkelbaarder. Als u een lange tijd niet goed slaapt dan kan het zelfs leiden tot ernstige klachten, zoals gezondheidsproblemen, depressies en angsten. Het is dus goed om te kijken naar de oorzaak van uw slaapproblemen en deze aan te pakken. Gelukkig zijn er verschillende tips die u hierbij kunnen helpen. Vaak is de oplossing simpel en kunt u slaapproblemen verhelpen zonder medicatie te gebruiken.

Niet kunnen slapen door piekeren

Een veelvoorkomend probleem van een slechte nachtrust is piekeren. Als u op bed ligt dan heeft u rust en dat is het moment dat u alle gedachten de vrije loop kan laten. Het kan zijn dat u nadenkt over alles waar u niet aan toe bent gekomen of over allerlei zaken die u de volgende dag moet doen. Het is ook mogelijk dat u piekert over problemen met geld, relaties, werk of andere zaken. Dit resulteert uiteindelijk in slecht slapen en door het slechte slapen gaat u uiteindelijk ook piekeren over het feit dat u zo slecht slaapt. Zo belandt u in een vicieuze cirkel die u moet zien te doorbreken. Als het niet lukt om te stoppen met piekeren dan kunt u het beste vragen om steun. Hulp vragen kan helpen met uw slaapproblemen.

Gespannen zijn tijdens het slapen
Beter slapen door minder piekeren

Gespannen slapen

 Als u gespannen slaapt dan is het tijd om ontspanning te zoeken. Het verschilt per persoon wat ontspannend werkt. Zo kunt u hobby’s gaan oppakken als breien of haken, maar kan het ook helpen om een boek te lezen of muziek te luisteren. Veel mensen vinden ook rust in Bijbelteksten. Een andere manier om te ontspannen is door ademhalingsoefeningen te doen. U ademt diep in, houdt uw adem vast en ademt uit. Dit herhaalt u een paar keer tot u volledig uitgerust bent. Het is ook mogelijk om yoga of meditatie te proberen. Bepaal wat voor u goed voelt en probeer het uit.

Het juiste slaapritme

Een van de beste manieren om goed te kunnen slapen is door een goed slaapritme aan te houden. Dit houdt in dat u structuur moet aanbrengen. Dat is geen enkel probleem met 3 heilige tips. Wanneer u moe bent dan wilt u dit graag inhalen door de volgende dag langer te slapen of overdag een dutje te doen. Slaap inhalen is op korte termijn verleidelijk, maar zorgt op de lange termijn voor meer slaapproblemen. Verder is het goed om elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en rond hetzelfde tijdstip op te staan. Dit lukt niet altijd, maar het is goed om het te proberen. In het weekend kunt u hiervan afwijken als u dit graag wilt, maar probeer niet langer dan een halfuur of uur af te wijken.

Goede slaaphygiëne

Uiteindelijk zorgt een goede slaaphygiëne ervoor dat u beter in slaap valt, lekker door kunt slapen en niet te vroeg wakker wordt. Een goede slaaphygiëne kunt u ontwikkelen door u dag ’s avonds af te bouwen. Dim de lichten, vermijd beeldschermen en zware maaltijden en zorgt voor een donkere en koele slaapkamer. Schrijf of praat zorgen van u af, slaap niet meer dan nodig en beweeg overdag voldoende. Vermijd cafeïne, nicotine en alcohol en kijk niet iedere seconde op uw wekker om te zien hoe laat het is. Zo zorgt u uiteindelijk voor een goede slaaphygiëne en een goede nachtrust.

Gespannen slapen slaapt

Vraag hulp

Als u slecht slaapt dan kan dit komen door verschillende oorzaken. Een veelvoorkomende oorzaak is stress, waardoor mensen ’s avonds in bed liggen te piekeren. Er zijn verschillende manieren om beter te gaan slapen, waarbij het ontwikkelen van een goed slaapritme en het creëren van een goede slaaphygiëne heel erg belangrijk zijn. Daarnaast kunt u door middel van verschillende methoden de ontspanning opzoeken. Het verschilt per persoon wat zij ontspannend vinden, dus probeer dingen uit en doe waar u zich prettig bij voelt. Als u ergens hulp bij nodig heeft dan moet u niet bang te zijn om dit ook te vragen. Hulp vragen kan op verschillende manieren en helpt u uiteindelijk met uw slaapproblemen en de achterliggende oorzaak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *