Alles over de slaapcyclus

Alles over de slaapcyclus

Leestijd: 4 minuten

U brengt heel veel van uw tijd slapend door en er zijn dan ook altijd onderzoeken naar alles rondom slaap. Een van de interessante onderdelen van de slaap is de slaapcyclus; dit kort gezegd de samenstelling van de verschillende slaapfasen. Hoe vaak de cyclus zich afspeelt in uw slaap is afhankelijk van hoelang u slaapt. Slaap is enorm belangrijk: we hebben het nodig om overdag goed te kunnen functioneren. Het is dan ook interessant om te weten hoe de slaapcyclus in elkaar zit, hoe dit bij jongeren en ouderen in zijn werk gaat en hoe u dit kunt berekenen. Al deze informatie vindt u hier.

Wat is de slaapcyclus?

De slaapcyclus is dus een verzamelnaam van de verschillende slaapfasen waar u ‘s nachts doorheen gaat. U gaat van een lichte slaap weer naar een diepe slaap, om vervolgens vanaf een diepe slaap weer naar een lichte slaap te gaan en daarna komt u in de REM-slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement; dit is de fase waarin u droomt, omdat uw hersenen heel actief zijn.

U komt daarna in de NREM-slaap. NREM staat voor Non Rapid Eye Movement: dit is de fase waarin u minder diep slaapt en sneller wakker wordt als er iets in de omgeving gebeurt. Een slaapcyclus duurt gemiddeld 90 tot 120 minuten: u heeft in deze periode ongeveer vier tot vijf keer de cyclus. Binnen de slaapcyclus zijn er vijf fases die u doorloopt: de inslaapfase, de lichte slaap, overgang naar de diepe slaap, diepe slaap en de REM-slaap.

Slaapcyclus

De verzwaringsdeken kent verschillende namen

Wij krijgen van onze klanten vaak de vraag, hoe noemen jullie een deken eigenlijk? Er worden veel verschillende namen gebruikt voor de verzwaringsdeken. Al deze namen hebben dezelfde betekenis. Voorbeelden hiervan zijn verzwaarde deken, weighted blanket, zware deken, ballendeken, verzwaard dekbed en zwaartedeken.

Zelf gebruiken wij zoveel mogelijk de term verzwaringsdeken. Dat is de officiële vertaling van weighted blanket (zo wordt het in het Engels geschreven).

Slaapcyclus

Fases

Fase 1: inslaapfase

Dit is de overgang tussen wakker zijn en slapen. De hersenactiviteit neemt af. Over het algemeen duurt deze fase slechts een aantal minuten.

Fase 2: de lichte slaap

Vanaf de inslaapfase gaat u naar de lichte slaap. Hierbij bent u wel in slaap, maar het is geen diepe slaap. U wordt niet meer wakker van elk geluid, maar wanneer u wakker wordt in deze fase, voelt het niet alsof u goed heeft geslapen. Deze fase duurt over het algemeen iets minder dan een uur.

Fase 3: overgang naar de diepe slaap

De derde fase is de overgang naar de diepe slaap. Deze fase duurt rond de 5 minuten. Hierbij gaat het hartritme dalen, uw spieren ontspannen en de ademhaling wordt regelmatig.

Fase 4: de diepe slaap

Wordt u wakker in of net voor de diepe slaap? Dan zult u zich verward voelen: u heeft heel even de tijd nodig om de realiseren waar u bent. Wanneer u niet wakker wordt tijdens de diepe slaap komt u fysiek tot rust: deze fase van diepe slaap duurt iets minder dan 20 minuten.

Fase 5: REM-slaap

Na de diepe slaap volgt de REM-slaap. Dit wordt ook wel de droomslaap genoemd. De ogen bewegen tijdens deze fase voortdurend: het hartritme en de ademhaling zijn onregelmatig. Wel zijn de spieren totaal ontspannen. De REM-slaap is belangrijk voor de verwerking van gegevens, maar deze fase draait ook om emotioneel herstel. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten: hierna wordt u vaak even kort wakker en begint de slaapcyclus weer opnieuw.

De verzwaringsdeken van Slaapt

Zou u graag sneller, dieper en vaster willen slapen? Dan is de verzwaringsdeken van Slaapt iets voor u.

Het gewicht van de deken imiteert het gevoel van het krijgen van een stevige knuffel. Dit is vergelijkbaar met het gevoel dat een baby ervaart wanneer deze wordt ingebakerd.

Bekijk meer informatie over onze luxueuze verzwaringsdeken via de button hieronder. 

verzwaringsdeken

De slaapcyclus berekenen

Om een kwalitatieve slaap te krijgen, kunt u ervoor kiezen om de slaapcyclus te berekenen. Een slaapcyclus duurt meestal rond de 90 minuten. U kunt hiermee dus berekenen wanneer u moet gaan slapen om zoveel mogelijk cycli door te maken. Wanneer u rond 7 uur wilt opstaan zijn er verschillende tijden waarop u naar bed kunt gaan.

Omdat het ongeveer 14 minuten duurt om in slaap te komen, kunt u berekenen hoeveel slaapcycli u kunt doormaken wanneer u op een bepaalde tijd naar bed gaat. Stel: u gaat om 21:46 naar bed, dan zult u rond 22.00 uur slapen. U kunt dan 6 slaapcycli doormaken als u om 7 uur wilt opstaan. Zo kunt u voor ieder tijdstip berekenen hoe vaak u de slaapcyclus doormaakt.

Slaapcyclus ouderen

Bij het ouder worden veranderen er een aantal zaken, ook omtrent de slaapcyclus. De hoeveelheid diepe slaap en de REM-slaap nemen af: dit zorgt ervoor dat u lichter gaat slapen. De slaapcyclus van ouderen zit dan ook anders in elkaar omdat de diepe slaap en REM-slaap afnemen: u krijgt vaker te maken met slaapkwalen, zoals sneller ontwaken door licht, geluid of aanraking en meer tijd nodig hebben om in slaap te komen.

 

Slaapcyclus berekenen

Slaapcyclus anderhalf uur

De slaapcyclus duurt meestal 90 minuten, dus anderhalf uur. Tijdens deze cyclus komen er verschillende fasen langs. Om zoveel mogelijk te kunnen profiteren van een goede nachtrust is goed in slaap komen belangrijk. Dit kan moeilijkheden veroorzaken, omdat er tegenwoordig steeds meer mensen zijn die moeite hebben om de slaap te vatten. Het is dan ook slim om een verzwaringsdeken aan de schaffen. Hiermee is er een constante druk op het lichaam, waardoor u rust en geborgenheid voelt. Dit zorgt ervoor dat u makkelijker in slaap kunt komen en dus zoveel mogelijk slaapcycli doormaakt.

De score van ons artikel
[Total: 1 Average: 5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *