Beter slapen

Beter slapen

Gemiddeld heeft een mens 8 uur per dag nodig, maar het kan verschillen met hoeveel slaap u nodig heeft. Baby’s hebben gemiddeld meer slaap nodig en ouderen juist minder. Maar iedereen is gebaat bij een goede nachtrust, omdat het zorgt voor een verbeterde gezondheid en humeur. Als u 1 dag slecht slaapt dan heeft dit al een grote invloed op hoe uw dag verloopt.

Zo zult u zich minder fit voelen en prikkelbaar zijn. Daarom is het goed om te kijken naar uw slaappatroon. Als u regelmatig slecht slaapt dan zijn er tips die u helpen om beter te kunnen slapen. Achterhaal de oorzaak en zie wat voor u werkt. Zo zorgt u ervoor dat u elke nacht goed slaapt en energiek wakker wordt.

Voordelen goede nachtrust

Als u nog niet overtuigt bent van de noodzaak van een goede nachtrust dan vindt u hier een aantal voordelen. Zo zorgt voldoende slaap ervoor dat u op een gezond gewicht blijft. Als u namelijk regelmatig te weinig slaapt dan verhoogt dat uw kans op het ontwikkelen van overgewicht of obesitas. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen. Daarnaast functioneren uw hersenen beter als u voldoende slaapt. U kunt zich beter concentreren en dingen onthouden en presteert daardoor beter.

Als u veel sport dan helpt een goede nachtrust ook met het verbeteren van uw sportprestaties. Verder balanceert goed slapen uw hormoonhuishouding en balanceert het uw stresshormoon en voorkomt het schommelingen in uw bloedsuikerspiegel. Ook laat slaap uw huid stralen en zorgt het voor een beter humeur.

beter slapen
beter kunnen slapen

Veel voorkomende slaapproblemen

Helaas komt het nog regelmatig voor dat mensen slecht slapen. Hier vindt u een aantal veel voorkomende slaapproblemen. Een veelvoorkomend probleem is slaaptekort, wat inhoudt dat u te weinig slaapt. Dit kan komen door een drukke werkweek of een feestje. Een ander veelvoorkomend probleem is dat u teveel slaapt. Dit kan leiden tot een hoge bloeddruk en hartkwalen.

Ook veel mensen hebben moeite met in slaap kunnen vallen of dat ze ’s nachts vaak wakker worden en dus niet goed kunnen doorslapen.  Verder komt het veel voor dat mensen te vroeg wakker worden en niet meer verder kunnen slapen en zijn er ook mensen die juist moeite hebben met opstaan. Tot slot zijn er ook veel mensen die last hebben van een snurkende partner.

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een verzwaarde deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaarde deken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Ontwikkelen van slaapritme

Een goede manier om beter te kunnen slapen is door uw slaapritme aan te passen. Dit ritme verschilt per persoon. Zo slapen baby’s 14 tot 18 uur per dag en slapen ze ook veel overdag. Een baby moet op gezette tijden slapen om een goed slaapritme te creëren.

Een schoolgaand kind slaapt ’s nachts 12 uur en overdag ook nog 1 á 2 uur. Tieners hebben 9 uur slaap nodig, maar gaan vaak laat naar bed. Volwassenen hebben 7 á 8 uur slaap nodig en ouderen net iets minder. Toch gaan zij eerder naar bed, omdat zij vaak ’s nachts wakker worden. Het beste wat u kunt doen is op vaste tijden naar bed gaan en opstaan.

Achterhaal de oorzaak en bespreek zorgen

Als u niet goed slaapt dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Hierboven zijn een aantal oorzaken genoemd en het is goed om na te gaan wat bij u de oorzaak is. Als u last heeft van stress dan heeft u een andere aanpak nodig om uw slaap te verbeteren dan als u last heeft van teveel licht in uw slaapkamer.

Het bijhouden van een slaapdagboek kan helpen, evenals het installeren van een app om uw slaap te analyseren. Als blijkt dat u last heeft van zorgen dan kan dit de oorzaak zijn van een slechte nachtrust. In dat geval is het goed om deze zorgen met anderen te bespreken. Dit kan met een vriend of vriendin, maar het is ook mogelijk om een huisarts of specialist hiervoor in te schakelen.

beter slapen

Beter slapen tips

Als u geen last heeft van zorgen dan kan een slechte nachtrust andere oorzaken hebben. Zo kunt u beter slapen door te zorgen voor een lichte, goed geventileerde slaapkamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Slapen onder een verzwaringsdeken kan u ook helpen om beter te slapen. Dit deken verlaagt het stresshormoon en verhoogt het gelukshormoon.

Probeer daarnaast ’s avonds cafeïne, nicotine en alcohol te vermijden. Kijk daarnaast ook niet meer op uw televisie, telefoon of laptop voor het slapen gaan. Zorg in plaats daarvan voor ontspanning in de vorm van een korte wandeling, het lezen van een boek of ontspanningsoefeningen. Verder is het heel belangrijk om een goed slaapritme te creëren.

Beter slapen middelen

Als natuurlijke middelen niet helpen om uw slaap te verbeteren dan is het ook mogelijk om over te stappen op medicijnen. Raadpleeg hiervoor eerst uw huisarts of een specialist. Er bestaan verschillende medicijnen die helpen met een goede nachtrust.

Zo kunt u kortwerkende of langwerkende benzodiazepinen, valeriaan of melatonine gebruiken. Andere mogelijkheden zijn levomepromazine, chloralhydraat, amitriptyline, trazodon en mirtazapine. Het is ook mogelijk om een slaap behandeling te ondergaan in een ziekenhuis of kliniek.

Comments (2)

  • Miranda Reply

    GA je ook beter slapen van de verzwaringsdeken?

    12 oktober 2020 at 17:54
  • Trijntje Reply

    Ik kan nooit lekker slapen, maar ik zit ook veel op mijn scherm. Is het een goed idee als ik stop met op mijn scherm te zitten?

    20 oktober 2020 at 07:33

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *