Gespannen slapen

Gespannen slapen

Als u ’s nachts ligt te piekeren en niet kan ontspannen dan is de kans groot dat u moeilijk in slaap komt, last heeft met doorslapen en uiteindelijk nooit uitgerust wakker wordt. Dat u ligt te piekeren kan verschillende oorzaken hebben en vaak moet u deze zoeken bij wat er overdag is gebeurd.

Het is mogelijk dat u piekert over problemen met geld of relatieproblemen. Hierdoor slaapt u slecht en het kan er ook voor zorgen dat uw lichaam continu gespannen is. De enige manier waarop u de oorzaak kan aanpakken is door de problemen te herkennen. Hier leest u alles over gespannen slapen.

Gespannen spieren

Het gevoel hebben dat uw hele lichaam continu gespannen is, is een heel vervelend gevoel. Het kan zorgen voor een onrustig gevoel in uw lichaam, ook wanneer u wilt slapen. Als dit het geval is dan kan het ervoor zorgen dat u moeilijk in slaap komt of vaak wakker wordt. Het leidt uiteindelijk tot slapeloosheid.

Er zijn meerdere oorzaken van gespannen spieren, waaronder stress. Als u stress ervaart dan maakt uw lichaam stresshormonen aan. Hierdoor gaat uw bloeddruk omhoog, versnelt uw ademhaling en spannen uw spieren. Hoe vaker u gestrest bent, hoe meer spanning zich ophoopt in uw lichaam en hoe lastiger het is om uiteindelijk weer te ontspannen.

gespannen slapen
slapen wanneer je gespannen ben

Slapen met gebalde handen

Door stress, spannen dus uw spieren en dit zorgt ervoor dat uw lichaam verkrampt. Bij sommige mensen is de spanning zelfs zo groot dat ze uiteindelijk zelfs slapen met gebalde vuisten. Dit is onbewust, maar heeft vervelende gevolgen.

Als u namelijk uw spieren gespannen houdt dan gaan uw spieren verzuren. Als u de volgende dag last heeft van de spieren in uw handen dan weet u waardoor dat komt. Ook baby’s en kinderen kunnen slapen met gebalde vuisten. Dit is een teken van vermoeidheid. Als u hier last van heeft dan zijn er een aantal oefeningen die u kunt doen om pijn te voorkomen. Zo bestaat er yoga voor uw handen.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Handen ontspannen

Om uw handen te ontspannen kiest u een comfortabele houding. Dit kan zittend zijn, maar ook liggend of staand. Begin met het diep inademen en open tegelijkertijd langzaam uw hand. Spreid en strek vervolgens uw vingers zo ver mogelijk en houd deze positie vast als u inademt. Adem vervolgens rustig uit en sluit uw vingers om uw duim en maak een vuist.

Herhaal het in- en uitademen 3 keer. Daarna omsluit u met uw duim uw vingers tijdens het uitademen en bij de laatste 3 keer in- en uitademen omsluit u met uw vingers uw duim en vervolgens met uw duim uw vingers. Het is mogelijk om deze oefening per hand te doen, maar het is ook mogelijk om beide handen tegelijkertijd te openen.

Gevolgen van stress

Als u last heeft van stress dan kan dit vervelende gevolgen hebben. Tijdens stress maakt u het stresshormoon cortisol aan en de extra aanmaak hiervan gaat ten koste van andere lichamelijke functies. Verder is het ook mogelijk dat stress zorgt voor hoofdpijn en nek- en rugproblemen. Tijdens stress pompt uw lichaam meer bloed naar spieren die veel energie nodig hebben. Dit kan uiteindelijk leiden tot een vertraagde spijsvertering.

Daarnaast kan stress leiden tot een slechter geheugen en verhoogt uw hartslag en versnelt uw ademhaling. Cortisol zorgt ervoor dat u alert blijft, waardoor de lengte van de DNA-streng verkort en het verouderingsproces versnelt. Op de lange termijn kan stress zelfs leiden tot een burn-out, een depressie of een angststoornis. Dit komt door de ontregeling van de hormoonhuishouding en de hersengebieden. Genoeg redenen om uw stress aan te pakken en deze gevolgen te voorkomen.

gespannen slapen
stress tijdens slaap

Stress tijdens slaap

Als u last heeft van stress tijdens uw slaap dan heeft u geen last van vermoeidheid, maar maakt dit plaats voor een opgefokt gevoel en uitputting. Deze uitputting kan komen doordat u zich gestrest voelt door bepaalde problemen, maar het is ook mogelijk dat u door de uitputting uiteindelijk gaat piekeren en zich gestrest voelt.

Het is dus een vervelende vicieuze cirkel. U piekert omdat u niet kunt slapen. Uiteindelijk zorgt dit er ook voor dat u uw stresshormonen activeert en vervolgens nog langer wakker blijft. De stress zorgt ervoor dat u slechter slaapt en dat u slecht slaapt zorgt weer voor extra stress.

Oorzaken van stress

Om de stress aan te kunnen pakken, moet u eerst weten wat ervoor zorgt dat u zich gestrest voelt. Bepaalde omstandigheden kunnen uw stress verhogen, waaronder het hebben van een lichamelijke ziekte of het meemaken van een nare gebeurtenis. Ook een scheiding of de dood van een naaste kunnen stress veroorzaken. Problemen in uw relatie, huiselijk geweld, onzekerheid over uw werk of geld zijn ook vaak mogelijke oorzaken voor stress.

Verder is het ook mogelijk dat uw stress te maken heeft met het feit dat u een ziek kind of familielid verzorgt of dat u trauma’s heeft opgelopen door bijvoorbeeld als kind mishandeld te zijn. Ook weinig steun van anderen of het zijn van een alleenstaande ouder zijn mogelijkheden. Het is mogelijk dat u niet zelf de onderliggende oorzaak weet te identificeren. In dat geval is het goed om een specialist in te schakelen.

Overzie de situatie

Om erachter te komen wat u stress geeft is het goed om te bedenken wat u energie geeft en uw positieve eigenschappen te belichten. Ga daarnaast ook na welke zaken u veel energie kosten en elimineer deze. Verder is het goed om met mensen over uw problemen te praten of uw gedachten en gevoelens te uiten door te schrijven. Probeer na het schrijven te ontspannen door bijvoorbeeld te gaan wandelen of een boek te lezen.

Vervolgens is het tijd om oplossingen te bedenken. Bepaal omstandigheden in uw relatie of op uw werk, die de spanning verminderen. Daarnaast kijkt u wat u zelf kunt doen om minder stress te ervaren. Het kan mogelijk zijn dat u verplichtingen laat vallen en keuzes en afspraken maakt. Daarbij kunt u ook bepaalde taken aan anderen overlaten.

Beter slapen

Uiteindelijk moet u zorgen voor een beter ritme om beter te kunnen slapen. Zorg er daarbij voor dat u rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat. Zorg voor een goed geventileerde, donkere slaapkamer met een comfortabel matras en een verzwaringsdeken. Drink weinig cafeïne en alcohol en eet gezond. Beweeg overdag voldoende en doe dingen die u ontspanning geven.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandelen, lezen, sporten, muziek luisteren of koken. Verder kunt u ook methoden gebruiken als yoga of ademhalingsoefeningen om u te leren ontspannen. Zo zult u merken dat uw stress vermindert en u beter kunt slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *