Eten voor het slapen

Eten voor het slapen

Leestijd: 4 minuten

Nog even wat eten voor het slapengaan. U zit op de bank na het avondeten en kijkt bijvoorbeeld nog even tv of leest een boek. Vlak voordat u naar bed gaat, heeft u toch nog trek en loopt u door de keuken heen. Nog even wat kleins te eten pakken is voor velen verleidelijk. Iets kleins lijkt onschuldig, maar misschien voelt het toch niet helemaal lekker om toch nog een koekje of chipje te eten. Deze laatste snacks bevatten veel koolhydraten, suikers en/of vetten. Dat is (helaas) sowieso al slecht voor u, of u dit nu in de avond of overdags eet. Deze ongezonde snacks eten is ‘s avonds nog slechter, omdat uw insuline productie omlaaggaat wanneer u slaapt. Dit betekent dat u minder goed in staat bent om deze koolhydraten en suikers te verteren.

Welk effect heeft dit op de kwaliteit van uw slaap? Helaas niet zo’n goede. Uw bloedsuikerspiegel stijgt. Door het eten in uw lichaam vlak voordat u gaat slapen, moet uw lichaam door blijven werken om toch iets te verteren. De machine in uw lichaam gaat weer aan en u kunt hier wakker van liggen ‘s avonds. 

Wat zijn echte no-go’s en welk eten helpt juist voor het slapen gaan? Wij van Slaapt hebben gekeken naar verschillende etenswaren en onderzocht of dit nu wel goed is om te eten of niet. Lees het hieronder. 

Wat niet eten voor het slapen

Grote hoeveelheden eten of zware maaltijden zijn geen goed idee voor het slapen. Uw lichaam kan het moeilijk verteren en u blijft er langer wakker door. 

Eten met veel koolhydraten of suikers kan uw lichaam slecht verteren tijdens het slapen. Ook dit houdt u langer wakker ‘s avonds. Pikant eten kunt u ook beter laten liggen. Er is een grote kans dat u wakker ligt met brandend maagzuur of een opgeblazen gevoel. 

Kaas eten voor het slapen gaan is ook echt een afrader. Kaas bevat aminozuur en staat bekend om zijn tyramine. Deze stof zorgt ervoor dat de productie vermindert van de hormonen die je nodig hebt om je slaap te coördineren.

Wat ook echt een no-go is om te drinken voor het slapen gaan, het zal u vast niet verbazen, is koffie. Koffie bevat cafeïne, wat het lichaam een boost geeft om zich beter te concentreren of wakker te houden. Iets wat dus niet zo verstandig is om voor het slapen gaan te drinken. Andere cafeïnehoudende dranken zijn thee of cola. Vermijd deze dranken ook minimaal 6 uur voordat u gaat slapen.  

Eten voor het slapen

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Eten voor het slapen

Eten om beter te slapen

Hoewel eten voor het slapen gaan dus veelal afgeraden wordt, zijn sommige etenswaren juist goed om te eten voor het slapen. 

Kiwi eten voor het slapen. Een kiwi is een fruit boordevol vitaminen en zou zorgen dat u sneller in slaap valt. Eet twee kiwi’s een uur voordat u gaat slapen en dit zorgt voor het sneller in slaap vallen

Komkommers (met een lepel hummus). Dit is geen natuurlijk slaapmiddeltje, maar is gewoon een goede vervanging voor het snacken ‘s avonds. Het bevat vrijwel geen koolhydraten, vetten of suikers. Uw lichaam verteert het makkelijk en het zorgt ervoor dat u niet wakker ligt van de honger en niet van te veel eten. 

Appel eten voor het slapen. Ook appels zijn een bron van vitaminen en het worden dan ook erg aangeraden om er gemiddeld twee per dag te eten. Het schijnt dat een appel eten vlak voor het slapen gaan het meeste positieve effect zou hebben. Een appel werkt namelijk iets verkoelend. Voorwaarde is wel dat u heel goed kauwt. Zo wordt de spijsvertering geactiveerd.

Een sinaasappel of ananas eten voor het slapen gaan, wordt sterk aangeraden. Deze fruitsoorten bevatten namelijk een natuurlijke dosis melatonine. Deze stof helpt je rustig te worden en is belangrijk voor uw slaap. 

Ook yoghurt helpt voor een betere nachtrust. Yoghurt kalmeert uw maag waardoor u minder snel wakker wordt van een moeilijke spijsvertering. 

Er zijn nog veel andere etenswaren die zouden helpen bij het slapen of waardoor u rustig wordt, wij hebben er slechts een paar behandeld.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken
De score van ons artikel
[Total: 15 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *