Alles over de voor- en nadelen van snoozen

Alles over de voor- en nadelen van snoozen

Leestijd: 4 minuten

We doen het allemaal wel eens: snoozen. Vooral wanneer u lekker in bed ligt en het liefst nog even wil blijven liggen, is het drukken op de snooze-button zo gedaan. En hoewel dit misschien een onschuldige handeling lijkt, is er meer discussie over dan u zou denken. 

Er zijn namelijk veel tegenstanders van snoozen, omdat dit de productiviteit die u overdag hebt zou verminderen. Wat zijn de voor- en nadelen van snoozen, hoe kunt u dit afleren en wat zijn goede alternatieven om in de ochtend fris en fruit wakker te worden? U leest het hier!

Wat is snoozen?

Iedereen kent de term snoozen. Hierbij laat u de wekker in tussenpozen afgaan, waardoor u nog langer de tijd hebt om wakker te worden. In sommige gevallen is het zelfs zo dat mensen eerder hun wekker zetten om nog even te kunnen snoozen. 

Om te kunnen bepalen of snoozen slecht is, is het goed om te weten hoe dit precies in zijn werk gaat en welke invloed dit heeft op de slaapcyclus.

De slaapcyclus is een verzamelnaam van de fasen die u tijdens uw slaap doormaakt. Een cyclus duurt ongeveer 90 minuten: tijdens een nacht slapen doorloopt u deze fases ongeveer vier tot 6 keer. 

De cyclus begint met een overgangsfase van wakker naar slapen, daarna volgt de diepere slaap, de fase van zeer diepe slaap en de REM-slaap. Tegen de ochtend zit u in een lichte slaap en wordt u daardoor sneller wakker. 

De biologische klok zorgt ervoor dat uw lichaam op het juiste moment ontwaakt. De slaap wordt steeds lichter en dus wordt u op den duur wakker.

Heeft u een wekker staan, dan wordt er geen rekening gehouden met deze biologische klok. Dit kan ervoor zorgen dat u gewekt wordt terwijl u nog in een diepe slaapfase zit. Hierdoor voelt u zich erg suf. 

De enige oplossing hiervoor lijkt snoozen: hiermee laat u de wekker meerdere malen afgaan om zo nog wat extra te kunnen slapen voordat u direct uit bed moet.

Snoozen

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Snoozen

Snoozen en de hersenen

Wat doet snoozen precies met uw hersenen? Vooral wanneer u na het afgaan van de wekker nog een zeer slaperig gevoel heeft, betekent dit dat de hersenen nog niet genoeg slaap hebben gehad. 

Wordt u wakker door de wekker, dan moeten uw hersenen een enorme overgang maken. Gaat u vervolgens ook nog snoozen, dan zijn de hersenen weer minder actief en moeten ze weer wakker worden als de wekker opnieuw gaat.

 

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

Nadelen snoozen

Een van de grootste nadelen van snoozen is dus dat het kan voorkomen dat de slaapkwaliteit vermindert. Vooral als de wekker vroeg wordt gezet worden uw hersenen al ontwaakt terwijl zij nog nachtrust nodig hebben. 

Snoozen kan er dus voor zorgen dat u niet voldoende slaap krijgt. Onderbroken slaap kan er ook voor zorgen dat u overdag minder productief bent. Door te snoozen kunt u ook wakker worden tijdens de REM-slaap. Dit zorgt ervoor dat uw hersenen minder tijd hebben voor het verwerken van informatie. Ook dit kan een negatieve invloed hebben op het geheugen en de mentale gesteldheid.

Verzwaringsdeken: waardevolle toevoeging

Een goede nachtrust zorgt er daarnaast ook voor dat u fris en fruitig wakker wordt. Om ervoor te zorgen dat u goed in slaap valt, is een verzwaringsdeken een welkome hulp. Deze deken biedt een constante druk op uw lichaam, waardoor het lichaam sneller zal ontspannen

Dit zorgt er weer voor dat u sneller in slaap valt en dat ook de slaapkwaliteit flink verbeterd. En een goede nachtrust zorgt ook voor meer productiviteit en creativiteit gedurende de dag.

Snoozen hersenen

Snoozen afleren: zo doet u dat

Er zijn verschillende manieren om snoozen af te leren. Zo kunt u er in de eerste plaats voor kiezen om afscheid te nemen van de wekker. De hersenen zijn een computerprogramma dat alle gegevens moet verwerken. De wekker dient in dit geval als een resetknop die u indrukt terwijl de computer aan het updaten is. Op tijd naar bed of later opstaan zonder wekker zijn twee oplossingen en consistente bedtijden helpen hier goed bij.

Vind u het lastig om niet te snoozen? Dan kunt u hiervoor speciale apps downloaden waarmee u het voor uzelf nog makkelijker kunt maken. Ontdek wat voor type slaper u bent en waar u op moet letten om de slaap nog meer te bevorderen. Zo weet u de belangrijkste aandachtspunten omtrent uw slaap en geniet u van een betere nachtrust.

De score van ons artikel
[Total: 2 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *